tisdag 4 maj 2010

Först bak sedan plantskolan

På förmiddagen var jag ensam då passade jag på att baka lite bullar. Jag satte en helt vanlig vetedeg, men istället för att baka kanelsnäckor så gjorde jag gifflar. Jäs degen i bunken 30 min.

Hälften fylldes med: malda nötter, smör och socker blandat, kavla ut två runda degplattor och sporra ut ca 12 st snibbar på varje rundel, klicka på fyllning och rulla ihop.

Kavla ut ytterligare två rundlar och pudra kanel över klicka ut äppelmos, rulla ihop.


Jäs på plåten 40 min, pensla och strö på lite pärlsocker.


Grädda som vanliga bullar ca 8-9 min. Klart, lite variation skadar inte.



Jag köpte hem det här nya mjölet sist jag handlade, på baksidan står ett recept på
mellanmålsbullar, jag följde receptet exakt.

Klicka på bilden så ser du bättre.


Jäsning på gång.


Det färdiga resultatet, C och jag smakade på dem, faktiskt mycket goda.




Nu iväg till Åkarps plantskola.


Äntligen fick jag min buske, Kejsarolvon, det blev lite flera växter så klart, precis som vanligt.


Jag snurrade runt ett tag,


fortsatte in i växthusen, det hade börjat komma fram utplanteringsväxter men det får nog vänta en eller två veckor till tror jag.
Jag hittade en smurfina som jag absolut ska köpa framöver, den här härligt blå.


När vi skulle köra hemåt tog vi lite småvägar som snirklade längs åkerfälten


Nu börjar det bli riktigt fint på landsbygden,


I en hage betade pållen, vi var tvungna att stanna och klappa den.


Den var inte ett dugg rädd.


Än finns det lite korsvirkes längor kvar som tur är. De är ju ett signum för Skåne.


Nu är vi hemma , buskarna som vi köpt skall jag plantera imorgon.


God kväll














6 kommentarer:

  1. Å ... *sniff-sniff* Jag kan riktigt känna hur gott dina gifflar doftar ... *suktar*

    Sen tycker jag ur ett rent humanitärt perspektiv att det är FUSK att det redan är så frodigt i er trädgård! Och att kejsarkronorna blommar redan är ju rent löjligt ;o)

    Skön kväll önskar jag dig å det varmaste!

    SvaraRadera
  2. Det här inlägget törs jag inte titta länge på, det första smakar säkert hur gott som helst och det andra blir man avundsjuk på. Suck!

    SvaraRadera
  3. Tack N, gifflarna blev jättegoda, är noga inpackade i frysen allesamman utom två som blev tilltugg till kvällsfikan.
    Snälla du kejsarkronorna är snart utblommade, allt går så fort.
    Ha en skön kväll, nu ska jag pyssla med min andra blogg.

    SvaraRadera
  4. Cici det smakar gott, men det är mest C som äter kakor här. Jag måste försöka låta bli.
    Trädgården är nästan helt utslagen, jag kan förstå dig, du som fortfarande har lite snö kvar.

    SvaraRadera
  5. Man ska inte läsa din blogg när det kurrar i magen :-) Vilken är din andra blogg?

    SvaraRadera
  6. Hej Fru Venus, min andra blogg hittar du om du går in på min profil, Amatörens fotogalleri

    SvaraRadera