fredag 4 mars 2011

Inget får gå till spillo

Varje morgon börjar jag dagen med nypressad citrusjuice, 1 grape och 2 apelsiner. En riktig C-vitaminkick utan onödiga tillsatser. Inbillar mig att det gör någon nytta, speciellt denna årstiden när allt är så mörkt och trist.

Det smakar underbart gott, mycket stor skillnad mot den köpta juicen. Okej, det tar ju lite tid på morgonen ifall flera i familjen skall ha var sitt glas.
Kan ni tänka er hur det ser ut i vår kompost?
Nu har vi sådan tur, vi kan handla frukt mycket billigt i två stora butiker som drivs av turkiska invandrare.
Där köper jag även alla sorters nötter, torkade aprikoser, både färska och torkade fikon, färsk ananas, mango, kivi, papaya, avokado mm. allt kostar en tredjedel av vad det kostar i "fina" butiken.

Det blev en apelsin över idag. Det är fredag då är det väl okej med en kaka till kvällsfikan, så den sista apelsinen hamnade i en sockerkaka.


Så här fin blev den, hoppas den smakar lika fint som den ser ut.



En titt i kylen, jodå där fanns lite olika slattar mjölk. Pannkakor är alltid bra att ha till hands, så jag satte i gång och gräddade en sats.
Kanonbra att styckfrysa. Vi är ju bara två, då kan vi ta fram precis så många som går åt.
Det är också bra att kunna ta fram några ur frysen om man vill fylla några med något gott och gratinera med ost.
Perfekt en dag när man inte har någon större lust till matlagning.
Nu har jag tagit tillvara på det sista i kylen, det blir ett nytt veckoinköp lite senare idag.


Igår var jag på Mobilia, ett stort varuhus där det finns många butiker. Fyllde på vårgarderoben, det är sällan jag hittar något, men igår hade jag tur.
Glad i hågen tog jag vägen om blomsterbutiken.
Vem kan motstå vårens första penseer, inte jag. Nu står raringarna på altanbordet. Mysigt.


Påskliljor har det sålts ganska länge, men nu kunde inte jag motstå längre, priset är perfekt 10 kr/kruka, jättebilligt.
Sedan när det går att gräva ute hamnar de bland alla de andra påskliljorna i trädgården.
Idag har vi äntligen någon plusgrad men ingen sol. Kanske det blir en promenad, eller lite uppsnyggning i trädgården. Det kliar i fingrarna.
Ha en skön fredag alla

14 kommentarer:

  1. Vad härligt att se penséer. Det ska jag också köpa och ställa på altanbordet. För visst blir man glad när man ser dem!

    SvaraRadera
  2. Mmm så mycke godsaker här igen! Den fina idén har jag inte kommit på att det går att frysa in pannkakor för kommande behov.
    Så roligt med många frågor: Här ser du vad silverlera är http://www.silverlera.nu/ och den finns att köpas i hobbyaffärer. Den är jätterolig att jobba med.

    SvaraRadera
  3. For noen fine bilder. Du er flink til og lage mat skjønner jeg. Kakene så kjempegod ut, kan nesten kjenne duften av dem.Du er heldig som har fått vår og kan kjøpe blomster. Jeg lenkter virkelig etter våren nå. Ha en trivelig helg. Nordis.

    SvaraRadera
  4. Ja Petra, äntligen efter en sådan här frukansvärt lång och kall vinter är det med glädje jag sätter penseer på altanen.
    De jag köpte igår är små minipenseer, de vanliga hade inte kommit ännu.
    Ha en skön fredag
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Hej Annelias, det går utmärkt att frysa pannkakor.
    Tack för adressen, skall studera den i lugn och ro.
    Jag kan tänka mig en ny hobby, få se om silverlera är en sådan.
    Ha en skön fredag
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Monkan hi,
    I'm very happy because we have oranges trees in our garden.
    I wish to be close.
    Your flowers are wonterful and your photos to !!!
    If we are close to eating from the wonderful cakes and you will cut oranges and tangerines.
    Have a nice weekend

    SvaraRadera
  7. Tack Nordis, mat och bak gillar jag.
    Ja, äntligen så skymtar våren fram en aning. Blommor jag nog alla glada, så de behövs
    Ha en fin helg
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Magda, så underbart att ha apelsinträd i sin trädgård.
    Synd du bor så långt bort, annars hade vi kunnat smaka på kakan tillsammans.
    Du får ha en skön fredag
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Ja, den juicen måste vara underbart god, för att nu inte tala om apelsinkakan...den ser fantastiskt fin ut!
    Så är jag litet också - man ska ta allt tillvara och inte kasta mat i onödan! Det är väl vår uppfostran, men det är ju bara bra!
    Något altanbord har jag inte ute, så jag får väl sätta en kruka på trappan!
    Och idag har dom äntligen tömt vår trädgårdstunna (den töms inte jan och feb), så nu kan man börja städa upp i trädgården. Härligt!
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Tack Monica, ja vi fick lära oss tidigt hur man husållar med mat och dylikt, det har ändrats en hel del på de senaste 45-50 åren.
    Vi har ingen trädgårdstunna, vi har tre stora komposter och en hushållskompost, det som inte platsar där kör vi på tippen med.
    I morgon ska det äntligen bli sol, det ser vi fram emot eller hur Monica.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Jag håller med, finns inget godare än färskpressad juice, speciellt blandningen grape-apelsin. Min mor bor i Sverige och där har de också turkiska butiker med så billig frukt att man nästan gråter när man ser deras utbud och priser - vi bunkrar alltid där. Jag blev aningen avis när jag såg penséerna - men vi har haft vår tredje dag på rad med plusgrader, alltid något ;-) Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  12. Tack fru Venus, Det dröjer väl inte så länge innan penseerna landar på Åland.
    Trevlig fredag
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Herrejösses ... när du går igång så gör du det med besked, flicka! Vilken aktivitet, man blir ju trött bara av att läsa om det ;o)

    Ni har tur som har era turkar i närheten. Här ute i havet är det sällan vi förunnas något till humana priser, och i alla händelser inte livsmedel :o/ När jag var och handlade igår grämde det mig att jag inte släpat kameran med mig. Jag skulle haft god lust att fotografera fiskdisken. Dels för det usla utbudets skull, men mest av allt för prisernas. Herreminguud, det är så man vill gråta, när det som har lägsta priset är pangasiusfiléer, som rest runt halva jordklotet före de landat på Åland. Något fiskköp blev det, som du säkert förstår, inte.

    Däremot är det förvånande nog rätt överkomliga ö-priser på citrusfrukter just nu, så även i "Rucklet" går det för tillfället ner en hel del. Blodgrape är favoriten för veckan :o)

    Precis som du brukar jag styckfrysa pannkakor de gånger jag får för mig att grädda såna. Mycket bekvämt att ha till hands! Igår blev det dock inga såna, men väl hemlagad glass. Vi har inte lagat sedan i somras, så lilla A:s förslag föll i god jord. Vaniljglass smaksatt med passionsfrukt blev det - gott! Men som vanligt stod jag sedan där med tre äggvitor över, så det var bara att vispa maräng. Som du säger: inget får gå till spillo.

    Ha nu en riktigt fin lördag - unna dig för sjutton att vara lite lat också, vännen! Njut av penséer och påskliljor och av att våren verkar vara nära i Skåne. Här får vi nog vänta ett antal veckor till.

    SvaraRadera
  14. Hej Nina, ja jag tar det lugnt, jag lovar. Det går långa stunder då jag inte gör något, utan sitter och lyssnar på musik.
    Jag har för vana att alltid ha kameran med numera, man vet aldrig vad som dyker upp, fint eller fult.
    Vi köper bara färsk fisk direkt ifrån fiskarna nere i hamnen. Jag har provat alla möjliga olika sorter från världens olika hörn. Men vi gillar bäst vanlig torsk,plattfisk,vittling,makrill och lax.
    Jag tycker det är viktigt att ta till vara på den dyra maten. Blir så upprörd när man ser (på TV)hur mycket mat som kastas varje år.
    Glass har jag inte gjort på väldigt länge, får väl ta fram glassmaskinen en dag.
    Ha nu en mysig lördagskväll
    Monkan

    SvaraRadera