torsdag 6 maj 2010

Rabarberskörd

Den första rabarbern för säsongen skördades idag. De har vuxit fort de senaste dagarna då det varit ganska varmt.

Jag gillar bara rabarber nu i början av säsongen, sedan blir det för surt. Usch.




Det bästa sättet att tillreda stjälkarna på så här i början är: smälta rabarber i ugn.


Endast socker blandat med lite potatismjöl, och in i 225 grader 20 min.



C och jag har veckohandlat idag, det är ett fasligt släpande på kassar, men skönt när allt är inplockat i skåpen.
Det fanns lite rester i kylen, en skvätt mjölk, lite köttfärssås så det blev stommen till dagens lunch.
Jag vispade ihop en pannkakssmet och gräddade tunna pannkakor. Hackade champinjoner och fräste upp, blandade med köttfärssåsen.
Det fick bli fyllningen till pannkakorna.


Sedan var det bara att gratinera. Alla resterna är borta.


Mums!


Efterrätten smakade inte fy skam den heller.


Det har varit kallt och mycket blåsigt idag, inget trädgårdsväder. Tvättmaskinen fick jobba istället.
Det har kommit en del lektyr i brevlådan, dem ska jag läsa i kväll innan det är dags att lägga huvudet på kudden.
Ha en skön kväll alla.




10 kommentarer:

  1. Det är väl ingen idé att jag utbrister: "Rabarber redan" :-) Det är sååå gott med vårens första rabarber. Jag har ett jättebra recept på en mjuk rabarber-kola kaka, passar bra till dom sena sura stjälkarna!

    SvaraRadera
  2. Att skörda redan nu, fantastiskt. Vilka fina bilder på er trädgård!

    SvaraRadera
  3. Det får du gärna förmedla, Fru Venus, det är allrid roligt med nya recept

    SvaraRadera
  4. Så fräscht det ser ut i din trädgård. Min rabarber har ett tjockt snötäcke över sig fortfarande, men när det är borta brukar rabarbern redan hunnit växa upp en bra bit.
    Nackdelen med rabarber är väl att den måste tillagas med socker. Eller finns det något annat knep?

    SvaraRadera
  5. Tack Petra, ja det är kul med första skörden, och det smakar extra gott.

    SvaraRadera
  6. Nej Cici, jag vet inget annat sätt än lite socker. Men till den första skörden behövs inte så mycket.
    Längre fram får jag så mycket rabarber, jag brukar ge bort mycket, göra rababerdricka, blanda jordubbar och rabarber till marmelad, sedan fryser jag in en hel del som man kan använda under vintern.

    SvaraRadera
  7. Huga ... nu blev jag ju jättesugen på rabarberkaka med hemlagad vaniljglass ... Måste nog ut och bädda om mina stjälkar med duntäcke eller nåt, för det som finns är inte mycket av ta av ännu.

    Har sagt det förut och säger det igen: din blogg är livsfarlig att besöka sent på kvällen; just nu är det drömmar om fyllda crepes som flimrar förbi. Klockan elva på kvällen! Hör du något som kurrar är det bara min mage och inget att bry sig om ;o)

    SvaraRadera
  8. Rabarberkaka är gott, det var längesedan jag bakade det.
    Fyllda crepes hade jag alldeles glömt bort, det var ju sånt man åt på 80-talet. Men idag passade det utmärkt.
    Stackars mage :o)

    SvaraRadera
  9. Det där aåg underbart gott ut - rabarber paj på färska rababrber (o soppa inte att förglömma), När d eblir större o surare - saft, tillsammans med hallon eller jordgubbar !

    SvaraRadera
  10. Hej Ancan, rabarbersoppa med kanelstång gör jag ibland, men rababer med hallon har jag ej provat, det ska jag komma ihåg

    SvaraRadera