fredag 7 maj 2010

Fredag med mycket i görningen

Bakslag i vädret, endast 5 grader, småregn och blåsigt huuu. Det var bäddat för inomhusgöra idag.
Jag var nere och kollade i boxen, vad hittade jag där, 5 kg lingon. Hälften tog jag upp och satte på spisen.

Kokte dem eftersom de varit frysta, jag tror inte det går att göra rårörda med frysta lingon.


Det blev 7 st burkar av det hela. Det är ju några månader tills de nya kommer, skönt att ha egna så det räcker till dess.

Under tiden var C flitig, han tog fram stora vattensugen och tvättade mattan i trappan ner till källaren.

En och annan liten fläck fick bearbetas lite extra.

Då vi båda var klara åkte vi upp i stan, C för att fixa lite saker till sin mamma och jag skulle upp på den internationella matmarknaden och gå på apoteket.

På Södergatan innan Stortorget marscherar Optimistorkestern, en kul rada spelemän.


Jaha, första ståndet var fullbelamrat av godis ifrån Frankrike,


jag blev mätt bara av att titta på det. Väldigt färgglatt.


Mycket, mycket dyrt.


Italienska ståndet med sin salamikorvar, parmaskinka och parmesan.


Porslinet, blommigt till tusen kom från England. Jag har inte sett så mycket mönstrat porslin på väldigt länge.
Tyskarna grillade sina specialiteter, bratvurst och burgare.


Holland, ost naturligtvis som de är mästare på


Den gröna Pesto-osten skulle jag gärna vilja testa, men tiden rann iväg och jag skulle in på apoteket och handla innan C kom som vi bestämt.


Apoteket Lejonet ett gammalt vackert apotek, ligger mitt i stan.


Det höll på att läggas ner, men blev moderniserat så att fungerar som en bra arbetsplats.

I apotekshuset inryms även Lejongången, här går man genom hela kvarteret och hamnar på Kalendegatan där jag bestämt med C.


Här är slutet av passagen, den är ganska nyrenoverad.


Nu ska vi hålla kväll, hoppas ni får en skön kväll alla.












12 kommentarer:

  1. Den där orkestern gillar jag! Jag tycker det är kul med skulpturer som är humoristiska. Den där sorten som man inte förstår sig på har jag lite svårare för, även om jag föreställs vara konstnärlig ;o)

    Och vilket underbart apotek! Det är nästan så att man kan tänka sig att bli lite sjuk bara för nöjet att få handla sina medusiner där :oD

    Här har det varit ruggigt kallt idag. Jag var på avslutningkonsert för ett evenemang som heter Skolmusik 2010 ikväll i vår ishall, som för en kväll fick byta skepnad till konsertsal. 4.400 skolelever från hela svenskfinland har samlats här på Åland i två dagar för att musicera tillsammans och det var en häftig upplevelse, trots att de varit tvungna att dela upp barnen på två olika konserter, eftersom alla inte rymdes på samma gång. Men kallt var det. Ingen värme i den hallen inte.

    SvaraRadera
  2. Det är kul när barn och ungdomar får visa sina talanger. 4.400st ja det måste vara härligt.
    Som du kanske vet är jag musiktokig.
    Jag gillar också Optimistorkestern, tyvär har den blivit vanadliserad några gånger, men nu är den fin igen.

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder igen, apoteket var riktigt elegant :-) Har jag varit med dig idag har jag satsat på det italienska och holländska ståndet ;-) Det går jättebra att fixa rårörda lingon på frysta bär, jag kör bara den varianten! Ha en skön kväll.

    SvaraRadera
  4. Tack fru Venus, ja apoteket är vackert. Det var bra att du berättade det för mig, då ska jag råröra resten av mina lingon, tack för tipset.
    Ha en skön kväll du med.

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig torgdag! Har ni det ofta?

    Jag reagerade när jag såg skylten över apoteket, det är precis samma typer som Aftonbladet, i alla fall som dom såg ut förr. Nu för tiden ser jag aldrig till någon kvällstidning så jag vet inte om dom moderniserat sig.
    Dom gamla apoteken är verkligen värda att spara, dom är så vackra och tidlösa.

    SvaraRadera
  6. Hej Cici, i fjol hade vi dem här. Det är ett roligt inslag i vardagen. Jag har inte en aning om hur Aftonbladet ser ut i heller, köper aldrig kvällstidningar.
    Visst är apoteket fint, här i Malmö har flera av våra gamla apotek försvunnit.

    SvaraRadera
  7. Hej Monkan

    Sååå, hur många påsar godis och kilo ost bidde det?...ja för du kom väl inte tomhänt hem efter den där matmarknaden va? :)

    SvaraRadera
  8. Vad trevligt du har haft för dig idag. Verkligen roligt att du delar med dig.
    Marknaden såg intressant ut. Jag hade nog stannat extra länge vid den italienska och den holländska. Härligt att apoteket blev renoverat, jag får spader när gamla kulturhus står och förfaller.
    Nu säger jag gonatt och önskar dig en trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  9. Tänk att apoteket Lejonet finns kvar.:)
    Snacka om att du gör en sugen på godis nu.
    Aj,aj inte bra=)
    Ha en skön söndag
    Kram

    SvaraRadera
  10. Tack Lena, ja visst är det tur att komungubbarna inte har fått klorna i Lejonet,
    det hade varit skandal i så fall.
    Ja du där var det godis kan man säga. Jag köpte inte ett smack.

    SvaraRadera
  11. Du Skånegrabben, jag hade inte en enda påse med mig hem. Karaktären var stark idag..så det så

    SvaraRadera
  12. Tack polargrevinnan, ja det italienska ståndet tilltalade även mig. Men godisståndet var jag bara tvungen att kolla in extra länge, alla dessa färger.

    SvaraRadera