onsdag 26 maj 2010

Alnarp, Sveriges lantbruksuniversitet

Hit till Alnarp brukar vi åka en gång per år. Här kan man strosa runt i timmar och titta på alla sorters växter, buskar och träd. Vi har även fått tips och råd ett par gånger, hur vissa växter skall skötas.
I dag var det perfekt väder för denna utflykt som ligger en mil norr om Malmö.

Byggnaderna är väldigt vackra.


Den här avdelningen är kul, här kan man se hur de olika växterna som man tänkt plantera hemma tar sig ut.

Några elever skall plantera den långa rabatten. Vad jag såg skulle färgerna bli grått, vitt och rödbrunt.


I den här byggnaden som en gång stått på Baltiska utställningen i Malmö, finns ett museum. Det är första gången som det var öppet just när vi var här, naturligtvis måste vi in och titta.


C tyckte nog det var roligare än jag, men lite prylar fick komma med på bild.




Efter besöket där var det dags med vår medhavda fika.

Stubben hade räckt som bord för hela släkten, vilket jättestort och gammalt träd det måste ha varit.

Det här är huvudbyggnaden, slottet, byggt i Holländsk renässans stil 1862.
Ursprungligen var här ett danskt adelsgods långt innan ovanstående byggdes.

Blåregnet på slottet var nästan utslaget. Många elever hade sin lunch i det gröna idag.

C och jag traskade runt och njöt av alla fina blommor,

och blommande träd

Jättefin klematis.




Nu började tiden rusa iväg, dags att åka hem. Jag skulle iväg och öva alla sånger som vi skall sjunga på söndag.
Det blev en fin dag, och många bilder.
God kväll


8 kommentarer:

  1. Jösses Amalia, vilken stubbe! Vad månne det kan ha varit för sorts träd från början? Jag trodde inte vi fick såna där bamsingar här på våra breddgrader - eller kanske snarare att de hör hemma i USA och Kanada, där de har sina redwood och sequoia.

    Din bild av blommande klematis påminner mig om att jag bör fundera ut en ny, permanent växtplats åt den minimala planta jag har "på uppväxt" i ett av mina grönsaksland. Den hade jag helt glömt bort att jag fått av någon och höll på att rensa bort den såsom varande ogräs nu i vår, men hann stoppa mig. Just nu tänker den blomma :o) Tre blommor får den, tro't eller ej, fast den är så liten att den knappt syns.

    SvaraRadera
  2. Hej N, vi tror att det är en gammal Ek som slutat sina dagar som stubbe. I parken finns det många som är ca 150-200 år.
    Klematis är en fin växt, jag har några stycken, köpte en ny för några veckor sedan en skogsklematis (vit blommig)som skall stå i skuggan. Få se ifall jag klarar att sköta den.
    Lite mariga är de, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Tänk att Klematisen blommar samtidigt som fruktträden :-) Det kan vi glömma här... I Sigtuna finns det också en sån där enorm stubbe, och det har varit en ek, så du har säkert rätt! Fina bilder, även de från museet ;-)

    SvaraRadera
  4. Tack, allting blommar på en gång nu tyvärr.
    Det fanns jättemycket att titta på i museet, sådant man minns ifrån sin barndom när man hälsade på hos någon bonde.

    SvaraRadera
  5. Vilken prakt i parken! Men slottet tycker jag ser ut som ett spökslott, mörkt och tungt.

    Jag har en alpklematis, "Tage Lundell", som kättrat uppför en rönnstamm. Den tycks ha överlevt denna vinter också.

    SvaraRadera
  6. Hej Cici, ja den parken går inte av för hackor.
    "Tage" har bott hos mig också, men han råkade illa ut när vi fällde trädet "Tage" klättrade i.
    Den sorten är tålig.

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga utflykter ni gör. Jättefint med all blomprakt!
    (om den stubben kunde tala)

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket Tant Björn, vi är fria varje dag, så det är bäst att passa på så länge man har hälsan i behåll.

    SvaraRadera