söndag 23 maj 2010

Söndagsutflykt i slottens Skåne

Vi gjorde som vi brukar vi tog en tur i vårt vackra landskap. I dag gick turen till Börringe kloster, det ligger inte så långt ifrån Malmö.
Vi hade inte tur med vädret, det var ganska mulet.
Slottet var inte tillgängligt för allmänheten, så jag kom inte närmre.

Redan på 1100-talet anlades ett nunnekloster av Benediktinerorden vid Börringesjön.


Börringe var länge i Beck-Friis ägo. Stallängorna var väldigt vackra, och det fanns en del sådana.


Numera ägs Börringe av Eva Ramel.

En vik av Börringesjön som man bara kan se om man hade kikare.

Vy över den Skånska slätten,

Nu är det den bästa tiden i Skåne, när åkrarna liknar ett lapptäcke.


En liten bit ifrån Börringe-kloster ligger Svaneholms slott.

Ganska stort och mycket gammalt.


Det ligger en fin resaurang inne i slottet, vi har haft julfest där med våra anställda, mycket mysigt.
Slottet har varit med om en del, det ser lite lappat och lagat ut.

Svaneholms slott byggdes av Mauritz Sparre 1530.
1611 tillföll Svaneholm Prebend Gyllenstjerna.
1782 ärvde Rutger Macklean slottet, han var väl den som gjorde mest vid slottet. Rutger Macklean genomförde en ny jordreform "Enskifte" i slutet av 1700-talet.
Det finns massor att läsa i Wikipedia för den som är intresserad.

Det som ser ut som skorstenar är skyttevärn. Men senare byggdes värnen som utsmyckningar.


Svaneholmssjön,

Här sitter R. Macklean och beskådar sitt slott.


Han är omgiven av vita Rhododendron och stora gamla träd.


Även här på Svaneholm fanns det åtskilliga stallängor.



En liten vik av sjön får avsluta dagens utflykt.
Jag hoppas det varit en fin tur för er också. Ha en skön kväll alla


4 kommentarer:

  1. Det finns gott om utflyktsmål i er närhet förstår jag. Men jag tror att jag föredrar att bo i koja före slott, trots att dom är väldigt fina och intressanta att tita på.

    SvaraRadera
  2. Samma här Cici, ett himla städande i alla rum för att inte tala om alla fönster som skall poleras puh.... Vi har ju inte den storslagna naturen inpå knutarna som du bor i, så det blir mycket av den här sortens utfkykter. Men C och jag gillar det.

    SvaraRadera
  3. Godmorgon! Har du någon siffra på hur många slott och herresäten det egentligen finns i dina trakter och hur många har du & C hunnit besöka vid det här laget?

    Vädret på er tur var kanske inte det bästa, men som fotograf har du åtminstone sluppit förargligt motljus ;o) Själv tycker jag många gånger att bilderna får ett annat djup och en annan färgmättnad om man fotar i mulen väderlek.

    Bilden på Rutger under träden bland sina rhododendron är super! Bra komposition, där han fungerar bra som en storleksreferens till den omgivande växtligheten. Hade inte han suttit där med sin hund hade man ju inte haft en aaaning om hur stora träden faktiskt är!

    Ha en fin måndag där söderöver. Här i havet är det mulet, kallt och blåsigt. En riktig virkdag ;o)

    SvaraRadera
  4. Godmorgon N, ja du i vårat lilla landskap finns det 76 st slott, C och jag har varit och besökt 7 st av dessa som jag presenterat i bloggen. Det är aldrig svårt att veta vart man skall åka. Vissa foton blir bättre i mulet väder, jag håller med.
    Träden som växer runtomkring i slottsmiljöerna är helt sagolika, stora knotiga.
    Det blir nog en innedag här hos mig också idag.
    Ha en skön virkdag

    SvaraRadera