fredag 30 september 2011

Båtfärd på sjön Unnen

Redan när vi kom igår bestämde vi att hyra båt i dag ifall vädret var likafint som igår.
Ja som ni ser så kom vi ut på sjön, det var riktigt härligt.

Det man ser ifrån båten syns ju aldrig ifrån landsvägen.



Efter att åkt runt och tittat ett par timmar ställde vi kosan hemåt campingen igen, nu väntade nya äventyr.

Nu tog vi bilen och körde igenom den fina byn Unnaryd,



vi ville hitta skog med svamp, mycket svamp.

Nu närmade vi oss skogen,

vi letade och letade men ingen svamp. Då kom det en bil ,den stannade, ur den hoppade en yngling.

Jag frågade på skoj : hörru du, var finns svampen? Han skrattade, sen frågade han vilken sorts svamp vi var ute efter.

Jag svarade: Trattisar.

Till vår förvåning sade han: Följ efter mig med bilen så ska jag visa er.
Vi gjorde naturligtvis det, han bara gick rakt in i skogen, här finns det mycket sa han och pekade vart vi skulle gå.

Killen var så hygglig, han visade sitt eget ställe. Otroligt.

Vi plockade och plockade,

det slutade med en skörd som hette duga.


Det skall bli kul att väga dem när vi kommer hem, de kostar i butik 99/120 kr kilot hemma.


Det var allt för idag.

10 kommentarer:

  1. Hej

    Den där båtfärden såg verkligen mysig ut. Unnen, såg ni kanske någon ångbåt där? För det gick sådana på Unnen förr.

    SvaraRadera
  2. Hej grabben, nej du, inte skymten av någon ångbåt.
    Det var jättemysigt därute på sjön.
    Vi ses snart
    KRAM.

    SvaraRadera
  3. Hej Monkan!
    Nu har jag en lång resväg genom dina inlägg att gå igenom ser jag ;)
    Och du visar ett ställe vackrare än det andra!!
    Härligt med båtutflykt! Jag tycker om hav och strand (kräftans stjärntecken) och bor alldeles nära havet ... men tyvärr blir det inte så ofta man är ut i båt!
    Och VILKEN svampskörd ... fantastiskt! Jo ibland har man tur!
    Ha en skön helg! Vi ska på sonens 30-årskalas och ikväll i funktion på dansen med Lars-Kristerz!
    Kram Vivan
    ps. Lycka till i min utlottning ...

    SvaraRadera
  4. Men så fina bilder på hus..o båtfärden va säkert en fin upplevelse.Jag skulle gärna bo vid havet,,ser att v-form tycker oxå om vattem..vi är kräftor båda..hahah..vilken fin kille som visade er sitt ställe,o va svamp det fanns sen!!

    SvaraRadera
  5. En sån underbar miljö! En sån fantastiskt generös och tjänstvillig yngling! EN SÅN OTROLIG SVAMPSKÖRD!! Några gula hittade ni också ser jag :o) Personligen är jag inte så förtjust i just trattkantarellerna. De har en bitter bakgrundsnot som inte alls vill gifta sig med mina smaklökar. Torkade och smulade tycker jag de i små mängder är en superbra smakhöjare t.ex. i en sås, men som sådana har jag lite svårt för dem.

    Igår flådde, finhackade och fräste jag upp de smörsoppar jag t.v. kunnat plocka på gården. Mängden såg inte mycket ut för världen, men det blev ändå 100 g färdigfräst och räcker gott och väl till en rejäl svampstuvning eller -sås någon gång i vintern. 50/50 smörsopp och stolt fjällskivling är annars en helt oslagbar kombination! Men jag har i år inte förärats några fjällskivlingar av herr K. I alla fall inte ännu. Fast det hinner kanske komma? ;o)

    Nu puttrar kaffebryggaren på bänken och vädret där ute lovar ytterligare en strålande höstdag. Jag ber en stilla bön om att jag idag, liksom igår, får vara smärtfri, för jag har mycket att ta igen från veckan som gick. Alldeles för mycket tid gick åt pipsvängen med ajajaj och ojojoj :o(

    Dina hoyasticklingar har t.ex. börjat få rejält med sugrötter nu, så jag borde få ner dem i jord. För att inte tala om allt annat som blivit ogjort ... Och gräsmattan bara växer och växer :o/

    SvaraRadera
  6. Tack Vivan, det har blivit mycket utfärder nu sista tiden för mig och maken. Jag har inte haft så smycket tid vid datorn stundtals, därför har det blivit lite glest med kommentarer.
    Svampskörden skall jag ta i tu med idag, vi har precis kommit hem nu. Det tar nog många timmar att rensa dem, sedan lägger jag allihop på tork.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Tack nattugglan, Halland och Småland är fina skogs- och sjörika landskap. Det var en härlig båttur i den fina sjön och den härliga värmen 21 grader.
    Killen var så rar, tänk att visa sitt eget svampställe. Han hade själv plockat 3 bärkassar där för en vecka sedan så han hade fått nog :)
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, det gläder mig att du har en bättre dag, det måste vara olidligt med sådan smärta som du har haft en tid.
    Tänk att det finns så hyggliga människor som killen vi stötte på i skogen, han var sååå rar.
    Han hade plockat 3 bärkassar till sin mamma, de hade så de klarade sig denna vinter.
    Men vi hittade själva ställen där det växte massor, så mycket att vi gav upp.
    Jag skall börja att rensa och lägga på tork idag. Men senare i eftermiddag ska vi till barnbarnet Max och fira hans födelsedag (han fyller den 4/10), bättre att fira på sön. när det inte är skoldag.
    När jag hittar fina soppar brukar jag blanda dem, men iår har vi inte plockat några soppar alls.
    Stolt fjällskivling växte det många där mina föräldrar hade sommarhus, de är så goda, rena lyxen tycker jag. Men dit åker jag aldrig nu.
    Här ser det också ut som om det skulle bli fint idag, skönt.
    Var rädd om dig, hälsan är viktigare än täppan :)
    Kul att Hoyorna rotar sig bra, de är enlka att sköta, så du får nog blommor på dem snart.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Whao, vilken svampskörd! Nu har ni väl så att det räcker tills nästa höst?
    Härlig båttur, också!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Ja Monica, det har vi.
    Man kan ju inte låta bli att plocka när de bara står så där i vägen.....:)

    SvaraRadera