söndag 9 maj 2010

En liten tur på sydkusten

Vi hade inget som vi var tvungna att göra idag, så vi packade vår picknickkorg och tog en liten runda mot sydkusten.
Vädret var väl inte det allra bästa, men man ju inte sitta inne och vänta på solen, det kan ju dröja evigheter innan den behagar titta fram.
Första lilla fiskehamn som vi kom till heter Skåre, den ligger 1 mil innan Trelleborg.
Här var det ganska dött, men vi gick en runda iallafall och tittade lite.


Men foto blev det inte många där.
Vi åkte in i Trelleborg, en stad som inte är den allra roligste precis. Härifrån har vi åkt många gånger med färjorna som går till Tyskland.


En liten sväng blev det även här. Fontänen är fin, den står framför värdshuset, där var det alldeles folktomt. Inte så konstigt det var kallt som sjutton.

Gatuvy med den obligatoriska kyrkbilden. Jag frågade en herre vad kyrkan hette, han visste inte trots att han bodde i ett av husen på bild. Men han hade "bara" bott där i åtta år så det var väl förlåtligt.....eller?

Skylten med gångtrafikanter var väl ändå överflödig.


Alla träd här på kusten är verkligen vindpinade.


Nu är framme i Böste, en mycket gammal by där alla ägnade sig åt fiske. Det finns ingen hamn utan alla drog ut sina små båtar i havet, och drog upp dem när de kom hem igen.


Det vilade ett lugn över den lilla byn,


Inga gator var bredare än så här, husen var så fina, många med halmtak.


Så fanns det små gångar ner till havet, alla gräsbevuxna.





Vi gick ner till sandynorna. Det luktade härligt där nere, nästan som sommar.


Lite soldis, men åt det hållet ligger nästa lilla hamn.


Just det, Sveriges sydligaste udde.

Vem om inte Akka står här, alla som läst Selma Lagerlöfs Nils Holgersson vet vem gåsen är.


Nere vid stranden ligger det en gammal kalkugn, och i det vita magasinet har man utställningar, där finns också en keramiker.

Det här är Axel Ebbes staty Famntag, hon står på en kulle ovanför den lilla hamnen i Smyge.


Den är inte så stor, men på sommaren är det alldeles fullt med danskar och tyskar med sina stora fina båtar.

Fyren sedd ifrån hamnen.

Här är vi alldeles inpå fyren, och vandrarhemmet som också ligger där.
Nu hade vi fått nog för idag och vände hem, det är inte så långt hem det tog bara trekvart.
Hoppas ni får en skön kväll alla.

16 kommentarer:

  1. För några år sen bilade vi längs sydkusten och Smygehuk minns jag att vi stannade till vid och var in på något turistställe. Det var soligt men blåste ganska svalt om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  2. Famntag var underbart vacker! Jag gillar husen och gränderna, men är det så lågt i tak inne i dom som det ser ut på bilderna? Tänkte närmast på nedre våningen. Hopas ni var nöjda med er tur :-)

    SvaraRadera
  3. Tamejsjutton om jag inte håller på att bli kär! Kär i sydsverige! :oD Din bild av gränden med gångtrafikantskylten är super; både det idiotiska i dess placering OCH kompositionen och färgerna.

    Jag tror jag måste vinna på Lotto nu. Bums! Jag måste få råd att göra en resa ner mot södra Sverige tillsammans med lilla A, så är det bara.

    SvaraRadera
  4. Ja det stämmer Cici det ligger en ganska stor butik med souvenier, det finns också fiskrökeri med servering.
    Blåser gör det alltid mer eller mindre.

    SvaraRadera
  5. Ja Fru Venus det är ganska lågt till tak, man får huka sig i vissa dörröpningar.
    Statyn tycker jag också mycket om.
    Vi är nöjda med vår tur trots det lite kyliga vädret.

    SvaraRadera
  6. Tack N, jag retar mig på alla skyltar som stör det vackra, och den var ju helt överflödig. Visst är det fint med trånga prång och gränder?
    Det finns så mycket vackert här nere hos oss, så tänk mer än en gång på en resa hit.

    SvaraRadera
  7. TACK :-) hälsar en "tant med trötta ögon"!

    SvaraRadera
  8. Stjärnkraft, så klantigt jag svarat dig. Du behöver bara tänka en gång för att resa hit,
    Hjärncellerna är omrystade för tillfället.

    SvaraRadera
  9. Hej Monkan

    Bidde det inget sillköp i Smygehuk? Dom har massor av fin fin fisk att köpa. Trelleborg kanske inte har så mycket att bjuda på men eftersom jag jobbar där så har jag varit på torget varje lördag och det pågår frenetisk torghandel varje gång.....så det är att rekommendera + en fika i vattentornet. Kände igen vyerna på dina bilder.

    SvaraRadera
  10. Nej,Skångrabben, vi stannade bara till en kort stund i TBG, för vidare färd mot de små lägena.
    C gillar ju inte sill.

    SvaraRadera
  11. *skrattar* Ingen fara, jag förstod nog hur du menade :oD

    Ända sedan jag kom i kontakt med Mankells böcker om Kurt Wallander första gången har jag känt en dragning till Sveriges sydligare delar. Jag får väl bara hålla tummarna för en aldrig så liten lottovinst, så att drömmen någon gång kan bli verklighet!

    SvaraRadera
  12. Hej N ni är så välkomna, kommer du skall vi och Skånegrabben ta väl vara på er.
    Jag har fått bloggtorka, som du kanske förstår.

    SvaraRadera
  13. Hej har du kört kameran in i en skylt eller tog batteriet slut. Ha ha.
    Kunde gott vara lite mer sol, för man får bara hålla på med skuggbilder.
    Brossan

    SvaraRadera
  14. Hej Monkan
    Jag måste fråga är du och Janne syskon?
    Han är så go den killen för han skriver så gott hos mig.Han skrev häromdagen att hans mamma kom ifrån Lyse och så skriver du att du har hjärtat i Bohuslän.Sååå kul. Tack snälla du för dina goa ord hos mig
    Vilken underbar blogg du har fått till
    Jag känner allt igen en del ställen för vi brukar vara neröver mintst en gång om året.
    Vi brukar ta sydkusten runt för det är så vackert där nere.Vi har en del kompisar här och där som vi hälsar på längst vägen
    Härliga bilder så det förslår och en underbar text.Jag har läst flera bloggar på en gång.
    Ha en riktig mysig helg
    Kramizzzz Lotta

    SvaraRadera
  15. Tack Lotta, Jo det är så Janne är min bror.
    Alla mina släktingar på min mammas modersgren kommer ifrån Bohuslän. Främst ifrån Ulebergshamn och Hunnebostrand (Tossene). Jag var mycket med min mormor och morfar på somrarna däruppe, sedan semestrade mina föräldrar mycket där innan de köpte sitt sommarhus.
    Så roligt att Du gillar mina enkla bilder, jag har en blogg till för bilder som inte får plats här: AMATÖRENS FOTOGALLERI.
    En mysig dag blir det med min släktforsknig. På återseende

    SvaraRadera