söndag 4 september 2011

September, första höstmånaden i min trädgård

För några år sedan fällde vi ett jättestort träd på framsidan. När rabatten var tom på allehanda vintergröna växter började det roliga. Att plantera nytt. Efter ett fasligt väljande hit och dit bestämde vi att sätta en rönn, inte den med röda bär utan en med rosa. Det ångrar jag inte.




Färgen på bären ligger i samma färgskala som de andra växterna i den nya rabatten. Det blev bara en miss, en ros som skar sig i färgen, men den ska bort och ersättas med nya.



På spaljén som döljer vår kompost och lite annat som man inte vill titta på satte jag en humleplanta för något år sedan. I år har det äntligen kommit små humlekottar.



Hösten är en härlig månad, i år blommar det väldigt fint hos oss. Gul Rudbeckia lyser upp på flera ställen i trädgården. Många säger att gult är fult i täppan, men jag gillar det.



Vita flox har jag också på flera ställen, en jättetacksam blomma som lyser upp i rabatten långt in i september. De är även fina att ta in.



Ännu blommar rosorna, den här tillhör en av mina favoriter av de gula sorterna, det är en Austinros: Graham Thomas, den har en så varm gul färg.



Detta är en av de jag planterade i fjol, Stockholm, ganska fin den med.



Trots allt regn och blåst har Iceberg-rosen blommat hela sommaren. Blommorna har inte varit så fina som i fjol, inte så konstigt med tanke på vad den har fått utså, den står nämligen i ett riktigt blåshål.



Nävorna har inte heller givit upp, det är nog de tacksammaste blommorna i täppan.



Lagerhäggen med sina jättebär, alla buskar och träd är fulla av frukter i år, synd att alla inte går att äta.



De som går att äta är det tyvärr fler än vi som gillar,



flygfän av alla de slag angriper gärna våra päron.



Päron får man sno sig att ta hand om, inte orkar man äta alla färska.



Jag brukar lägga in i en lätt socker lag, sedan ner i frysen, jättegot att ha som dessert.



I dag gjorde jag en annorlunda kräm på äpple och vita vinbär. Jag kokte upp dem i utspädd flädersaft, och redde av lite grand. Jättegott.



Man får försöka variera sig, denna kakan skall det vara äpplen i, men jag tog päron istället plus att jag hackade fin mörk choklad och blandade i smeten. Det blev klart godkänt. Kakan är iallafall uppäten.



Höst betyder ju också att det är bästa planteringstid för vissa växter. Här håller C på att ta bort en 2 meter hög Taxus, ett fasligt slit.



Roten skulle upp så det blev vinschning.



Till slut efter mycket om och men hamnade den på gräset. Men C fick såga av massor av stora rötter som fick bli kvar i underjorden :)






Nu ska vi passa på att snygga till altanmuren, sedan, får jag plantera det som ska stå där.






Nu ska jag hålla kväll, ha det bra alla



Monkan

14 kommentarer:

  1. Gult i trädgården är vackert och soligt, annars är jag förutom rosorna, förtjust i den vita floxen :-) Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Wow och oh-la-la, vilken fantastisk bild du lagt upp som header!! Vilket sug det är i den! Er låånga bro är sanna mina ord ett tjusigt fotografiskt objekt :o)

    Vet du, jag hade inte en aaning om att det finns rönn med rosa bär. Hur coolt som helst! Synd att det börjar bli ont om plats för fler träd här på gården, annars hade jag gärna skaffat en likadan.

    Men en ballerinanäva kan jag i alla fall stoltsera med tack vare frun :oD Den tog lite tid på sig att finna sig till rätta, men blommar just nu så gott den förmår i sin litenhet. Nästa sommar lär den nog växa till sig rejält. Men hur pluttig den än är gillar jag den skarpt. Jag håller visst parallellt med mitt nya pelargondille även på att utveckla motsvarigheten när det gäller nävor ;o)

    Min 'Schneewittchen' (är väl ett annat namn på 'Iceberg'..?) blommor också fortfarande. Busken som sådan är tanig och skranglig, men har blommat hur mycket som helst i år och har fortfarande mängder av nya knoppar. I år har jag varit noga med att klippa bort allt överblommat + första bladet, och det tycks fungera bra för att stimulera ny knoppsättning.

    Din bild på blommande flox får det att klia i fingrarna på mig igen. Attans, att jag inte har ledigt i någon rabatt :o/ Och just nu finns det inte ens en gnutta ork för att påbörja något nytt grävprojekt :o( Jag får nöja mig med att gotta mig åt dina planteringar istället :o)

    Ikväll har Lilla A flyttat över till sin pappa, så nu ska jag hämta andan och lägga mig platt på rygg på tv-soffan. Jag spelade in en långfilm härom kvällen som jag kanske, med god tur, lyckas se ikväll före jag däckar för natten ;o)

    Ha en fin söndagkväll och bra, ny vecka! Imorgon har jag tänkt hinna med ett mejl till dig.

    Kramis från kompiisen i skären ♥

    SvaraRadera
  3. Så mycket du har som blommar fortfarande!
    Här tycker jag att det som blommar är så urblekt av allt regnet...
    Och du är, som vanligt, duktig på att ta hand om all frukt ni får!
    Så roligt med en rönn med rosa bär! Jag har hört talas om det, men aldrig sett en!
    Ha det gott trots regnet!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Tack Venus, ja man behöver inte bry sig vad andra tycker, som tur är råder jag själv i min trädgård.
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Tack Nina, den bilden är tagen i skymmningen med min lilla Canon IXUS 80 15. Den där bron är nog plåtad av alla som passerar Malmö, inkl mig. Jag har fotat den i alla årstider, under,nära och långt ifrån, ja det är ett tacksamt objekt, även för en amatör som jag.

    Om du visste så många rönnsorter det finns, den vanligaste är nog Ullungrönnen, men jag fastnade för den här: Sorbus Rosmari E,
    Mindre träd med oval krona, vita blommor och mörkt rosa frukter. Den har ett mycket friskt bladverk. Zon 1-4 (5).
    Den lilla Ballerinanävan blir nog inte så stor som de vanligare sorterna, men jag håller med, den är söt
    Mina nynypna och planterade sticklingar ifrån doftpelargonerna har fått små fina rötter, det tog endast tre veckor. Nu håller vi tummarna för våra telningar.
    Ja, jag tror det är samma ros Iceberg och Schneewittchen, jag har också klipp av alla utblommade.
    De där floxen bara dök upp för ett antal år sedan, antaglien kommit med fåglarna.
    Men så lätt den är att dela och flytta på. Den trivs både i sol och halvskugga och den blommar rikligt.
    Jag blev så tagen av din trädgård och ditt glashus när vi var där, men det var så mycket som skulle sägas och frågas så jag kom helt av mig, glömde helt bort att tala om hur fint du hade.
    Ja du, nu kan man kanske slå en och annan titt på tv, kvällarna börja bliva väldigt mörka, dessutom har vi väldigt mycket mygg som gör det olidligt att sitta ute. Idag regnar det som spön i backen, men det ska avta under kvällen.
    Till sist, dina "amatör-bilder", ha ha, på fjärilarna är superfina,
    Ha en skön kväll, så syns vi på bloggen snart
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Monica, det är medvetet att jag har mycket blommor nu, det är nu som man är mest hemma i sin trädgård. Hela sommaren är vi ute och far, då finns det inte så mycket tid för blommor.
    Visst är den fin rönnen min :)
    Ha en bra kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hei Monkan,
    så mange vakre planter du har i din hage, og rosene synes jeg er utrolig fine.
    Det har blitt høstmåned, og det er ikke mange balkongplanter igjen hos meg, så nå hygger vi oss med høstfargene i skogen her.
    Ha en fin uke:)
    Berit.

    SvaraRadera
  8. Rönnar är något vi har gott om på vår tomt, men det är vanliga "bonnrönnar" hämtade i skogen och tyvärr har dom flera stammar. Det brukar emellertid gå bra att stamma upp dom och det blir mycket snyggare, tycker jag. I år har det varit ovanligt lite blommor på dom och naturligtvis lite bär då också. Trastar och sidnesvansar får söka sig annat att äta denna höst.

    Nävor trivs också bra i vår kalla zon 6, och verkar inte ha några problem att överleva vintrarna. Hur det ska gå för rosorna jag planterade i år lär jag inte få veta förrän i maj nästa år.

    SvaraRadera
  9. Tack Berit, här har vi fått tillbaka lite sommarvärme.
    Det är tur att det finns så mycket blommor som man har glädje av nu när hösten snart övertar greppet i trädgården.
    ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Cici, jag tycker mycket om vanliga "bonnrönnar" också, men i stan med sådana växter som vi har så var det roligare med en annorlunda.
    Grannarna runt om har röda, de är välbesökta senare. Till och med sidensvansar brukar komma i flock, tyvärr lyste de med sin frånvaro i fjol.
    Tack för din kommentar.
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Rosa rönnbär har jag aldrig hört talas om, vad häftigt! Jag som älskar vita blommor röstar definitivt på Floxen men de gula (vad de nu hette) är en riktig färgklick också. Det är så roligt med fina trädgårdar och trädgårdskunnigt folk, tyvärr hör inte jag till dem men jag tittar gärna på andras. Din/er är sååå fin.

    SvaraRadera
  12. Tack, Tant Björn, ja de vita floxen är det många som gillar, de är riktigt vita.
    Jag lägger ner ganska mycket tid i vår trädgård, den har blivit så som vi vill ha den, nästan.
    Jag avundas alla er som bor naturnära, ni behöver inte ha så stora eller så prunkande trädgårdar, ni har ju hela naturen runt er som en fantastisk trädgård :).
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  13. tack för att du kika in hos mej.. jag lägger mej som följare till din blogg oxå.. jag ser det att vi har samma intressen..bakning o blommor..o jag har även handarbete..alltid nått på gång...Rönnen va fin..på bild ser det ut som om den sku va lite orangerosa...jag tycker oxå att gula blommor i trädgården är fint...jag har precis allt blandat..fast jag har lite smått tänkt på en vit rabatt..en sån skulle va fint-.... Har inte så mycket som blommar ´mera ,bara lite nävor o en lilja..ja gladiolerna kommer ju oxå..ha det bra../Christine

    SvaraRadera
  14. Hej "nattugglan", välkommen som följare, hoppas du kommer att trivas i mitt sällskap :)
    Det är alltid skoj med nya bekantskaper
    Monkan

    SvaraRadera