söndag 11 september 2011

Nytt och gott

I går fick jag för mig att göra sylt på flädern. Men enbart fläder gillar inte jag, utan det blev att plocka ner lite äpplen också.
Jag skalade så det blev ungefär 6-7 hg äpple, rensade ut de riktigt svarta bären från fläderklasarna ca 3 hg. Det var ett riktigt slavgöra, men om en vecka så är fläderns alla bär svarta då går det lättare. Sköljde bären ordentligt, det finns ofta tvestjärtar och andra småkryp bland bären, de vill man inte vill ha i sylten.




Ner med äpple, bär och ett paket syltsocker i en gryta, slog på ca 2 dl vatten. Kokte allt i tio minuter.




Färgen var jättehärlig. Sedan körde jag hela härligheten med mixerstaven en stund. Till sist blandade jag i 1 msk citronsyra i sylten.




När sylten kallnat provade jag den på digestive kex. Mums.




Kände mig riktigt flitig, fick ihop en sats kaffebullar också. Det är så härligt att komma igång med baket igen.

I morse vaknade vi till ett fasligt mullrande, och regnet bara öste ner.




Jag sprang ut emellan skurarna och plockade in äpple, för idag hade jag lust att koka lite äppelmos.




Detta gör jag alltid på känn, men ungefär 1,5 kg skalade äpple och 250 gram
torkade aprikoser. De lägger jag iblöt under tiden som äpplena skalas.



Ner i en gryta och slå på 1.5 dl vatten. Allt kokas mjukt.



Jag sockrar så lite som möjligt, aprikoserna bidrar också med en viss sötma. Åter åker mixerstaven fram.



Vi vill ha lite småbitar kvar, sedan är det bara att förpacka och frysa in. Det här moset smakar jättegott till morgon gröten, eller som fyllning i vetebröd.







När jag var klar med moset tittade solen fram. Vi fikade på vår altan i solskenet, termometern visade 22 grader.




Det blev en liten tur i trädgården, ännu har rosorna fina knoppar som snart skall slå ut.




Det som jag inte gillar är sådana här kryp, det finns det väldigt gott om just nu både ute och inne.



Men vilket nät hon vävt, helt otroligt fint.



Just nu kommer jag inte på vad det är för blomma som blommar så här fint. Det är åldern, kortslutning i hjärnan ;)



Lejongapen ger inte upp i första taget, de kommer år efter år. Jättefina gammeldagsblommor.




Herrn i huset har äntligen köpt hem fint kärnvirke, som nu grundas. Det är våra vindskenor som ska bytas ut.



Nu bara hoppas vi att det inte kommer mer regn, vi har fått tillräckligt av de varan.








Det var det hela för idag




God kväll

16 kommentarer:

  1. Vi har också mycket fläder, men aldrig tänkt på sylt, ska kanske tänka om :-) Vi har en spindel utanför gästrumsfönstret på stugan som vävt ett enormt och vackert nät. Vi har bestämt oss för att lämna det, bara för att se vad som händer när det blir frost. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Det var nog en bra idé, att ta äpple i flädersylten! Jag gjorde flädersylt en gång och den blev litet unken i smaken.
    Äppelmos med aprikoser var också en ny idé för mig!
    Och dina bullar, såå fina!
    Blomman du visar, kan det vara drakmynta?
    Här i söder fick vi inget regn idag men vi hörde åskmullret!
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det börjar bli dags att modernisera ordspråksförrådet. "Flitig som en Monka", borde det heta! :oD

    För mitt vidkommande kan jag inte stoltsera med att ha fått mycket annat gjort det gångna veckoslutet än beskärningen av plommonträdet. Eller jo, om jag tänker efter så har jag bakat en upside down äppelkaka och lagat en omgång "äppelmojs" också. Men utöver det ... inte mycket. Det är som alla energi dammsugits upp av utomjordingar någon natt medan jag sov :o/ Detta läge gillar jag inte! :o(

    Idag är det varmt men mulet. Som gjort för inspelning av uppföljaren till "De dimhöljda bergens gorillar", fast minus bergen och gorillorna förstås.

    Snygg motljusbild av spindelhonan i sitt nät!! De är inte roliga att traska rätt in i, men otroligt fascinerande ett studera på behörigt avstånd :o)

    Kraftlös kram från kobbarna

    SvaraRadera
  4. Men så mycket gott du gör för kommande användning! Undebara blommor du har ännu!
    Borsett från han i mitten så är ju nätet jättevackert, vilket konstverk, som en virkad duk.
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Jisses vad flitig du är, känner nästan doften av sylt, bak och allt vad det är. Härligt!

    SvaraRadera
  6. Sylt på fläder var något nytt för mig. Vi brukar plocka blommorna och tillverka saft. Det har inte blivit av i år. När jag ser allt du hinner med, börjar jag fundera vad jag gör. Bakar gör jag ibland, men vi äter inte så mycket kakor o.d. Matbröd är lite för tungt för mig att hantera. Jag har inge kraft i händerna.
    Jag får äpplen av vänner i veckan. Då ska det bli koka av. Tack för tipset med aprikoserna.
    Sommaren dröjer sig kvar med lite blomser här och där.Jag som numera bara har en balkong njuter fortfarande av blommorna. Det har varit så varmt så det har gått att sitta ute med fikat.
    Jag har läst fatt hos dig. Beklagar att du mist den fina katt. Jag har haft både katt och hund så jag vet hur saknaden känns.
    En ny vecka har börjat. Hoppas vi får behålla lite sensommar-värme.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Tack Venus, det är första gången jag provar, det blev mycket bättre än vad jag hade hoppats på.
    Tror du spindelnätet sitter kvar ända till frosten, jag tror blåsten har förstört det långt innan
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Monica, äpplen och citron är ett måste i både saften och sylten bara bär är som du säger verkligen "unket".
    Det är alltid kul att prova något nytt.
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Nina hoppas krafterna återvänt :).
    Är bara inne för att äta lite lunch, annars är det full rulle både på C och mig i det blåsiga vädret.
    Han skrapar färg och jag gräver och planterar, det känns sååååå härligt i ryggen.
    Nu ska jag ut igen,
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Anelias, ja fy för spindlar, jag stod på behörigt avstånd när jag fotade den.
    I bland känner jag mig som en hamster, jag gillar att stoppa undan godsaker och annat inför den stundande vintern :)
    Monkan

    SvaraRadera
  11. jag kommenterade igår..men ser inte vart det tog vägen??? Jag skrev att du är flitig som en myra.. Jag skulle så gärna baka idag oxå men nu måste jag nog gör nå anant.. har 1000 objekt som skulle behöva bli klart..o så regnar det där ute,,, fyfabian.Ha de skönt

    SvaraRadera
  12. Flitigheten går i vågor Tant Björn, men nu är ju allting på gång, frukt, bär, svamp mm.
    Men jag håller med, det doftar härligt här hemma nu.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  13. hej Viola, vi använder mycket äppelmos, det där med aprikoser kom jag på för några år sedan.Vi tycker det är gott som omväxling till det vanliga moset.
    Ja du , vi saknar den lilla kissen så, men han var så sjuk, så han har det bättre där han är nu.
    Varmt har vi fortfarande, det blåser jätte mycket idag. Man får ta till vara på de sista varma dagarna nu, för sedan blir det mycket innesittare väder.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Tack Nattugglan, baka bröd är terapi, jag älskar att baka.
    Men idag har det blivit trädgårdsgöra puh, mycket grävande, jag har flyttat på perenner samt satt lite nytt.
    Nu känns det inte så skönt i ryggen.
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Här var det mycket gott som vanligt. Jag har nöjt mig med att göra en äppelpaj i dag, som efterrätt till pytt-i-pannan. Att du har så fina blommor kvar trots att det låter som om ni håller på att regna bort där nere. Lejongapen är så fina och dom får mig att minnas barndomens rabatter.

    SvaraRadera
  16. En så duktig man du tycks ha.Var hittar man sådana tro?
    Men mat o bak, det verkar han bara kunna kränga,inte produsera!?

    SvaraRadera