lördag 17 september 2011

Trädgårdsjobb = ryggont.

En dag i förra veckan åkte vi till plantskolan i Flyinge för att handla växter till mina rabatter.
Vädret var mulet och det blåste ganska så bra.
Jag hade planerat noga vad som skulle inhandlas och vilka växter som jag skulle dela och flytta runt. Noga genomtänkt tyckte jag, nu ville jag få blommor och bladväxter i fina färgkombinationer.
Jag hittade det som jag var ute efter och en massa annat fint. Då när vi hade plockat färdigt ser vi en skylt: Vi tar ej kontokort på grund av åsknedslag. Så det var bara att sätta tillbaka merparten av växterna och köpa de som vi hade kontanter till. Vi var lite långt ut på landet, en bra bit ifrån banken.
Det får bli en tur dit igen innan höstsäsongen är över.

Vi gick en sväng i deras idéträdgård, ja, så skulle jag gärna se att det såg ut i vår trädgård.



När inköpen var klara tog vi en sväng till naturreservatet i närheten av S Sandby för att gå en sväng och inta den medhavda fikan.

Utsikten härifrån är super fin.

Vi plockade några kilon nypon, när jag kom hem rensade jag bort fnöskena och sedan lade jag dem på plåt och in i ugnen i 50 grader.

Det tog många timmar, men nu ligger de och bara väntar på att bli nyponsoppa i vinter.

Jag har torkat nypon förr, men då har jag suttit och rensat ut allt innanmäte vilket är ett fasligt jobb.

Det här tipset fick jag av svärdotterns mamma och det tackar jag för.

Dagen efter vi hade handlat växter vaknade vi till ett härligt väder. Jag slängde på mig trädgårdspaltorna och ut med spade och kratta i högsta hugg.

Den här risiga och fula rabatten som ligger på gatsidan började jag med, det var två rejäla och stickiga rosor som skulle grävas upp, samt ett par brunröda alunrots tuvor.

Så här fint blev det när jag blev klar, istället för rosorna sattes en ny sorts try som är lågväxande med utbrett växtsätt. Rosa blommor och rödgröna blad. Kärleksörten hittade jag i en annan rabatt, den passar jättefint in här.

Sedan var det dags att göra om den gula rosenrabatten. Här var det ett större arbete, vi hade tagit bort en stor Taxus där innan, så det blev lite mer att gräva och plantera här.

Nästa år skall den här kombinationen av blommor förhoppningsvis blomma och glädja oss.

De gula och gulrosa alunrotplantorna är så fina, och passar perfekt ihop med både liljorna och rosorna.
I stället för Taxusen satte vi en vacker Kornell som har röda fina grenar.

Ytterligare två rabatter gjordes iordning, men där har jag bara flyttat runt en massa plantor.

När kvällen kom kände jag att ryggen verkligen fått stryk.

Inte förrän idag är det någorlunda, ja det är inte lätt att bliva gammal :).


Det var det hela för idag, nu ska sonen med vovve och vi gå ner i gillesstugan och hålla kväll.
God afton.

12 kommentarer:

  1. Käraste "storasyster" så fint du fixar! Det ser ut som rena mönsterträdgården hemma hos dig och C; en välordnad symfoni av växtlighet och färger. Min egen är nog mer att likna vid Queens rockklassiker "Bohemian Rhapsody" :o/ Men sånt oflyt att plantskolans kassasystem var ur funktion, när ni tagit er hela vägen dit :o( Fast det kanske var lika bra ändå, med tanke på din rygg?

    Frånsett dagens lökplantering har jag inte gjort mycket på gården de senaste veckorna. Jag BORDE planera och gräva en ny rabatt någonstans, men faktum är att jag i år inte orkar ta itu med ett så stort projekt till före vintern. Förhoppningsvis finns det mer energi till våren.

    Snart är det dags att rädda alla pelargoner och eukalyptusplantor undan nattkylan. Det dröjer nog inte länge till förrän nattfrosten är över oss. Mitt största bekymmer kommer att bli olivträdet, men jag får försöka ställa in det i källarförrådet och hoppas på det bästa.

    Annars inte mycket nytt att rapportera. F.n. är jag bara tröttare än trött vareviga dag och det tilltagande mörkret gör inte saken bättre.

    Ha en fortsatt trevlig lördagkväll!

    SvaraRadera
  2. Så förargligt att plantskolan inte kunde ta kontokort när ni kört så långt!
    Men det var kanske tur, för annars hade ni köpt ännu fler växter och du hade fått ännu mer ont i ryggen...
    Fint blev det i alla fall! Jag gillar när det ser ut så där i rabatterna - med svart fin jord mellan plantorna!
    Ha en fortsatt skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Ja det må jag säga, vilket arbete ni lägger ner i er trädgård! Förstår dock att ryggen kan säga till ibland! Visst känner man den nu som då ... alltså åldern ;)
    Tråkigt med dessa kort! Förr gällde bara "pengar" ... och dom hade man i börsen :)
    Intressant att få se trädgården i ett senare skede!
    Vi har rätt fint väder just nu, lite sol och ca 10 grader! Men nattfrosten närmar sig! Och löven börjar gulna!
    Ha en fin söndag och vecka! Var rädd om din rygg!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  4. Oj så fint det blev i trädgården!! Då blommorna går i samma nyans är det fin!! Isista natt hade vi nattfrost..kanske de inte blir så inatt,, nu har vi +8...Va rädd om ryggen din.. jag vet hur de kan va.. !! Ha de bra

    SvaraRadera
  5. Hej Nina, tack det värmer,ja du jag föll pladask för de fina färgerna på alunrot redan förra året, så planeringen har funnits där i bakhuvudet ett tag. Nu tar det ju ett eller två år innan man ser riktigt hur det tar sig ut.
    Det var ju åskan som var orsak till kontokortshaveriet, det kan man ju inte säga så mycket om, men hädanefter skall jag ha mer kontanter i min börs när vi ska på sådana ställen :)
    Jag går här och låtsas att jag inte ser tulpanlökarna, det är det tråkigaste jag vet, att gräva ner sådana. Men kul när de ploppar upp.
    De pelargoner jag värnar mest om är alla mina fina doft-och Linnésticklingar 13 st, de andra förutom 2 skippar jag iår.
    Olivträdet förstår jag att du är bekymrad för, det tar ju stor plats och skall väl ha ljus kan jag tänka mig.
    Det ordnar du säkert :)
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Tack Monica, ja det var försmädligt, men som du säger det blev en aning billigare.
    Jag gillar också svart jord, men inte för mycket, då tar ogräsen överhand :(.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Vivan, nattfrost hade vi norra Skåne häromdagen. Men nu dagtid kan vi fortfarande sitta ute och fika. Men det blir ju inte så långa stunder.
    Roligt att du gillar mina ambitioner för trädgården, men det går lite långsammare nuförtiden :)
    Ha en fin dag
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nattugglan, ja jag är rädd om ryggen för det mesta, men nu ville jag ha allt i jorden, det blev väl lite för mycket grävande.
    men nu är jag bra igen
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Som tur är fick jag ju rycket för några veckor sedan och redde upp i källarförrådet, så nu finns det i alla fall PLATS för olivträdskrukan! Däremot är jag mycket tveksam till temperaturen i det utrymmet, som även under vintern är liite för varmt trots att det är helt ouppvärmt. De omkringliggande utrymmena tycks värma upp aningen för bra :o/ Men det är bara att försöka, för lämnar jag det utomhus lär det knappast överleva.

    Idag borde jag klippa gräset, men jag tror faktiskt jag väntar till lövfällningen. Annars måste jag köra ytterligare en gång för att finfördela lövmassorna till vintern. Jag krattar inte numera, utan låter allt återgå till gräsmattan. Efter senaste vinter fanns det inte en endaste bit gamla löv kvar när snön smälte. Daggmaskar och andra kryp hade jobbat hårt för kretsloppet :o)

    SvaraRadera
  10. Ibland vet man inte om det är bilder från din trädgård eller från något av era många trädgårdsbutiker du visar. Har du verkligen plats för flera växter, jag tycker det borde vara fullt överallt efter allt du har planterat? Eller ni borde det väl vara, för du verkar ha lyckan att ha en trädgårdsintresserad man i huset.

    SvaraRadera
  11. Hej Cici, jag kan förstå att du tycker vi handlar mycket, men trädgården är gammal och det behövs förnyas hela tiden. Vi har mycket och stora rabatter så det går åt en hel del.
    Men jag luras inte :). Det är våra blommor som visas, annars skriver jag vart fotona är tagna ;)
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  12. En trädgård i er storlek fodrar starka armar och en rygg som inte gör sig påmind. Vid det här laget har du väl tagit igen dig eller har du tagit itu med fler rabatter. Vi får väl se.
    Det var fin färgkombination - något att se fram mot nästa år.
    När jag är på plantskolor o.d. förköper jag mig alltid. Jag har ju numera bara en balkong och vi ska helst också få plats. Vi har fortfarande varmt även på nätterna. Det blommar för fullt med lite påspädning av nyinköpta höstblommor.
    Vi lever i ett samhälle där saker blir komplicerade när något inte klaffar. Ang. kontokort så har man inte mycket kontanter tillhands.
    En ny vecka i morgon - bra vecka hoppas jag.
    Kram Viola

    SvaraRadera