söndag 2 oktober 2011

Skillnad nu och då

På väg hem gjorde vi ett antal besök på olika sevärdheter, en av dem var Brunnsbacka sågkvarn som var en ålderdomlig anläggning som kommit att bevaras åt eftervärlden. Kvarnen kunde endast vara igång när det fanns god till gång på vatten.
Kvarnen byggdes tidigt 1700 tal.
Sista gången den användes var år 1951 och då som stickhyvel.
Jag tycker sådana här gamla träbyggen är så vackra, till skillnad mot många av de moderna byggena.


Med tanke på tiden det är byggt, måste man beundra de som slitit och gnetat för att få alla stenar på plats, med sina bara händer.

Vattenhjulet är restaureat 1983,

Sist en bild av själva sågen.

När vi gick mot bilen efter besöket på kvarnen slog vi ett getöga in i skogen, jisses ännu mera svamp. Först tänkte vi lämna dem, för vi hade ju tre fulla korgar.

Nej sa C, det kan dröja länge innan vi kan plocka så mycket igen, så jag fick ta av mig min skjorta så vi kunde bära bort svampen till bilen som stod ett par hundra meter bort.

I stället för att köra de stora "Europavägarna" valde vi den gamla "Riksettan" som gick längs med ån Lagan.
Där var det mycket litet trafik så vi kunde tuffa fram i lugnt tempo och njuta av alla fina vyer.

En härlig rastplats med bord ända nere vid ån.

En bit ner i norra Skåne ligger Vittsjö. Vittsjö var under 1900-talets första hälft en betydande pensionatsort.

Ännu under 1940-50 talen fanns här ett 10-tal väletablerade pensionat med gäster från när och fjärran.

I dag är det lika vackert, men pensionatverksamheten är nästan helt borta. Men en del fina resaturanger som ligger vid den vackra sjön fungerar bra i sommartid.

Bronsskulpturen Pensionatgästerna avtäcktes den 6 juni 2006. Konstverket har skapats av Thore Brogårdh.

Åka flotte runt om i sjön är ett populärt inslag, mysigt.


Så var vår lilla tripp slut.

Nu ska vi hem och fira vårt barnbarn.


God eftermiddag alla

20 kommentarer:

  1. Takk for turen mellom gamle bygningar og ved speilklare vatn. Vakkert.

    SvaraRadera
  2. Ni hann verkligen med mycket, bilderna är underbara.

    SvaraRadera
  3. oj så fina bilder.. verkligen ett fint "hus"..o mera svamp..nu har ni nog så det räcker..men visst är det gott..på varma smörgåsar o pizza..tex. ha det gott..

    SvaraRadera
  4. Tänk ändå, så vackert det är med åldrade, grå hus! Under den tiden jag ännu planerade ett nybygge hade jag faktiskt bestämt mig för att fasaden skulle behandlas med järnvitriol istället för att målas. Men sen blev det "Rucklet" istället, som ju redan var målat. Men när jag målade om valde jag grått!

    Nu får man väl ändå tro att ni har gnetat ihop svamp så det räcker för vintern - precis som killen som fyllt tre hela bärkassar? "Felet" med trattisar är att man så lätt drabbas av svampfeber, och sen kommer det lite surt emot när det blir såna enoorma mängder att reda upp när man väl är hemma i köket. Men ni är ju två om arbetet, så då är det genast mycket roligare :o)

    Hoppas födelsedagsfirandet blev precis lika trevligt som det tycks vara vid alla era familjesammankomster. Det är så roligt att se bilder från/läsa om era "släktträffar" i en värld där folk i gemen får allt mindre tid för andra och t.o.m. för sin närmaste familj. Det går åt fel håll, det är jag nog inte ensam om att tycka.

    Gårdagen gick för min del nästan helt och hållet åt till att pilla nypon. Först hade jag tänkt göra som du och torka dem hela, men så fick jag ett ryck och satte igång. Det hade jag inte gjort om jag kunnat förutse hur lång tid det tar att rensa 1,7 kg ... Men nu är det gjort och de är snart färdigtorkade :oD

    Idag är det mulet och fuktigt där ute, men det gör absolut ingenting! Det betyder nämligen att jag klarar mig undan gräsklippningen ännu en dag ;o)

    SvaraRadera
  5. Det var så lite Ruth B, kul att du tittade in.

    SvaraRadera
  6. Tack 4U2, det är kul att göra lite av varje när man är ute på småtripper, det känns som om man varit borta hur länge som helst.
    En fin tur var det tyckte vi.

    SvaraRadera
  7. Tack nattugglan, ja vi har svamp tillräckligt nu, men jag brukar dela med mig av svampen till barn och bästa vänner också.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, ja nu är det färdigplockat av den varan, de är också färdigtorkade och skall packas på burkar idag.
    Vi hade trevligt som vanligt när vi firade barnbarnet. Men det blev en sen kväll, så dagen efter blev lite seg. Jag är glad att vi fungerar som man gjorde förr med kalas, släktmiddagar och alla storhelger, jag har försökt att hålla alla roliga traditioner vid liv.
    Nu är det barn och barnbarn som ska föra den vidare, och jag tror faktiskt att det kommer att funka till en del.
    Vi fick fint väder även idag så det blir lite ute och lite inne.
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Så vackert sågverks hus! Fint att det finns bavarat och så mycket historia du visste om det. Härliga turer ni gör i skog och mark, roligt att få följa med!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Jag håller med Annelis, tur att inte allting fallit offer för rivningshysterin.
    Jag tycker det är roligt att ta reda på de gamla husen historia.
    Ha en skön dag i Amsterdam

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar tripp ni varit på! Var hittar ni alla trevliga ställen?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  12. Tack Monica, det här stället hittade vi på Internet då vi letade en camping som var öppet året om.
    Det blev en fantastisk resa, dit ska vi återvända nästa höst när det är tid för svampplockning.
    Vi hade endast ett fåtal dagar att spendera där, men vi har tagit reda på att det finns jättemycket att utforska runtomkring.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder och jag tycker som du, härligt med gamla bevarade hus. De är vackra och man känner liksom tidens vingslag.

    SvaraRadera
  14. Helt underbara gamla byggnader..............

    SvaraRadera
  15. Monkan,
    Many thanks for so wonterful trip!
    Many greetings

    SvaraRadera
  16. Det är så sant Tant Björn, för några år sedan var vi dina hemtrakter, där fanns det gått om gamla fina hus.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Tack för din kommentar Black Iris, visst är de fina de gamla husen.
    Monkan

    SvaraRadera
  18. Tack Magda, så trevligt att ha dig här på bloggen.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Kjempefine bilder og en fin historie du forteller her. Meget interesant.
    Ha en fin dag.
    Nordis

    SvaraRadera
  20. Tack Nordis, historien tycker jag är lika viktig som fotona
    Monkan

    SvaraRadera