måndag 3 maj 2010

Promenad mot S:t Petri kyrka

Susanne i bloggen Mitt i skogen i ett hus, utmanade oss andra bloggare att göra ett inlägg om vår kyrka. Den utmaningen nappade jag på. Så nu får ni följa med mig till min kyrka.
Det var ett fasligt blåsande idag, vinden var kall så jag frös så in i bomben. Här längs kanalen grönskar det ordentligt nu.

Ändernas ungar var helt orädda, så ljuvliga små liv.


Eller hur?


Den vackra balkongen är alldeles nyrenoverad, ett populärt tillhåll för nyförälskade.


Nu är vi framme på Lilla torg där butiken med de fina konstglasen finns, en av mina favoritbutiker.





Det var inget för min plånbok, så jag gick vidare mot kyrkan.


S:t Petri kyrka, min födelseförsamling, den är stor så jag fick ta flera foto på den för att ni ska få en uppfattning om hur den ser ut.




Det gick inte att fånga den på bild i sin helhet.


Men nu går vi in,

Altaret och altartavlan är jättevacker,


liksom predikstolen.


Här blev jag döpt för ett antal år sedan.


Mäktiga pelare, det var duktiga byggare på den tiden.


Till sist ett av alla vackra fönster.
Nu har jag gjort som du ville Susanne.
Det var det hela för idag
God kväll

















9 kommentarer:

  1. Det var ingen dålig kyrka det! Vad kallas stilen? Är det "gotisk" eller..? Här på Åland har vi enormt många kyrkor med tanke på vårt lilla geografiska omfång; en i varje kommun, vilket gör sexton stycken totalt. Den äldsta har anor från 1100-talet!

    Hästen i konstglas skulle jag inte tacka nej till, hördu ;o)

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Ja det är en pampig kyrka,det stämmer den är i gotisk stil. Kyrkan började byggas ca 1250,men det har hänt mycket på vägen till dagens utseende.
    Som du kanske vet är jag förtjust i dalahästar, och jag föll direkt för glashästen för den hade lite av det stuket. Den blå vasen i fönstret är inte dålig den heller.
    Jag har studerat filen, tack.

    SvaraRadera
  3. Den där hästen! Den vill jag ha!
    Jag har ju blivit samlare av hästar, dock inga levande utan tillverkade av mindre format, och den där glashästen skulle jag mycket väl kunna ordna en plats åt i min lilla stuga.

    SvaraRadera
  4. Dessa "gotiska" Kyrkor får hjärtats tidevarv att slå ett extra slag UNDERBAR! stoltheten i att få äran bli döpt där kan man inte bortse i från..
    vilket altare och fönstren målningarna på predikstolen....mmmmmmm...
    Jag ser kyrkor som bland det största kultur arven vi har!
    Tack för titten...

    SvaraRadera
  5. Hej Monkan

    Ja det verkar vara en häftig butik. Måntro det kliade i händerna av att se alla sakerna....he he

    SvaraRadera
  6. Ja Cici den föll jag för pladask när jag såg den.
    Stora levande hästar tittar jag gärna på men bakom staket.

    SvaraRadera
  7. Hej Susanne, det var kul att du gillade min kyrka, men den är pampig. Idag har vi varit i en annan kyrka på landet, väldigt fin.
    jag håller med om att de är stora kulturskatter, det finns också mycket historia om varje kyrka och dess folk.

    SvaraRadera
  8. Ja det kliade som bara den, hästen står nog inte så säker där länge till. Den är underbar.

    SvaraRadera
  9. Vad heter butiken? Har den någon webbadress? Vet du avvem och var hästen var tillverkad?

    SvaraRadera