fredag 21 maj 2010

Från "Möllan" mot Pildammarna.

Jag fortsätter där jag slutade igår, C och jag är på väg mot bilen som står vid Pildammarna.
Det blev inga tomater från torget, typiskt.

Här ser vi en liten gatstump där det har sparats några små hus, i bakgrunden ett av Malmös vattentorn.

Nu är vi inne på sjukhusområdet, det här vackra huset är numera administrationsbyggnad, förrut låg Folktandvården där. Jätte vacker byggnad. Den runda nya skapelsen är den nya
akuten.

Wallenbergslaboratoriet, det är också ganska nytt.


Nu har vi kommit ut på Pildammsvägen, vattentornet ligger på en hög kulle. Idag används tornet till konstutställningar bl.a. Jag tycker det är ett av Malmös vackraste vattentorn.


Här syns det ifrån andra sidan pildammen. Pildammarna försåg Malmö med vatten en gång i tiden. När jag tittar i vattnet nu, så skulle jag nog inte vilja dricka det.
Vi promenerade vidare mot Margaretapaviljongen, hit kommer det busslaster med turister för att njuta blomsterprakten som skiftar under hela säsongen. Paviljongen är en rest ifrån Baltiska utställningen. Jag hade ett inlägg härifrån i februarimånad, då var det grått och kallt.


Just nu är det tulpaner i massor.


Muren är återuppbyggd nyligen, den gillar jag skarpt.


Svarta tulpaner, så fräsiga i kombination med de övriga.


Här ser man svagt fontänen som sprutar ute i dammen, framför står den fina statyn Kastanj.


Kastanjstatyn.




Nu har jag backat ännu längre bort, underbart vilken vy.

Nu packade vi in oss i bilen och åkte hem, vi var så kaffesugna. Det var varmt och skönt så det fick bli fika ute i trädgården.

Vår kastanj är fullt utslagen, det gick fort nu när det blev så varmt.


Jippi, jag lyckades fånga en fluga på foto innan den lyfte och surrade väck. Den satt i mitt äppleträd.

Till kaffet fick vi påhälsning av en liten skabbig talgoxe, den fastnade också på bild, kanske inte så tjusigt, men det kommer fler tillfällen för de har ungar som matas för fullt med vår ost.
Det var en liten rundvandring i Södra Malmö
nu ska jag ner och hålla fredag med C.
Ha en skön kväll.


8 kommentarer:

  1. Det verkar inte finnas något slut på alla vackra byggnader i er stad. Sjukhusbyggnaden var verkligen något alldeles extra! Sen ser allt så rent och prydligt ut, är det för att inte turisterna hunnit komma och skräpa ner ännu? Nej det var elakt, tar tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Ha ha, Cici det finns platser som är väldigt skräpiga, men här i parken var det rent än så länge.
    Jag fattar inte att folk måste skräpa ner, släpper glass eller godispappren hur som helst fast det finns papperskorgar.

    SvaraRadera
  3. Alltså, den där Pildammsparken verkar ju vara något alldeles extra - vilken vacker trädgårdsarkitektur!

    Igår kväll sparkade jag igång gasgrillen på terrassen för säsongen och kan du förstå vilken tur vi hade: gasen räckte precis så länge att vi fick maten lagad.

    Härlig lördag, hördu! Här i skären fortsätter det strålande vädret oförtrutet, så det blir trädgårdsjobb idag :o)

    SvaraRadera
  4. Ja, parken är fin. Vi har inte börjat grilla ännu, men det blir väl snart. Här är det mulet men varmt, så trädgårdsjobb även här

    SvaraRadera
  5. Kan ni handmata småfåglarna! Så gulliga de är. Skulle vilja ha mer småfåglar i vår trädgård, men de skräms av alla måsar och kajor. Usch, vi har tagit bort måsbon på vårt tak och på förrådstaken.

    Ha en riktigt skön lördag!

    SvaraRadera
  6. Ja Petra, vi har varje år haft talgoxar som kommer och pickar på köksfönstret för att få en ostbit. De är så tama så länge de har sina ungar att mata, sedan blir de "normala" igen

    SvaraRadera
  7. Usch vad ful den nya akuten är och vad underbar det gamla huset är! Varför bygger man inte mer i gammal stil? Underbara bilder i vanlig ordning :-) Njut av er lördagkväll nu!

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig Fru Venus, jag gillar också de gamla fina husen bättre en moderna skapelser.
    Tack, jag hoppas din kväll blir skön.

    SvaraRadera