onsdag 7 september 2011

Tillbaka blickar

I morse när jag satt och åt av det goda svartbrödet med den super goda korven, bäggedera inköpta på Åland, kom minnena tillbaka från den fina tiden vi hade på ön.
Jag skall nu visa lite bilder ifrån vår sista dag på Åland, de kommer i från Eckerö allihopa. Vi hade lagt oss på en fin camping med vagnen denna sista natt.
Campingen låg nära färjeläget, nödvändigt eftersom vi skulle vara därnere klockan sju på morgonen.
Det innebar att vi fick stiga upp klockan fem, vi skulle ju hinna att packa ihop och äta lite frukost innan vi lämnade platsen.

Eckerös jakt och fiskemuseum låg i en mycket vacker byggnad alldeles nere vid vattnet. Byggnaden smälte så fint in i miljön.

Här nere ligger den gamla fiskehamnen med alla dess båthus och bryggor.




Vi promenerade där bland klippor och enebuskar. Jag älskar sådan här natur, berg i dagen,
hav eller insjöar det kvittar, det är så olikt vår egen natur.

Jag siktar in vågskalpet och C mig ;)

Där nere var det fiskelycka, både för folk och mås.

det var svårt att slita sig härifrån,

men vi skulle till ett par andra ställen till.



Vi körde vidare, nu hade vi det gamla fina Post-och tullhuset i sikte

Nere i den lilla hamnen vid Posthuset kunde man hyra in sig på en rundtur med den här fina båten. Tyvärr vår tid var för knapp.

Posthuset var en mycket vacker byggnad, här fanns en hel del aktiviteter samt ett café på baksidan.

Färden gick vidare till en annan liten hamn, här såg det ut som om tiden stått stilla i hundra år.



Boningshuset var verkligen ett ruckel, men det var säkert fint då det begav sig.

Nu började det kurra i magen, så vi försökte hitta ett lugnt och skönt ställe att plocka fram vår fika på.

Här blåste det för mycket så vi körde vidare.

Till slut hamnade vi innanskärs, här var det ljuvligt, solen tittade fram det hade det varit lite si och så med denna dag.

Bryggan var en aning krokig ha, ha.

Nu plockade vi fram vår nyrökta sik som vi inhandlat i fiskrökeriet i Berghamn, jodå, vi hade bröd och lite annat gott till i korgen.

Det finns inget bättre ställe att äta nyrökta fiskar på än i Guds fria natur, på en kobbe eller på en brygga eller som här ett fikabord som bara väntade på oss.

Efter en härlig dag återvände vi till vår lilla vagn för att sova och förhoppningsvis inte försova oss.
Det gjorde vi inte, här sitter vi i kön och väntar på att bli påsläppta.


2½ timme senare var vi Sverige.


Det är roligt att ta fram sina bilder och blicka tillbaka.


Nu önskar jag alla en skön kväll.

22 kommentarer:

  1. Härligt. En dag borde man åka dit!

    SvaraRadera
  2. Jag kan bidra med lite kuriosa i sammanhanget: de första bilderna på båthusen du visar här, det är platsen där en stor del av "Vi på Saltkråkan" filmades, och jag har faktiskt både "Stinas" och "Tjorvens" autografer i något gammalt album från början av 1960-talet! :oD

    Kommer du ihåg hur jag sa att många äter svartbröd? Med tjockt med smör och tunna skivor banan? Själv är jag inte såå förtjust i den kombinationen, men det är en populär variant. För egen del tar jag nog hellre en saltig korv till det rätt söta brödet.

    Eftersom du inte bloggar något om hantverksutställningen i Post- och tullhuset gissar jag att ni inte hann med ett besök där. Då missade ni (eller kanske framför allt du) något! Dels är det alltid en vacker utställning som tilltalar ögat och dels är hantverksprodukterna av allra högsta klass. De väljs ut genom en s.k. hantverksmönstring och jag var faktiskt representerad för något år sedan med min "Peace"-grytlappar och fick t.o.m. diplom :o)

    Här har det regnat och ruskat hela dagen och dina somriga Ålandsbilder känns väldigt avlägsna. Vädret fick mig t.o.m. att ställa in min tänkta kvällspromenad, för jag har ingen lust att bli sjöblöt när jag är halvvägs. Jag tog mig istället för att baka en äppelkaka och nu piper tajmern att det är dags att ta den ur ugnen!

    Hörs mera senare!

    Kladdig kaksmetskram från köket ;o)

    SvaraRadera
  3. Åh, vad Åland är vackert! Jag förstår verkligen, att ni trivdes där!
    Vackra bilder, som vanligt!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Åland är ju alldeles underbart och din bildresa är helt fantastisk! Nästa gång får ni ta en tur längre opp i svenska Österbotten.
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  5. Jag fick ett riktigt sug i magen efter Åland. En cykelsemester där, det vore något!

    SvaraRadera
  6. Hei Monkan,
    nå får jeg lysst til å reise til Åland. Det var noen vakre steder dere har vært innom, og slike minner er gode å ha når høststormene snart kommer.
    Her har vi vært heldige med været i det siste, og det har blitt noen turer i skog og mark.
    Ha en riktig god dag:)
    Berit.

    SvaraRadera
  7. Ja 4u2, det borde du, där är så fint.
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, tänk, jag har hela tiden trott att d filmen Vi på Saltkråkan spelades in i Stockholms skärgård, där ser man.
    Men fy, banan på det brödet, det kan inte jag tänka mig. Den där korven var super god och passade utmärkt på svartbrödet. Brödet var lite sötare än jag trodde.
    Vet du, vi kom 10 min innan de stängde på Eckerö Post och tullhus, snopet, men jag hann titta in så jag såg att det var ett spännande ställe. Det var meningen att vi skulle fika i deras café men det smög sig.
    Dina Peace-grytlappar har jag beundrat tidigare.
    Jag har inte kommit igång riktigt med brödbak, det har endast blivit lite äppel-päronkakor, just nu längtar jag efter hembakat bröd.
    Vi synes
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Tack Monica, det var svårt att inte trivas där.
    Allting var så välskött och rent.
    Vi såg inte en massa skräp slängt i den vackra naturen, bara det gör mig glad.
    Återvänder gärna.
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Anelias, kan du tänka dig,vi har tittat på resväg upp på vår östkust och ner igenom Österbotten, det ser väldigt fint ut. Får se om det blir en tur där nästa år.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Cici, har man tänkt cykelsemester passar Åland perfekt för det, altting är lagom, trafiken, backarna och många ställen att sova eller äta på.
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Berit, Åland är väldigt annorlunda Norge.
    Vi är väldigt förtjusta i Norge med, har rest hela vägen från Svinesund och upp till Nordkap. Men det var en del år sedan nu. Våra barn var inte mer än 7-8 år då.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  13. ja Åland är fint.. vi va där på semester för ett antal år sen..såg oxå posthuset mm.. o båten över till grisslehamn tog vi oxå..Och cykelsemester det ha syrran o hennes man gjort 8-9 ggr på åland så de kan det utan o innan..Ha de gott..

    SvaraRadera
  14. Här har du en till som borde baka matbröd! I frysen finns f.n. en endaste påse med sex skivor i, så idag gjorde jag ett sällsynt undantag och köpte riktigt, finskt, rivet surbröd. Det är en sort jag inte klarar av att baka själv och någon gång mellan varven blir jag bara såå sugen.

    Nu ska jag däremot ta itu med att skura gjutjärnsgrytan storlek fem liter jag fyndade på Emmaus idag. För 4,50 euro, kan du förstå! Från Duka är den och kostar säkert 700-800 kronor ny i butik. I vinter ska det bli många, mustiga grytor :o) Synd att man inte har en jägare i familjen, för älgkött skulle vara mumsfilibabba till det.

    Go'kväll på er båda!

    SvaraRadera
  15. Åh, så underbart allt låter!
    TACK för superfina kort!
    Ni verkar ha mått så bra på er tripp till Åland.

    Kul att hitta hit. Kommer tillbaka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  16. Tack nattugglan för din kommentar,då vet du att det jag skriver stämmer.
    Jag har problem att komma till bloggen din, något har gått fel, men jag ska försöka fixa det.
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Hej Nina, just nu har jag en deg på gång, en av de enklare sorterna. Jag behöver handla hem en massa mjöl mm innan det blir riktigt storbak hos oss.
    Vilken tur du hade som hittade en så fin gryta.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  18. Välkommen till min blogg Eva/Mina dagar, jag blir alltid lika glad när någon ny hittar hit.
    Skall gå in och titta på din blogg senare idag.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Synd att du har haft problem..men nu såg jag nog att du hade vart in o hälsat på hos mej...men inte deltagit i tävlingen..Jag bakar oxå.. ganska så mycket..o många gånger tar jag av vad jag har hemma för mjölsorter..de blir lika bra för det.Nä nu ska jag diska...

    SvaraRadera
  20. Hej Monkan!
    Kan bara njuta ännu en gång jag också av dina underbara bilder!
    Ser att Anelia har "bjudit" er på tur till våra trakter! Ni är så välkomna :O)
    Hoppas det kommer en dag också för oss att se södra Sverige ... du har minsann inspirerat oss :)
    Ha en fridfull helg!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  21. Usch för disk,ha,ha det är den tråkiga sidan av bakning och matlagning.
    Som du ser fixade det sig "nattugglan", jag hittade rätt till slut.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  22. Hej Vivan, ja du vi får väl se om det blir en tur uppåt nästa år. Både du "anelias" har verkligen inspirerat mig vad det gäller Österbotten. Ni har visat på sådant som vi är väldigt förtjusta i.
    Hoppas kan man i alla fall.
    Så roligt att jag har kunnat visa lockande bilder ifrån vår lilla bit av världen, den är mycket olik din.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera