fredag 28 maj 2010

Fyllde frysen med bullar

Regn och gråväder idag på morgonen, men ibland är det riktigt skönt. Jag saknade lite småsaker till bullbaket så jag klädde mig i regnkläder och cyklade iväg. Cykeln fick också regnhuv på sig, C kom hem med den för några dagar sedan.
Kanonbra, dels för att det man har med sig inte blir blött, men den skyddar även litegrand mot klåfingriga.

Väl hemma satte jag igång med bullbaket. Jag satte en helt vanlig vetedeg.


Den gamla trotjänaren fick mala mandel, som jag rörde ihop med lite socker, kanel, malen kardemumma och smör

En skiva på varje snibb, det blir 24 st på en sats deg.


På nästa sats hamnade det hemgjorda äppelmoset, en äppelklyfta och kanel. Jag har gjort dessa en gång förut men utan äppelklyftan, de gick åt som smör i solsken.


Det blev 48 gifflar samt 32 släta bullar med russin idag,


Här packat och klart för frysen, det är stor åtgång på bakverken nu i sommartider.
Precis när första plåten var klar, kom yngste sonen och hälsade på, så det blev naturligtvis kaffe och nybakat då.
Han har varit borta i tjänst i elva dagar så han hade lite att förtälja.

Solen tittade fram emellanåt, då knatade jag ut och kollade in mina växter. Syrenerna doftar i hela trädgården det är så härligt.

Jag upptäckte våra små små tulpaner, hade nästan glömt bort dem. De är inte större än en femkrona, men så näpna. Vad de heter har jag ingen aning om, det är C som tryckt ner dem för att skoja med mig, han sparade aldrig påsen.

Vårt blåregn är också på gång nu, hoppas det inte regnar för mycket dagarna framåt för då blir det så trist och alla blommor hänger eller lägger sig platt.


Trevlig fredag.

9 kommentarer:

  1. Vad fint blåregn, aldrig riktigt sett dom på så nära håll! Jag väntar också på syrenerna, men det tar nog ett tag ännu... Vi ska baka "dina" gifflar i helgen, har lovat tjejerna :-) Tuffs hälsar att hon har skrivit lite för dig igen ;-)Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla, ja jag ska läsa vad hon skrivit.

    SvaraRadera
  3. Godmorgon :o) Vet du vad, nu har jag läst om (och dreglat över) dina gifflar ett flertal gånger utan att komma till skott. Men idag ska det baske mig ske! Det började regna precis NU, så något trädgårdsarbete blir det nämligen inte.

    Däremot kommer regnet väldigt lämpligt, eftersom jag igår planterade fyra nyköpta smultronplantor och delade och flyttade på ormbunkar jag haft några år. De har dock inte trivts på sina växtplatser, så nu försöker jag på nytt ställe.

    I grönsakslandet har sockerärtorna och morötterna grott och i mina pallkragslådor börjar sådden av sommarblomster visa grönt. Gud, vad jag älskar våren ... Det är något alldeles speciellt det här med att kunna odla.

    Önskar dig och C en fin lördag med bättre väder än här på min front :oD

    SvaraRadera
  4. God morgon N. Lycka till med gifflarna. Idag ska vi gå och äta lunch på sjukhemmet där min svärmor bor efter fall med bruten höft bl.a.
    Det är fint väder här idag. Vi ska bara ta det lugnt.
    När jag hör om dina odlingar, ångrar jag "nästan" att jag gjorde av med min odlingslott.

    SvaraRadera
  5. Stjärnkraft och Fru Venus


    Ja hennes gifflar är faktiskt mycket goda....jag vet...ha ha....

    SvaraRadera
  6. Jag blev absolut inspirerad av dina bilder av gifflarna. Det får bli ett giffelbak i veckan. Ha du måntro ett utförligt recept man kan tinga?

    SvaraRadera
  7. Ja,Camilla det har jag: 50 g jäst, 150 g margarin eller smör smältes,värm 5 dl mjölk till 37 grader, 1 dl vit baksirap, ½ tsk salt, nymortlad kardemumma, 14 dl ungefär, vanligt vetemjöl tills degen "nästan" släpper bunken. Det får absolut inte vara för mycket mjöl, dessutom sväller mjölet under jäsningen.
    Jäs i bunken 30-40 min. Dela degen i fyra bitar och kavla ut och fyll, som på bild. Jäs 30 min på plåt, pensla och grädda i 250grader i 10 min.
    Lycka till

    SvaraRadera
  8. Tusen tack för receptet. Dem ska jag absolut prova att göra.
    Ha det gott.

    SvaraRadera