torsdag 13 maj 2010

Katrinetorps herrgård i Malmö

Efter flera dagars bloggtorka, risigt tillstånd, ja det gäller mig och ett förfärligt tråkigt väder har C ryckt upp mig.
Fast det inte var sol och varmt föreslog han att vi skulle åka bort till Katrinetorps herrgård som ligger 10 minuters bilfärd därifrån vi bor.
Okej, jag gjorde mig iordning kvickt som attan och så rullade vi iväg. Förra gången vi var här hade de julmarknad, idag fanns det en liten utställning med bronser.

Katrinetorps herrgård bildades 1799 genom Lave Beck-Friis på Bosjökloster, såldes till Samuel Johan Björkman som 1800 började bygga. Han gav det namnet Cathrinetorp efter sin hustru Anna Catharina Bager. Det finns mycket att läsa på Wikipedia.
Bilden ovan står vi på vallen som skiljer motorvägen till Trelleborg och herrgården.

Andra sidan vallen ser vi motorvägen in mot Malmö.

Till vänster om motorvägen syns de höga husen på just Högaholm.


Bilden är tagen infrån den jättestora trädgården där det odlas allt som restaurangen använder.
Dessutom har man anlagt vinodlingar på vallslänterna. De var alldeles nya, ska bli spännande och se hur det går.

Detalj av trappan på huvudbyggnaden inåt trädgården.


Här det fina dörr- partiet.

Statyer fanns det gott om lite varstans,

Denna staty har fått nyplanterd berså omkring sig.
Katrinetorp har köpts upp av Malmö kommun, de sköter det med omsorg, återställer och vårdar.

I den ena flygeln finns det ett cafe.

Fågelholkarna går verkligen i stil med övriga byggnader.

Baksidan av cafeflygeln har cafeet sin fina uteservering.

Lite folk trotsade vädret och hade slagit sig ner och fika. Brrrrrr, nej så kaffesugen var inte jag.

Intill växthuset var penseerna planterde som svenska och danska flaggan,

däri emellan bron som knöt ihop de båda.

Stora maskiner har i dagarna gjort sitt jobb i den skira skogen runt herrgården. Det spöregnade i förrgår det syns banne mej på larvfötterna.

Här har den gjort nya promenadvägar. Skogen är fortfarande skir och väldigt ung.

Det finns gott om vattenhål, inte det blåaste precis, men ändå fint.


Liten fin paviljong, där man kunde sitta och njuta.

Nu står jag på en gångbro och tittar över parken.

Här hade gässen det fint med sina gässlingar.

Ekan ANNA ligger förtöjd, kan undra om man får låna den........

I den stora ladan finns utställningen som jag nämnde.

Lite gamla åkdon har sparats för eftervärlden, lite skillnad mot idag när vi bara tar bilen och susar iväg.

Genom stallfönstret skymtar man parkeringen.

Här står det några bronsstatyetter av Calle Widell K.R.O.






Det blev en trevlig dag, nu skall vi hem och hålla kväll.
Ha en skön kväll alla.

12 kommentarer:

  1. Som vanligt ett intressant inlägg! Mest nyfiken blev jag, hantverksnörden, på de där speciella fågelholkarna. Hänger de faktiskt fritt i luften bara från en kedja på toppen..? Man tycker att det skulle bli lite svajigt för fåglarna att bo i en sån koja, men de kanske inte misstycker. En sån holk skulle vara kul att ha själv! Hm ... Men nej, jag har inte tid att börja pula med ett sånt bygge just nu.

    Maskrosrensarryggen hälsar och tackar och meddelar att den nu tänker placera sig i vågrätt läge!

    SvaraRadera
  2. Gött att du är tillbaka med dina härliga bilder. Det finns många fina herrgårdar och slott att besöka i vårt land. Det är mysigt att vandra runt och titta på allt vackert.
    Snitsiga fågelholkar!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Dörren är underbar, älskar pardörrar :-) Vad fint de gjort med bron över blomflaggorna! Jag är väldigt förtjust i bronsstatyer, hoppas hitta en liten sak nån gång som är överkomlig! Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  4. Tack N,jo holkarnar hänger fritt, coola.
    Maskrosorna har högsäsong härnere, de blommar i överflöd överallt.
    Det är jobbigt med den förbenande ryggen som alltid ska strejka.

    SvaraRadera
  5. Tant Björn tack för din kommentar. Här i Skåne finns det massor med slott och herresäten, vi gillar att besöka dem.
    Det är flera som gillar holkarna, de är så fina.

    SvaraRadera
  6. Hej Fru Venus, jag har en förkärlek till vackra dörrar, även som du säger pardörrar.
    Bron, med blomflaggorna tyckte vi också om.Jag kan tala om att bronserna var sååååååååååååå dyra. inget för min plånka

    SvaraRadera
  7. Hej Monkan

    ÄNYLIGEN är du i gång igen...pippifåglen på sista bilden gillade jag......fina bilder tu har.

    SvaraRadera
  8. Ja du, men vi får se hur länge energin varar.
    Jag är inte riktigt på "banan ännu", men ska göra mitt bästa.
    Sov gott

    SvaraRadera
  9. Vad kul att se bilder därifrån. Jag vill gärna åka dit och se de renoverade tak- och väggmålningarna. Jag är med i Malmö Plantering och försköningsförening och de har bidragit med mycket just i Katrinetorp. Vi hade årsmöte och supé på Operan med föreningen i måndags. Så trevligt var det! Hade faktiskt tänkt maila dig om det, det är en förening som jag tror skulle passa dina intressen. Du kanske redan är medlem!

    SvaraRadera
  10. Hej Petra, det är en fröjd för ögat att titta på Katrinetorp, vi var inte inne i huvudbyggnaden igår, där var vi i dec. utan det blev endast en tur i parken. Men vad det är fint. Vilken tillgång för oss Malmöbor.
    Nej, jag är inte med i den föreningen.

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker bild på gässen med sina ungar... Det är ju så vackert med den skira grönskan nu =)

    SvaraRadera
  12. Tack så mycket Annamon, ja det gäller att försöka njut av all härlighet. Tyvärr så spöregnar det här i dag så jag ska ägna dagen åt släktforskning.
    Ni har väl hyfsat väder, eller.....

    SvaraRadera