torsdag 27 maj 2010

Hemma och firade

Idag har C och jag bara haft det lungt och skönt, vi har firat Cs födelsedag ensamma. När yngste sonen kommer hem skall vi samla oss till kalas.
Det blev lite plock i trädgården, det behövs alltid.
Den här lilla kraken låg under tallen, stackarn hade trillat ur boet, lite senare var hans liv till ända. Skatan är inte så populär här omkring, men det är en rolig fågel att studera ihop med sina ungar. Okej, den tar koltrastens ägg, men det är naturens gång.
Koltrasten lyckas ändå få fram en ny kull ungar.

Jag lyfte på en vinbärsgren, det ser ju ut att bli gott om bär i år. Jag använder vartända bär i vår trädgård, de går att variera till tusen.




Även krusbären har satt gott om bär.

Nu har äppleträden slagit ut, de är så vackra. Men tyvärr är det ganska ont om bi, så vi får se hur mycket frukt det blir.


På vår spalje emellan gård och trädgård satte jag för några år sedan klematisen Montana "Tetrarose", det ångrar jag inte för den blommar alltid rikligt.


Blommorna är superfina. Tyvärr måste jag ta bort den eller klippa ner den för C skall måla planket suck..
Det händer något nytt varje dag nu i trägården, det är lika spännande varje år fast vi har bott här i 32 år.

Efter att vi ätit tog vi en tur ner mot havet och tittade på de som fiskade horngäddor och friskusarna som höll på att dyka brrrr.

Så har det blivit kväll igen, jag önskar er en skön sådan.





8 kommentarer:

  1. Grattis till C! Vad fin klematisen var. Blommar den bara nu eller kommer det fler blommor i sommar?

    SvaraRadera
  2. Hälsa och gratulera C :-) Klematisar är tacksamma och fina, och du kommer att få bär i massor ser jag! Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  3. Om skatan bara tog ägg men han tar ungarna också och småfåglarna vid fågelbordet om hon lyckas, Men sånt är livet.

    Bärbuskarna blommar här också men det har inte hunnit bli kart ännu. Vi dricker inte saft men jag använder svarta vinbär i filen till lunch, varierat med blåbär.

    Klematisen var jättefin, du får väl försöka ta ner den försiktigt.

    Och grattis till C!

    SvaraRadera
  4. Hej Petra, klematisen blommar bara nu. Ingen av mina klematisar blommar mer än en gång.
    Har du någon som blommar om?
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  5. Tack Fru Venus, ja bär blir det så det räcker.
    Jag ska hälsa C, han har "knoppat in" fniss.
    Det ska jag med nu.

    SvaraRadera
  6. Ja Cici skatan är "grym",men det är den inte ensam om att vara. I början när vi bodde här hade jag svårt att acceptera, jag sprang som ett fån och viftade bort skatorna. Men med åren har jag insett att djurens instinkt går det inte att ändra på. Katten är ju också en jägare som inte går att tämja.
    Vi ska försöka att vika ut klematisen från planket så gott det går. Men grenverket är väldigt skört.

    SvaraRadera
  7. Mina varmaste, om ock försenade, gratulationer till maken :oD

    Men jösses, så mycket vinbär ni kommer att få! Mina egna buskar (svarta och röda) är bara inne på sin tredje säsong, så jag kan inte räkna med någon större skörd det här året heller. Krusbärsbusken har vuxit till sig liiite, men inte heller där blir det några mängder. Fast så är det i en trädgård; sånt som växer gör det i sin egen takt.

    Här på gården finns två enorma granar (tror jag berättat om dem tidigare). I dem har åtminstone ett skatpar sitt bo och det är ett evigt tjatter från morgon till kväll när ungarna har kommit. Men jag gillar faktiskt skator! De är smarta och tuffa. Tuffa nog att t.ex. ta sig för att basa över de mycket större kråkorna. För att inte tala om när de jobbar i team för att jävlas med kvarterets katter ;o)

    Ha en fin dag! Här är det regnsjukt och lite kallt.

    SvaraRadera
  8. C tackar och bockar. Vi brukar få mycket bär på både vinbär och krusbär. Men i år slår nog de röda rekord ser det ut som.
    Jag gillar de flesta fåglar, men när måsen drar in i trädgården är det inte så trevligt, de ska hålla sig vid kusten.
    Vi har regn och rusk i dag, så jag ska fylla frysen med nybakat idag.
    Här är det strykande åtgång på hembakat, när ungarna kommer försvinner det i ett nafs.

    SvaraRadera