tisdag 18 maj 2010

Nu blommar den

Vi brukar handla en del i en gårdsbutik som ligger en liten bit utanför Malmö, idag var det ägg som skulle inhandlas.
Efter två vackra dagar förstod jag att det var läge att ta kameran med.

Ni förstår varför? Det är så otroligt vackert när rapsen blommar.





Här ser man Oxie vattentorn långt bort.



Nu har vi vänt och ska åka hemmåt.

En och annan väderkvarn finns kvar i Skåne. Det finns en livaktigt förening som håller liv i de gamla kvarnarna.

S. Åkarps kyrka.

Nu är vi nere på kustvägen mot Malmö, det syns på pilarna som fått utstå mycket blåst.

En pilstam kan nästan se ut hur som helst. Det var en liten tur, men vacker.
För övrigt har det varit trädgårdsarbete i dag också, gräset blev klippt och jag planterade en kornellbuske samt plockade ogräs.
Solen skiner fortfarande men i natt skulle regnet komma och hälsa på igen.
Nu blir det inte mer, jag önskar en god kväll till er alla.









8 kommentarer:

  1. Håller med, otroligt vackert med all den gula rapsen. Festligt det ser ut med pilarna..
    Jättefina bilder som vanligt!

    SvaraRadera
  2. Ooo ... Aaa ... Wow! Läckra bilder på rapsåkrarna :oD Och dom där lutande pilarna! Helt otroooligt vad naturen ändå står ut med.

    Det har varit smällhett här på Åland idag. Lilla A blev hemma från skolan hela dagen, för hennes "pollenögon" var riktigt illa däran. Fel ögondroppar hade jag dessutom, och fick inte recept på de riktiga förrän utåt eftermiddagen. Här blev det m.a.o. inte mycket vettigt arbete uträttat denna dag, men jag har åtminstone klippt gräsmattan på kvällskvisten :o)

    SvaraRadera
  3. Tack Tant Björn, naturen är otrolig, pilarna här i Skåne skulle förr sättas och halmas för att skydda åkrarna mot den myckna blåsten.
    När rapsen blommar liknar landskapet ett lapptäcke.

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det läckert. Stackars A, det är jobbiga tider nu för alla allergiker. Själv har mina besvär börjat så nätt. Det är jobbigt när ögonen börjar klia, man kan inte låta bli och då blir det ännu värre.
    Att gräset blev klippt är ju inte fy skam, ryggen kanske behövde vila.

    SvaraRadera
  5. Gult som solen! Ett år hade bonden sått raps här omkring. Det var på den tiden jag hade bin. Gissa om det blev honung den sommaren.

    SvaraRadera
  6. Rapsen är ljuvlig. När solen lyser på den - då är det himmelriket så vackert det är.

    SvaraRadera
  7. Jag behöver inte gissa Cici, du kan tro att det surrade i fälten.

    SvaraRadera
  8. Hej Camilla, Ja fälten är som en enda stor sol, otroligt vackert är det.
    Man blir hänförd.

    SvaraRadera