lördag 15 maj 2010

Regn,regn,regn och så regn igen.

Regnet det bara öser ner, det har det gjort i omgångar nu ett par dagar. C passade på att gödsla i med hönsgödsel i hela trädgården. Det luktar sååååååååå härligt.
Igår var vi iväg och handlade lite småplantor, jag trodde i min enfald att jag skulle kunna plantera ut dem igår, men icke sa nicke.
Pelargonen på bilden är årets pelargon, den får bli inomhus.
Hoppas det kan bli lite sticklingar av den till nästa säsong.

Mellan skvalandet var jag ute och tittade vad som var på gång. Min ena rabarberstock stod i blom, den får stå kvar eftersom jag har tre stockar. C vill det absolut, han gillar dem.

Den underbara Olvonbusken har slagit ut, på kvällen avger den en fantastisk doft.


Daggkåpan och vackra tulpaner står där i regnet.


Jaha, vad hittar man på då sådana här regndagar. För mig finns det en hobby som kan ta hur mycket tid som helst, släktforskningen.
Det är så kul, resan i tid och rum. Jättekul att hälsa på släkten genom dataskärmen, de bor nämligen långt upp i Sverige fniss, ingen av dem är vid liv dessvärre.


Med åren har släkten vuxit, så hyllan bågnar faktiskt av deras tyngd.


Det här är en del av mina skolade sticklingar som väntar att bli planterade i stora krukor,

De nyinköpta småplantorna,

i sina lådor, jag undrar hur länge det här vädret skall hålla i sig. Det kliar i fingrarna.

Nu önskar jag alla en härlig kväll.





10 kommentarer:

  1. Ååå, vilken läckerbit! Den på stora bilden, pelargonen *suckar hänfört* Och himmel och plättar så mååånga sticklingar du har ... *avundsjuk*

    Det blev inga pelargoner vid Norrtäljeresan häromsistens, för Blomsterlandet hade inte sitt sedvanliga, årliga specialerbjudande. Får se om det blir något annat istället som sommarblommor ute i år. Jag tycks ju ändå inte få pelargonerna att övervintra :o(

    Ha en riktigt fin lördagkväll!

    SvaraRadera
  2. Jag kunde inte stå emot köp av den pelargonen.
    Blommor har blivit mycket dyrare, men det kostar en del att elda på i växthusen så jag förstår.
    Räknade vad jag "sparat på mina 32st" ungefär 1300 kr, inte illa.
    Ha det bra N.

    SvaraRadera
  3. Jättefin pelargon och vad fina sticklingar!! Förstår att du vill jobba vidare med dom :-) Jag gillar också blommande rabarber, brukade också lämna en, det är sommar om något! Tuffs och Zorra tackar och hälsar att de återkommer lite nu och då ;-) Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  4. Synd om er som haft så regnigt. Här har vi haft toppenväder förutom ett åskil som passerade ganska snabbt i går. Det ser ut att komma lite moln nu till natten, om det blir någon nederbörd av det får vi se.

    Jag ser att du är en person med ordning och reda omkring sig, både när det gäller släktforskning och växter! Kan inte påstå att det är samma här.

    SvaraRadera
  5. Tack,Fru Venus. jag föll pladask för den blomman. Hade hoppats att det skulle bli bättre väder imorgon men enligt SMHI så blir det samma skitväder. Oh din kissar är bedårande

    SvaraRadera
  6. Hej Cici, vi har ju haft så fint när ni fortfarande hade vinter, regnet var välbehövligt för det var ganska torrt.
    Ordning på släktforskning har jag, men för övrigt är det som folk har mest.

    SvaraRadera
  7. Sätter mig vi datorn en stund för att läsa fatt, bland annat din blogg.
    Det är roligt med berättande med bilder. Tänk vad mycket fint vi har i Sverige.
    Det var många egna sticklingar du fått fram. Trädgård och blommor är en trevlig hobby. Vi bor numera i lägenhet och jag saknar trädgården.
    Kanske tur att jag inte har någon nu när min rygg strejkar.
    Tycker du om fågelungar, gå in på min blogg och titta.
    Jag har följt ruvningen och nu är det ungar.Föräldrarna har jobbigt att mata dem.
    Ha en bra söndag.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  8. Tack du, det är snällt att du kommenterar och tycker, som du förstår gillar jag att fotografera. Mina sticklingar har blivit stora blommor, jag bara längtar efter finare och varmare väder så det känns skönt att gå ut och påta.
    Jag tror det hade varit svårt att flytta till lägenhet, just avsaknaden av trädgård.

    SvaraRadera
  9. Just ja, det glömde jag berätta: min rabarber trivs inte alls hos mig - eller kanske snarare på den plats där den är satt. Dels blir det ingen storlek på stjälkarna eller bladen, och dels går den aldrig i blom. Det senare tycker jag är jämrans tråkigt, för i likhet med C gillar jag rabarberblomman!

    SvaraRadera
  10. Så synd, mina växer som ogräs, står i helt vanlig, okej, ganska fet jord. Vattnas och gödslas som vanligt. Men du det finns många olika sorter, jag har en sort med kraftiga stjälkar.
    Hade en sort som kallades "smultronrabarber" förut men det blev mest små tunna veka stjälkar på den.

    SvaraRadera