söndag 2 maj 2010

Promenad bland kolonistugorna

Nu blommar alla prydnadsträd i hela stan. Det är rosa och vitt blandat med den gula forsythian
och alla magnoliorna.
Men det gäller att njuta nu för om ett par dagar är det slut på härligheten. Blomningen är kort och intensiv.

På nära håll är blommorna så vackra.


På eftermiddagen tog C och jag en promenad på Mossängens koloniområde, det ligger bara tio min. hemifrån.
Jag minns kolonistugorna när jag var ung, det var små söta med snickareglädje och hela tomten var odlad, frukträd, bärbuskar, potatis, jordgubbar mm. Så är det inte idag.
Nästan alla fruktträd är borta och utbytta mot vinter gröna växter. Många vill att det ska likna villaträdgårdar.

Vi fick leta en bra stund innan vi hittade några stugor som hade behållt lite av den gamla stilen.
Det här lilla röda "Slottet", var charmigt.


Även den här vita med gröna knutar hade gammal stil. Det förvånade mig att det inte var så många kolonister därute, vädret var jättehärligt och det har ju varit långledigt för många.


Det här gula huset var välskött som bara den.


En annan kulör, något mitt emellan ljusblått och turkos, ja det var många olika kulörer på kolonierna därute.
Det är något visst med koloniområden, gemenskapen, som oftas inte fungerar lika bra bostadsområderna.
Det är härligt för barnen att få komma ifrån stan på sommaren och kunna vara ute hela dagarna bland kompisarna i koloniområdet.

Här är det jättefint, ett yngre par har köpt kolonin nyligen, har sparat alla fina fruktträd och spaljeer. De skall odla grönsaker i odlingslådor, de var riktiga entusiaster. Vilken lycka att få ta över en sådan fin tomt.
Detta är en koloni så som de byggs idag, jättefin men inte lika charmig, just denna var väldigt välskött.
Nu började det att knorra i magen så vi vände stegen hemåt.


Premiär, vi intog vår enkla middag på altanen för första gången i år, solen värmde så härligt.


God kväll




16 kommentarer:

  1. Ljuvliga bilder som vanligt :o) Men vad stora hus man får ha på kolonilotterna hos er! Det finns koloniområden även här i Mariehamn, två stycken faktiskt, men där är det inte tillåtet med några sådana här mini-villor. Knappt stort som ett trädgårdsskjul får det vara.

    Förutom korvgrillningen utomhus på valborgsmässaftonen är det inte att tänka på att äta ute här ännu. Vinden är svinkall, så solen får lysa hur mycket som helst utan att det hjälper.

    SvaraRadera
  2. Exotiskt värre för en västerbottning.

    När jag växte upp bodde jag ju i Stockholm och där fanns det gott om koloniträdgårdar. Bl a alldeles bredvid Eriksdalsskolan där jag gick 3-4. Och Skarpnäcks koloniområde där vi bodde alldeles intill Skogskyrkogården.

    Mat ute på altanen får nog vänta ett tag, för temperaturen ligger på ett par grader plus.

    SvaraRadera
  3. Trevliga små hus, och bilder :-) Vi har också ätit ute idag, det var så varmt och skönt bara man satt i lä för vinden.

    SvaraRadera
  4. Jo N man får ha 40 kvm stort hus + 12 kvm uteplats + 15 kvm Friggebod. Min äldste son har koloni därute, ej med på bild.
    Vi har haft varmt och skönt, grannarna har solat i bikini hela dagen, men det får va för mig.
    Om du är intresserad så har jag en blogg med bara bilder, gå in på min profil så hittar du.
    Den är alldeles ny,nästan

    SvaraRadera
  5. Då vet du Cici hur charmigt det är med kolonier.
    Det dröjer väl inte så länge nu väl innan ni också kan sitta ute, eller?

    SvaraRadera
  6. Hej Fru Venus, blåsten var jobbig igår, men idag hade den nästan försvunnit.
    Det är ju det man längtat till att kunna sitta ute och fika och äta, jättehärligt

    SvaraRadera
  7. Jösses! Det var inte dåligt vad man får bygga på era kolonier.

    Ska omedelbart gå vidare till din profil och leta mig fram till din fotoblogg!

    Go'kväll på're!

    SvaraRadera
  8. Koloniområden är väldigt trevligt. Husen är sådär gulligt små, men de här var ganska stora. Finfina bilder som vanligt!

    SvaraRadera
  9. Tack, Tant Björn ja speciellt för storstadsbor som har långt till natur

    SvaraRadera
  10. Härliga härliga bilder :)
    ja kyrkfoton meddela mig när du i såfall antagit utmaningen :)

    SvaraRadera
  11. Tack Susanne, jag ska ut idag och börja fotografera, så får vi se om det blir inlagt senare ikväll

    SvaraRadera
  12. Åhhh - dom där bilderna kan nästan få mig att vilja ha en etta i stan istället för min stora gård på landet...men bara för glädjen att få ha en kolonilott med sött hus till :)
    Hoppas verkligen Tv serien kommer tillbaka :)

    SvaraRadera
  13. När mina föräldrar flyttade till stan hade de en kolonistuga. Jag har härliga minnen från bl.a. midsommaraftnar. Det var aldrig något bus och vi fick vara ute på sommarkvällana.
    Det var en låst grind så föräldrarna visste var vi håll hus. Och ingen av oss ungdommar kom på att förstöra något. Det var nog den där samhörighetskänslan som fanns.
    Fina foton du tagit på stugorna.
    Ha en bra vecka,
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Ancan så har jag också tänkt, det är ett fint alternativ när man blir äldre och inte orkar med sitt stora hus.

    SvaraRadera
  15. Tack Viola, mina föräldrar hade några vänner med en söt liten koloni, jag minns när vi var där och hälsade på och fick plocka av alla godsaker de hade.
    Midsommar firades gemensamt med stor fin midsommarstång och dans.
    Kul.

    SvaraRadera