tisdag 25 maj 2010

En annan del av Malmö, Kirseberg

Jag ska visa runt i stadsdelen Kirseberg som ligger på öster i Malmö. Vi ska hålla oss på Backarna ett område i Kirseberg.
Backarna har lyckats behålla sin gamla stil och undgått rivningsraseriet på 50-60 talet.
Husen är gatuhus som förr beboddes av olika hantverkare. Varje gatuhus hade vanligen en gård, gårdshus, ibland stall, fähus, kåltäppa eller köksträdgård.

Här har en duktig krögare öppnat en jättemysig restaurang i ett av de gamla husen.


Det har blivit upprustat och fint i det förut så nergångna området.

Små mysiga gränder som snirklar sig lite husomhelst.


Vissa hus är väldigt små, jag kan tänka mig hur det var förr, när familjerna hade 4-5 barn eller ännu fler.



Nu har vi sett många charmiga små hus, det kan man inte påstå att följande är.

Malmö fängelse, byggt 1914, är ett av landets äldsta fängelse som fortfarande används.

Vattentornet på Backarna ligger högt, byggdes 1879. Men 1915 gjordes tornet om till nödbostäder för att akut lösa bostadsbristen.
Här bodde flera av de fattigaste familjerna i hela Malmö. Det finns fortfarande lägenheter i tornet som renoverats och där bor familjer i alla.
På baksidan av vattentornet ligger Gerlachs park eller Tjyvaparken som Backaborna själv kallar den. Här har häxorna brunnit på bål, KLICKA PÅ BILDEN NEDAN

Det är också gravplats, KLICKA PÅ BILDEN

Platsen väcker fortfarande olust för många här boende.

Östergård, är ett trevligt renoverat område som blivit populärt av yngre familjer,

innergårdar som andas 20-tal, med fin grann-gemenskap.

Mölledals kvarn, en stubbamölla byggd vid Södervärn, 1901 flyttades den till Bulltoftaskolan
den är helt intakt. Det fick bli den sista bilden för idag.
Idag har det blåst riktigt ordentligt, stundtals har jag varit ute men så fort jag skulle ta itu med något så kom det en liten skur. Hoppas det blir bättre imorgon.
God kväll

6 kommentarer:

  1. Det är något rogivande med gamla hus, och dessa på dina bilder är dessutom så hjärtknipande söta. Jag är i grunden ingen "pastellig" människa, men nog är det fint med de milda färgerna, inte sant?

    Att bo i det gamla vattentornet skulle säkert vara lite kul! Undrar hur de disponerat lägenheterna inuti detta?

    Dagen ser lovande ut här på Åland idag, så jag ska nog ägna en stund åt min envisa maskrosutrotning. Jag har en egen, helt obevisad, teori om maskrosor kontra mördarsniglar: har man inga (eller väldigt lite) av de förra, har man inga (eller väldigt få) av de senare.

    SvaraRadera
  2. För att vara ett fängelse så var det ganska fint, men nästan lika olustigt som häxbrännandet, usch! Jag förstår människorna som bor runt omkring. Jag förstår också de som bor i de fina husen du visade först :-) De är helt underbara, så skulle jag vilja bo! Innergårdar är så mysigt! Ha en bra dag idag, kram!

    SvaraRadera
  3. Hej N, jag tillhör inte heller pastelltypen, men på hus funkar det, ja de små alltså.
    Kan tänka mig att lägenheterna i tornet ser ut som tårtbitar ungefär. Maskrosorna har C tagit bort hos oss, mördarsniglar lyser ännu med sin frånvaro, tack och lov.
    Vi har fint väder här idag.

    SvaraRadera
  4. Hej Fru Venus, det är väl tur att vi inte levde då på häxbränningens tid, fast jag hade nog klarat mig, ha ha,
    Det är roligt att en storstad som Malmö inte bara har stora tråkiga bostadshus i 60-tals stil, men det var nära att vi förlorade alla sådana här idyller.
    Kram på dej.

    SvaraRadera
  5. Vilken idyll. Kan man köpa de där huset eller är det stan som äger dom? Jättesöta är dom, om man nu kan säga så om hus, som små godisbitar.

    Sympatiskt får jag väl säga då om stenen dom har satt upp i parken. Bra att inte den hemska tiden göms undan.

    Om C var här skulle han kunna jobba med maskrosor hela sommaren på vår tomt. Frågan är bara om det skulle bli så mycket grönt kvar på marken sen.

    SvaraRadera
  6. Det är privat bostäder alla de där söta husen.
    Ja, man ska inte gömma eller glömma sin historia, men vilka tider det var då.
    Jag tror C avböjer erbjudandet ha ha....

    SvaraRadera