torsdag 1 september 2011

Hamstra inför den stundande vintern

Det luktar ljuvligt på kvällen, min brokbladiga (hoya) porslinsblomma blommar för första gången. Vad jag kan se är det ingen skillnad på de här blommorna än på den vanliga porslinsblomman. Men roligt är det.


Vad som är ännu roligare är att en av de små sticklingarna av vildpelargoner (Pelargonium australe) som jag köpte i somras uppe i Småland ( Linnés Orangeri ) också blommade. Men här är det inte tal om några iögonfallnde blommor, utan små söta mästerverk,


Så näpen, den är endast 1 cm.


Då i tisdags var det blåsigt och kallt, vi tog en sväng ner om havet på väg till Limhamns torg.






Vi skulle se om det fanns gurkor och lite mer lingon att köpa.


Lingon fanns det gått om, så det blev några kilo som jag kokte när jag kom hem. De vi plockade i Småland ligger i tryggt förvar i frysen, så nu klarar vi oss till nästa säsong.


5 kg Västeråsgurkor nerskurna och inlagda, härligt.




Igår fick vi för oss att åka ut och kolla hur det stod till med årets björnbär.


Så här ser det ut nu, bönderna har fullt upp med skördarna. Just den här åkern tyckte jag var väldigt fin, annars blir jag lite vemodig när jag ser stubbåkrarna.


Det märks att det har regnat väldigt mycket hos oss, det blommar som mitt i sommaren i dikeskanterna.




Ja, till och med långt ut på åkrarna.


Här är himlen i uppror, regnet hängde i luften, men vi klarade oss ifrån det.


Vi gick en sväng bland björnbärssnåren, smakade på bären.


Blä, usch, de var alldeles vattniga och smakade inte ett dugg. Bären har fått för mycket regn och för lite sol. Nej inget att ödsla tid och ork på.




Glad var jag, för i hagen betade ett antal sådana här fina kossor, jag gillar bara dem från andra sidan stängslet.


Vi tog oss istället till ett av våra gamla svampställe, vi hade inga som helst förhoppningar att hitta svamp, men det är skönt att promenera i de lättillgängliga skogarna ändå.


Så här ser kantarellskogarna ut i Skåne, lite annorlunda mot de stora mossiga granskogarna i Småland som de växer i där.


Men det dröjde inte länge förrän vi hittade de första kantarellerna.


Med oss hem hade vi 2,900 g kantareller, som vi hjälptes åt att rensa och snabbskölja, de var så grusiga så det var tvunget.


Här underst de stekta läckerheterna, som jag nu ska gå ner och paketera för infrysning.

Det blev en fin dag, och jag är så nöjd med skörden. :)




Jag önskar en god kväll.



9 kommentarer:

  1. Men wow, vilken blomma på din hoya! Jag har av någon märklig anledning aldrig i hela mitt liv haft en sån själv. Men herr K har en, som jag har kastat lystna blickar på vid ett par tillfällen. Med tiden ska jag nog lyckas knipa åt mig en stickling därifrån ;o)

    Och du, visst är det kul att pelargonbarnen tar sig så fint? Mina bor fortsättningsvis ute i Glaspalatset, men i takt med att nätterna blir kallare får jag börja planera för deras inflyttning. Sen är det bara att hålla tummarna ...

    Sen förvånar det mig föga att det varit sån ruljangs i köket med syltkok och gurkinläggning ;o) Tycker mig minnas en rapport från ifjol med ungefär samma husliga nit, så det kom inte helt oväntat. Det gjorde däremot er jätteskörd av kantareller! 2,9 kg!! Milda Moses ... Har du gått kantarellsökskurs med Hemlige Agenten eller hur i herrans namn lyckas ni jämt sniffa er fram till såna mängder? Jag brukar vara överlycklig om jag hittar så det räcker till ett par svampmackor :o/

    Ikväll brinner höstens första brasa här i "Rucklet"; ett kännbart tecken på att vi klivit in i vinterhalvåret, men samtidigt jättemysigt. Så nu ska jag återvända till soffan och en stunds tv-tittande före det är dags för snarkofagen.

    Systerlig björnkram så här i höstmörkret!

    SvaraRadera
  2. Ni fick en härlig utflykt och kom hem med både lingon, gurkor och kantareller! Ni hade större tur än vi hade men å andra sidan fick jag ju en hel skokartong full med kantareller av min bloggkompis Aggie!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Hej Nina, porslinsblommor har jag haft ända sedan jag bildade bo med C, mina härstammar ifrån mammas. Den brokbladiga fick jag av en arbetskompis, det har tagit 5 år för den att blomma.
    Jag vårdar mina små pelargoner ömt, hoppas innerligt att jag klarar dem nu över vintern. De växer men kanske inte så som dina, du har ju fördel med ditt glashus. Mina står inne i mitt arbetsrum.
    Ha, ha kantarellkurs, nix, vi går på känn :),
    Man lär sig med tiden hur de små gule vill ha det. Men en sak är säker, de kan växa precis i vilken skog som helst bara det finns mossa, en del murkna trädstammar, blåbärsris, ljung, rönn, hassel, eller ek, så nu kan du gå ut och plocka Nina, :).
    Jag måste nog hålla med dig, jag är väldigt aktiv på hösten, det är så roligt att stoppa i frys och i burk.
    I dag blir det endast trädgård, här skiner solen och det är ganska varmt. Herrn har tagit trädgårdsoffan i bestittning för sin middagslur. Jag ska ta fram cykeln nu och trampa ner till Limhamn (2x2 km) och handla. lite.
    Om det torkar upp kan man så nätt börja att gallra plommonträden puh. Det är ett mastodontarbete.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Tack Monica, utflykten gav ju en del svamp. Härligt att ha till vinterns pajer, mackor, eller som tillbehör till maten.
    Det är ju inte så dumt att ha vänner som plockar och skickar, jättesnällt. Men just plockningen är den stora tjusningen med det hela.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Hallå där...
    Vilka bilder du bjuder på.
    Du har jammen det varit på hugget när det gäller sylta och safta ser jag. För att inte tala om gurkan och kantarellerna. Här har jag hittat lite kantareller.

    Här är det höstkänning idag.
    Grått, 14 grader och regn..
    Men så är det.. allt har ett slut,så även sommaren 2011.

    Kramar och gohälg på dig.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  6. Tack Synnöve. Det är så kul att hålla på nu när hösten står för dörren,skönt att plocka fram sedan i vinter.
    Vi har haft fint väder idag, kom precis hem efter en lång promenad med sonen och hans vovve, folk sitter fortfarande ute på sina altaner och balkonger fast klockan var 21.00.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset om var man hittar kantarellerna, haha! Bara jag lyckas ta mig förbi detta evighetsröjande i bloggtrakasseriträsket SKA jag till skogs! Kommer mejl endera dagen igen, förresten. Har helt enkelt inte hunnit med att sitta ner i lugn och ro och skriva :o/

    SvaraRadera
  8. men oj va mycket svamp ni hittade...o kossan..det är sån där vi har...lite över 100 st..

    SvaraRadera
  9. Hej "nattugglan", har ni 100 st sådana fina kossor, jösses.
    Det var en riktig turdag för oss i skogen, det är mycket sällan man hittar så mycket svamp här nere, så nära Malmö, Lund eller Ystad städer där det bor ganska mycket folk.
    Monkan

    SvaraRadera