onsdag 28 september 2011

Äppelriket-Kivik

Bästa kompisen och jag är på väg till Kivik, bussen lämnar nu Malmö.



Jag försökte ta några bilder i farten genom bussfönstret, men det blev ej så bra.



Fortfarande är det grönt och skönt.







Lunchen skulle intagas på ett ställe jag aldrig hört talas om, Blåsingborg. Men det såg väldigt fint ut.







I en av de gamla ladorna hade de inrett den fina restaurangen.



Lunchen ovan, liten sallad med frisk dressing, jättegott bröd ifrån S Mellbybagaren, kalvkött med gräddsås och rotsaker och sedan en urläcker morotskaka till kaffet. Mmmm jättegott.



Efter den fina lunchen åkte vi vidare mot Kivik.






Just nu är det den stora äppelveckan där. Allt kretsar kring den fina frukten. Kiviks äppelodlingar är de största i landet.



Äppeltavlan är den stora turistattraktionen. Världens största äppeltavla enligt Guiness Rekordbok var tavlan från år 1998 som hade Linné som motiv. Tavlan var 72 kvadratmeter och 2.1 ton äpplen användes. Tyvärr hittade jag inte uppgift om årets tavla, men den kan inte vara så mycket mindre.



Inne i det här tältet hade man radat upp alla äpplesorter i bokstavsordning.



Bilder av tidigare års äppeltavlor,







Nu hade vi fått nog av äpplena, så vi gjorde en kort promenad i Kivik.



Här är det så romantiskt, fortfarande blommade rosorna här och var.




Kivik är vår skald Fritjof Nilsson Piratens hemort, så han måste ju vara med på bild.






Kullersten är vackert men så förädiskt att gå på, här gällde det att inte trilla.
















Sista bilden ifrån Kivik fick bli över den lilla hamnen. Nu var det dags för oss att gå till bussen, nästa anhalt var Kiviks musteri.



Här kunde vi smaka på de olika sorterna, titta hur man kunde dekorera med dem mm.







Kompisen och jag hade spanat in de här fina äpplena som heter RUBINOLA, dem köpte jag med mig hem, supergoda, dem skulle jag vilja ha i min trädgård.



Men nu är det försent att plantera nya träd,vi hinner nog aldrig uppleva en skörd av dem så jag får hålla tillgodo med dem vi har.



Lite smått och gott blev inhandlat här.
Nu var tiden ute, dags att åka vidare till nästa ställe.



Det blev Café Annorlunda som ligger ute vid Stenshuvud. Det här cafeét har alltid 7 sorters hembakade kakor och man får äta hur mycket man vill.



Vi gjorde så gott vi kunde, men jag klarade inte alla 7 sorterna.



Det blev en hellyckad dag tyckte vi båda. En aning trötta var vi under hemfärden.



Nu blir det inte mer idag, jag önskar god kväll till er alla



Monkan

7 kommentarer:

  1. Se där ja, ännu en härlig dag för frun :oD Samtidigt måste jag le lite, för Monica/Tjernhus var nyss till Kivik hon också, och många av era bilder är av samma motiv och förvillande lika. Men så är det förstås. Vissa saker kan man bara plåta från ett håll och då blir ju slutresultatet ungefär detsamma. Hur som helst har du i vanlig ordning helt fantastiska bilder och man blir verkligt sugen på ett eget besök under äppelveckan. Snart får du se till så att du får en slant för all den gratis marknadsföring du består era utflyktsmål i Skåne med! *haha!*

    Men du, nog tycker jag att du ska se till så du får ett träd med Rubinola planterat på gården! Vad är det för struntprat att du inte skulle hinna uppleva någon skörd..? Än är det många år kvar i "tanten" och dessutom bär ju de flesta äppelsorter frukt redan andra året, somliga rentav det första. Så seså, ta nu ett snack med närmaste plantskola och beställ ögonaböj hem en trädplanta om de inte har sorten i lager!

    SvaraRadera
  2. Monkan hi
    How pleased I am when I go tours with you!
    You leave in a wonderful place!!!
    Your photos very nice!!!
    And the foods, so delicious!!!
    Greetings

    SvaraRadera
  3. Underbart gult hus med röda dörrar och fönster! Äppelkonstverken är verkligen otroliga :-)

    SvaraRadera
  4. Tack Nina, jag visste inte att Monica varit där.Men det här resmålet är väldigt populärt så de bilderna figurerar nog lite varstans.
    Det blir inga fler äppleträd :(
    Jag sitter i Halland just nu, vi fick för oss att ta vagnen på släp några dagar. Det är ju nästan sommar och det gäller att ta vara på de sista dagarna.
    Vi hörs och syns
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Hej Magda välkommen tillbaka, det var längesedan, hoppas sommaren varit fin.
    Kul att du tittade in på bloggen.
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Tack Venus, ja det är så fint, det var ganska nyligen vidgjort.
    Äppeltavlorna är otroliga, tur att det finns en sådan stor tillgång på frukt.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Kul att se dina bilder från Kivik! Som Nina påpekade, så är ju många lika mina...
    Det verkar ha varit en trevlig utfärd ni gjorde i alla fall!
    Kram, Monica

    SvaraRadera