torsdag 6 januari 2011

Vinterhimmel, solen orkar inte bryta ut

I går Trettondagsafton på min promenad gick jag till Limhamns kyrkogård, det var kallt och grått. Solen försökte att bryta sig igenom, men nej det gick inte.
Jag ville fota men det fanns inget intressant, det fick bli en serie bilder på vinterhimmeln.
Bilderna är tagna inom en sträcka på 500 m, man ser dock att det händer en del på så kort tid.






Nu är jag på väg hem igenom Djupadalsparken.
På kvällen skulle vi hem till äldste sonen med familj, för att fira vårt barnbarn Julia som igår fyllde 19 år.
Här tillsammans med farfar. Åh vad det måste vara härligt att vara så ung och ha hela livet framför sig.
Det blev en sen afton. Men det var roligt att träffa lite släkt som man sällan ser. Mina pojkars kusin med sina underbara ungar var där, så Max vårt andra barnbarn och nästkusinerna hade buskul tillsammans.
När vi vaknade i dag Trettondagsmorgon snöade det för fullt, jag skulle iväg på morgonen, men det gick inte. Vår lilla gata har inte blivit plogad en enda gång, vi körde fast helt enkelt.

Termometern visar 0 grader, kylan är borta just nu.
C har skottat i flera timmar, så nu får det vara nog med snö.



Barnbarnet Julia är faschinerad av Japan, hon läser japanska, bloggar med japaneser på japanska, för att träna sig, när hon slutat skolan och tjänat ihop lite slantar åker hon dit.
Hon tyckte farmor skulle se filmen En geishas memoarer, så det ska jag göra senare i afton.

Nu är det mörkt ute, en dag går så fort.
Nu ska jag krypa upp i soffan med pläden om benen, lyssna på lite musik, bläddra igenom en tidskrift som legat och väntat på att bli läst.
Ha en skön Trettondag, denna sista av våra juldagar.

24 kommentarer:

  1. Som vanligt: Fina bilder! Och visst ser man att solen sjunker litet mer för varje bild!
    Jag förstår så väl att du är stolt över Julia, hon är ju både vacker och klok!
    Mitt äldsta barnbarn heter Josefin, fyller 19 i april och är också både vacker och klok...
    Vilket sammanträffande!
    Ha en skön kväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Önskar dig detsamma. Jätte fina bilder!

    SvaraRadera
  3. Vintern är vacker på sitt vis, det slipper man inte undan. Din tredje bild uppifrån, den med kondensslingan från ett flyg, är superfin! Strecket i skyn, den bleka solen, pilträden som spretiga bläckteckningar och så den blåvita snön - härlig komposition!

    Här har det bakats tårtbotten idag, för Lilla A blir riktig fjortis imorgon och har för länge sedan anhållit om tårta. Och så har jag bakat bröd och lagat en riktigt god kycklingsoppa till middag. Men vad jag gjort mer skulle du inte ens kunna gissa! Jodu, jag har - inspirerad av dig - kokat 2 liter citrusmarmelad häromkvällen :o) När jag såg dina bilder blev jag plötsligt sååå sugen på varma scones med riktig, hemlagad marmelad.

    Tufft av Julia att plugga japanska, för det lär inte vara världens lättaste språk att lära sig. Men ett språk för framtiden, definitivt! Handeln med länderna i den delen av världen ökar ju hela tiden, så det man egentligen borde lära sig är kinesiska. Det kan hon ju ta sen *haha!*

    Ha nu en riktigt skön trettondagskväll! Själv ska jag sätta mig i soffan med ... STICKNINGEN! Lilla A frågade försynt igår om jag inte skulle kunna sticka henne ett par yllesockor, och då går det ju inte att säga nej ;o)

    SvaraRadera
  4. Tack Monica,
    Jag är så glad att ha två barnbarn som verkligen vill vara tillsammans med oss gamlingar. Julia kommer ofta hit och fikar, det är så mysigt.
    Du får ha en fin sista dag på julen,
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  5. Tack 4U2, det värmer.
    Vi får hoppas att det slutar att snöa nu.
    Det är tråkigt att du har sådana smärtor, tänker på dig
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Nina, den bilden gillade C också bäst. Det behöver ju inte vara solsken för att ett foto ska bli fint har jag lärt mig nu äntligen. :)
    Wov vad du har varit flitig. Det är en viss skillnad på hemmagjord marmelad och vissa köpta.
    Vet du, jag har kokt marmelad nästan sedan vi var nygifta (45är). Scones var det längesedan jag bakade, det är mums till gott te.
    Julia är riktigt duktig på japanska nu. Jag fattar inte att hon får till de där tecknen.
    Här i stan är det någon skola där det läses kinesiska med mindre barn.
    Det är klart att lilla A ska ha ett par strumpor, det riktigt roligt att sticka sådana.
    Nu ska jag gå ner och vara lite social mot min C
    Vi ses
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Så underbart fina pileträden är. Så vacker
    kontrast till snön och så typiskt Skånskt.
    Jadu, den där snön. Den kan man minsann vara
    utan nu. Vi vet snart inte vart vi ska skotta
    hän den. Där är fullt överallt. Vi har t.om.
    kört bak en hel del snö med skottkärran till
    vår baksida på huset, men det hjälper inte.
    Ha det gott o sköt om dig.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hei Monkan,
    Dette var flotte bilder av en himmel i stadig endring. Blir så fasinert av slike bilder som du har tatt her.
    Takk for hyggelig kommentar i bloggen min. Det har blitt mange bilder av det samme i det siste, men det er denne himmelen da, som stadig skifter med vakkert lys.
    Vi har ikke hatt snøfall på noen dager nå, men det ventes snø mot helga. Temperaturen viser null grader, så det er en god luft ute.
    Trettendagsjul feirer vi ikke på noen spesiell måte, men det er tradisjon for at julepynten skal være pakket ned til da.
    Uken har gått med til rydding, så nå er det på tide å komme seg ut litt igjen kjenner jeg.
    Ha ei riktig god helg Monkan:)Klem fra Berit.
    P.S. For et flott barnebarn du har:)

    SvaraRadera
  9. Tack Camilla, Jag älskar våra skånska pilar, de på bild har inte fått den där karaktären ännu.
    Ja det får vara nog nu med snö, jag tror tyvärr inte att det blir så, vår vintermånad är ju februari.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Berit, oj vad jag längtar ett par månader framåt.
    Tänk att bara få gå ut utan en massa kläder som skall dras på.
    Så skönt för dig som har röjt färdigt, det tar en sådan tid och är så trist.
    I morgon börjat jag.
    Barnbarnet blir nog glad när hon läser det :)
    Kramar Monkan

    SvaraRadera
  11. Vackra naturfoton! Bilden på Julia med farfar är ju helt underbar! Så fina möjligheter ungdomar har idag med internet och att kunna resa till andra länder och lära sig om olika kulturer och språk. Så duktig hon är som lärt sig Japanska!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Tack Anelias,ja det är lite annorlunda mot när man själv var ung.
    Jag fattar inte hur hon klurar ut det språket,
    men det är bra gjort.
    Kramar Monkan

    SvaraRadera
  13. Det var fina bilder och som sagt det behöver inte alls vara vackert väder för att fotona ska bli bra. Själv tycker jag om att ta kort i den låga vintersolen för det blir så fina skuggor och ett särskilt djup i bilderna.

    Man kan uppleva det lite märkligt när ens barn eller barnbarn klarar av ett för en själv helt främmande språk. Min äldste son reste till Moskva och bodde där i fyra år och pratar flytande ryska med sin sambo, svärföräldrar och affärskontakter. Och lilla Leo snart 4 förstår en hel del ryska och pratar enstaka ord. Själv sitter man där som ett fån och fattar ingenting.

    SvaraRadera
  14. Tack Cici, jag har sett dina bilder, de är fina. Vi är inte så lyckligt lottade att kunna ta foto på naturen som du, här blir det oftast stadsbilder.
    När man kommit upp i åren är det svårt att lära nya språk, barn har mycket lättare för det :). Jag är då inget språkgeni.
    Ha en bra kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Hej Monkan!
    Himlen är i ständig förvandling ... det ser man inte så ofta! Kanske om man ligger i gräset en varm sommardag ... men det gör man mera sällan ;)Härlig bild av farfar och barnbarnet! Spännande att följa henne!
    Fröautomaten du såg hos mig är enkelt gjord, med en flaska upp och nervänd! Hålls oppe av stativet ca. en cm så att frö rinner ut vartefter fåglarna äter!
    Fylls på i flaskhalsen och sedan vänder på den!
    Kan visa grundligare sedan!
    Ha en bra dag!
    Kram V.

    SvaraRadera
  16. Flotte vinterbilete du viser.

    God helg.

    SvaraRadera
  17. Jag sitter och funderar om jag sett pilar någonstans mer än i Skåne. Jag tror inte det.
    Träden blir så sirliga mot skyn. Som vanligt är dina foton jättefina.
    Visst blir man imponerad av dessa flita ungdomar och som gör vad de känner för.
    Hoppas Julia får ihop till en resa till Japan.
    Ha en trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  18. Hej och tack Vivan, nej det är väl ganska sällan man ligger i gräset och tittar upp :).
    Men himmelen är så spännande, det händer alltid något.
    Tack för beskrivningen av automaten, den är snillrik.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  19. Tack Ruth, är glad att du tittar in på min blogg.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  20. Tack snälla Viola, pilen är nog mest vanlig här i Skåne. I alla fall med den typiska klippningen som bönderna gör här nere.
    Ja tänk om man kunnat göra allt vad ungdomarna gör nu när vi var unga. Det finns så många möjligheter nu, ungdomen är dessutom mycket mer upplyst än vad vi var. Det är TVns och datorns förtjänst.

    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  21. JA nu traskar vi mot ljusare tider och det är skönt när man slänger ut julen så längtar man mera till våren än någonsin! Grattis till dina fina barnbarn! härligt är det att se dem växa och utvecklas ! Japanska!? Jag är imponerad!Och idag finns det så mycket möjligheter för de som är unga man har möjligheten att pröva på!
    Eran snö är jag dock mest imponerad av :) Hos oss vräker det ner sen i går.. man undrar var det ska sluta..
    kramar från norr

    SvaraRadera
  22. Tack Susanne, vi traskar visst mot ljusare tider, men oj vad det gåt långsamt.
    Vår snö håller just på att regna och töa undan. Det är för tillfället 2 plusgrader.
    Vintern är väldigt speciell i år :) för oss i alla fall.
    Du får ha det bra där uppe i norr
    Kramar Monkan

    SvaraRadera
  23. Monkan,
    Your blog is so beautiful and your photos with snow, like fairytale .
    Many thanks to come to my blog and for your kind words !!
    You are in my favorites blogs. I love and i have visit Sweden.
    Best regards
    magda

    SvaraRadera
  24. Tack Magda, så roligt att du gillar mina bilder härifrån det kalla Sweden.
    Tyvärr har jag aldrig varit i ditt hemland.
    Monkan

    SvaraRadera