onsdag 5 maj 2010

Trädgårdsarbete

Som tur var sken solen idag så jag kunde ut och jobba i trädgården.
Jag hade handlat lite buskar och andra plantor igår som skulle i jord.
Det börjar bli rilkigt frodigt nu,


ormbunkarna är nästan fullt utvecklade

Första hålet nästan grävt, här skall det sättas en bollspirea (Diabolo) mest för de vackra röda bladen skull.

Det ser inte mycket ut för världen men den växer snabbt till sig. Därefter planterade jag en Kejsarolvonbuske och en Syrenhortensia.
En humleplanta blev satt vid vår spalje, de växer så det knakar och så blir det fina "kottar" på dem.

Det här är en Kerria, en skir buske med fina blommor.


Päronen blommar för fullt, hoppas det finns bin så det blir frukt. I flera år har det varit snålt med de flygfäna.

Men här är en flitig pollinerare, humlan. Vi har ett humlebo under vår kökstrappa.


Efter lunchen gick C och jag till en annan trädgård,

den ligger alldeles vid kanalen mellan Slottsparken och Malmöhus slott.
Trädgården drivs av John Taylor, engelsman som är superduktig trädgårdsmästare.
Trädgårdskaffeet drivs av Tareq Taylor en duktig kock.
Båda är med i det nya Trädgårdsprogrammet i TV som sänds varje vecka. Killarna är inte släkt med varandra.

Kaffeet är en hitflyttad kolonistuga som rustats upp,


Det är alltid mycket folk här när solen skiner, det serveras, gott kaffe, goda smörgåsar och goda kakor.

Samtidigt kan man njuta av all blomprakt.



Nedanför ligger kanalen, har man tur passerar Rundan ,en båt som guidar turister runt kanalen.


Sådan tur hade inte vi, men kanalen är vacker ändå.



Tack för i dag









6 kommentarer:

  1. Det syns verkligen att det är människor med ett brinnande intresse för sin trädgård som bor i ert hus! Och har bott där länge redan. Jag kommer knappast att få uppleva den dag när "Rucklets" trädgård är fullvuxen; i jämförelse ser det så ödsligt och kalt ut, när det mesta är nyplanterat eller bara har tre-fyra år på nacken. Därför är jag tacksam för alla 50-åriga träd jag har!

    Ett riktigt trädgådscafé, som det du visar, eller Rosendals i Stockholm är jag något jag saknar här på Åland. Det är lite förvånande att ingen kommit sig för att ta hit samma idé.

    Som vanligt fascineras jag av hur långt före oss ni är med växtligheten. Min gulltörel, till exempel, visar nätt och jämt något grönt ovan jord ännu ...

    SvaraRadera
  2. Tack N, den där cafeträdgården är en oas, med hela Slottsparken för ögonen.
    Jag läste ditt inlägg om dina växter igår, när de blommar så kan jag tänka mig att din trädgård är fin.

    SvaraRadera
  3. Oj, oj så långt ni hunnit! Gröna träd, grön gräsmatta, grönt, grönt. Kan du inte göra en skiss över er trädgård, det hade varit så intressant?

    SvaraRadera
  4. Jag ska se om jag kan fixa det, kanske,Cici.

    SvaraRadera
  5. Visst är det väl nästa så att trädgården är vackrast på våren och försommaren, åtminstone er är ljuvlig! Trädgårdscaféer är underbara, vid vackert väder :-D

    SvaraRadera
  6. Ja allt är så skirt och fint då. Tack, vi gillar också vår trädgård,
    Trädgårdscafeér är väldigt beroende av väder, jag skulle då inte våga driva ett sådant, speciellt de som bara har uteplatser.

    SvaraRadera