onsdag 29 december 2010

Promenad bland snöhögar

Vilken vinter! Vi är då inte vana att ha så här kallt och så mycket snö över julen. Snön brukar för det mesta komma i slutet av januari. Det har inte blivit några promenader på grund av de dåligt skottade trottoarerna.
Men nu är det lite lättare att gå så Julia (barnbarnet) och jag är på gång, det är lite roligare att gå med lite sällskap.


Snöhögarna är jättestora, på vissa ställen måste man promenera på gatorna.

Snöröjningen i full gång. Massor med snö köres ner till stränderna.

Nu är vi hemma i vårat kvarter, grannarna här är ordentligt invallade.


Solen visade sig idag, men den går fort ner igen.

Nu var det skönt att komma in i stugvärmen.
Jag önskar en skön kväll till er alla.

23 kommentarer:

  1. Jag blir så där målös när man ser att skåne är med på snökartan! men men den stannar inte så länge som hos oss.. men visst är det ovanligt att se!
    Ett Gott nytt önskar jag dig!

    SvaraRadera
  2. Det är fint med snö runt jul, torrt och rent är det också, men nån måtta får det ju vara :-) Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  3. Ja, nog är det konstigt med två snövintrar i rad!!! Ska det vara så här nu? Hoppas inte det!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Jösses amanda vilka istappar där var på en av bilderna. De där istapparna är riktigt läskiga. Man tänker inte alltid på att titta uppåt när man är ute och går. Skulle nån tapp lossna så är man till råttorna.
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  5. Men usch så mycket snö ni har och istapparna såg ju livsfarliga ut! Här har vi mycket mindre snö men så otroligt kallt, mellan femton-tjugo grader.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. så mykje snø de har... her regnar det i dag, så mykje av snøen forsvinn - håper eg.

    Godt Nytt År.

    SvaraRadera
  7. Hej Susanne, tack för kommentaren,ja, vi är ganska förvånade själva, det stämmer inte riktigt nu med den globala uppvärmningstid som råder.
    Men fint är det.
    Gott slut önskar
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack Venus, ja det är skönt att slippa allt slabb.
    Ha ett gott slut,
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Monica, jo det skall vara så, fast inte så mycket. Jag tycker om när det är vinter, men inte för länge.
    Gott slut önskar jag dig och din familj
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Camilla, när jag var liten ( för mycket längesedan) var det en dam som fick en bamsetapp i huvudet, hon avled omedelbart.
    Så visst är det farligt.
    Du får ha ett gott slut
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Anelias och tack för kommentaren, jag vet att ni har jättekallt, det är värre en mycket snö tycker jag. Men hoppas att de sista dagarna på detta år blir fina, Gott Slut önskar jag
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Ruth och tack för att du tittade in.
    Jag trodde hela Norge var fullt med snö, det ligger ju så långt norrut om man jämför med där jag bor.
    Så synd att det regnar, det vill man inte nu.
    Ha ett gott slut på det gamla året
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Vinter, kyla, snö, skidor och snöänglar.
    Härligt är det. Fast det kan bli för mycket av både snön och kylan.

    Istapparna som hänger från huset gillar jag inte. Det är livsfarligt om de skulle lossna. Fast å andra sidan är de vackra att se på.

    Här har vi haft det kallt hela vintern. Den började redan i början av november.
    Har 17 minus just nu och snön vräker ner....

    Jag kommer ihåg att man tyckte Röd Snö var lite läskig. Men det var en bra serie. Jag tror den finns här på dvd.

    Börjar med att önska dig ett gott slut. Forstätter med att önska dig ett gott nytt år med de beste önsker for 2011.

    Ha en skön nyårshelg nu.
    Nyårskramar Synnöve.

    SvaraRadera
  14. Tack snälla Synnöve, detsamma.

    SvaraRadera
  15. Hei Monkan,
    Takk for hyggelig kommentar i min blogg. Det setter jeg stor pris på.
    Du verden så mye snø dere har. Det virker som verden holder på å bli snudd opp ned værmessig. Vi har hatt en kald jul, men lite snø helt til i dag. Så nå har det vært plussgrader og skikkelig snøvær hele dagen, men langt i fra så mye som dere har.
    Ønsker deg og dine et riktig godt nytt år, og ser fram til nye bilder og opplevelser fra deg, her inne på bloggen din.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  16. Tack Berit, det har varit en trevlig tid som bloggvän med dig ifrån vårt vackra grannland.
    Ha det bra, så ses vi 2011
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Hej Monkan!
    Ojoj, vilka snöhögar ni har!
    Vi har sett på TV att ni fått så mycket snö i södra Sverige! Nu har vi ca -10 och det är riktigt passligt :)
    Hoppas på ett riktigt Gott Nytt År till dig Monkan och Tusen Tack för alla fina bilder!
    Önskar dig också Lycka till i min utlottning!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  18. Vill redan nu passa på att önska ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
  19. Tack snälla Vivan, jag önskar detsamma till dig.
    Hoppas jag kan leverera många bilder nästa bloggår :).
    Kramar Monkan

    SvaraRadera
  20. Tack 4U2, hoppas du får ett gott och smärtfritt år.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  21. Usch för all snö! Och vi som har funderingar på att flytta till Skåne när vi blir pensionärer, just för att få mildare vintrar! Men, men, nu får man tänka om...
    Gott slut och gott nytt!
    hulda

    SvaraRadera
  22. Visst har vi fått vinter så vi ska tiga i år, det är det inget snack om. Men nog är det märkligt att ni där nere "i södern" har fått såna enorma mängder snö! Ur led är väderleken, liksom nästan allt annat nuförtiden :o/

    Nåväl, om bara några timmar har vi ännu en gång ett nytt år, så jag önskar dig, C och alla övriga ett riktigt gott slut och ett formidabelt nytt! För egen del är jag precis som på julafton solokvist hemma i "Rucklet". Passar mig fint, för jag har ett intimt umgänge med tant Solveig just nu; sista kapitlet är på gång, och det kräver en del funderande.

    Största nyårskramen ska du förresten ha, kära Monkan, och skicka den vidare till andra hugade mottagare!

    Nina

    SvaraRadera
  23. Gott Nytt Hulda.
    Det är nog bara tillfälligt vi har sådan vinter, det brukar slaska för det mesta, så det är nog ingen fara att flytta hit :)
    Monkan

    SvaraRadera