måndag 17 maj 2010

Äntligen kom solen tillbaka

Måndag, tomt i grönsaksförrådet, tomt i kylen ja det ekade i kylskåpet idag när frukosten skulle fram. Inget annat att göra än ta en tur till matbutiken. Det blev en snabbtur för det var strålande sol och jag ville hem fort.

I den här röran satte jag några jättevallmon i fjol, då blommade de inte.


Men när jag tittade lite närmre idag så upptäckte jag att de hade satt knopp, vad glad jag blev.


Jag tog itu med det digra jobbet att byta jord i krukorna, sedan började jag att plantera mina plantor som stått och väntat en hel vecka snart.


Det ser ju inte mycket ut nu, men om några veckor hoppas jag att det har blivit frodigt i krukorna.

En del av pelargonerna är på plats.


Det fick bli en fika på gården idag, där har det nu blivit riktigt frodigt. Rosen New Dawn har satt fart och visar små, små knoppar.
Nu har man knappt tid till bloggandet, det finns så mycket att syssla med i trädgården och det tar sin tid.
Nu skall jag ner till C och hålla honom sällskap en stund, sedan blir det lite kvällslektyr innan ögonen faller ihop.
God kväll



5 kommentarer:

  1. Jaha, frun har varit flitig igen! Du, egentligen borde du inte alls ha en massa pelargoner. Det är ju flitiga Lisa som är den självskrivna blomman för dig ;o)

    Här har det också varit lite trädgårdspyssel idag. Jag bloggar väl om det imorgon, kan jag tänka.

    Hu, vad läskigt det var att hitta liljebaggar bland krolliljorna ... *ryser så håret reser sig på armarna* Före jag fick lökarna av min gode vän ifjol sensomras har jag inte haft några liljor i trädgården. Inga liljor, inga liljebaggar. Före nu.

    Nu får man väl bara be vackert att mördarsniglarna håller sig från gården även denna säsong. T.v. har jag klarat mig fast de finns ett par hundra meter härifrån.

    Natti-natti!

    SvaraRadera
  2. Ha,Ha jag skall plantera Flitiga Lisor i en stor kruka som står skuggigt, de brukar bli jättefina.
    Jag har också haft besök av liljebaggar, 6 st har jag "knäckt". De är snabba som attan.
    Jag har inte haft lijor tidigare, jag kan inte förstå hur baggarna får nys på dem.
    Snigel besök har vi haft, men hoppas det bara är en vanlig, peppar, peppar har inte vi heller haft mördarbesök. Vi brukar gå ut med ficklampa i mörkret när det regnat och samlar ihop alla sniglar som kommer i vår väg. Äckligt, C är skarprättare, han giljotinerar dem såååååååååå gärna.

    SvaraRadera
  3. Underbart grön och frodig trädgård du har nu! Det verkar inte som ni kan göra några längre resor sommarhalvåret om alla krukor ska hållas vattnade :-) Vallmon hör till mina favoriter. Vi brukar åka till Grekland tidigt på våren och då blommar de vilt i mängder, ungefär som våra vitsippor :-) Har du sibirisk bergsvallmo?

    SvaraRadera
  4. Ja,Fru Venus nu är det fint, nästan allt är utslaget.
    Mina barn brukar ställa upp med vattning när vi reser, men visst är det problematiskt.
    Jag har tyvärr ingen sibirsk bergsvallmo, men det är inte försent.

    SvaraRadera
  5. Ja, vet du, jag blev SÅ förvånad när jag hittade de knallröda jäklarna bland mina pluttiga krolliljor! Var kommer de ifrån??? Helt fullvuxna och allt.

    Mina grannar lite längre bort bor i ett skogsbryn där "mördarna" har rena, rama kläckningscentralen. En normal kväll halshugger herrskapet i runda slängar ett hundratal. äckligt ... Jag håller tummarna stenhårt för att jag ska klara mig från asen ännu en sommar!

    SvaraRadera