måndag 21 mars 2011

På shoppingtur i gråmulet Malmö

I fredags gjorde jag och min arbetskompis en riktigt mysig tur på stan. Tyvärr var det inte det bästa väder,( som vanligt när vi ska träffas), men strunt samma vi hade mysigt ändå.
När vi kommit hit som bilderna visar har promenaden varat 45 min och vi har kommit till Magistratsparken.

Här ligger det gamla fina hus som man glömde riva på 60-talet. Det vita är Tekla Åbergs skola.

Här gick vi mot Jörgen Ankersgatan, där är lite lugnare att promenera, speciellt med barnvagn som vi hade med oss.

Oh la la, en ny garnbutik var det första vi sprang på, den hade bara legat där i 3 veckor.

Nu fick jag hålla hårt om börsen, så många fina garner.

Den här stora och lite annorlunda sjalen tyckte jag var fin.
Det blev ett ganska långt uppehåll i den butiken, det enda som jag hade med mig ut därifrån var fyra kataloger med mönster i från Drops.


Nu var det fika som gällde. Vi korsade Gustav Adolfs torg och styrde kosan mot Café Mäster Hans.

Det var så skönt att komma in i värmen. "Charmtrollet" åt sin mat med god aptit och vår fika slank ner hur lätt som helst.


Mätta och belåtna var det dags att gå ut igen i det bistra vädret.

Nu blev det butiken Masai som fick påhälsning av oss. Detta är en av få butiker som har kläder som passar oss som har lite former. Materialet i plaggen är ofta bomull och lin.
Jag har aldrig gått tomhänt härifrån.

Två tunikor blev det i påsen att ta med hem.

Charlotte Trend är en kul butik att gå runt i. Tusen prylar av alla de slag, men jag som precis har rensat ut köpte inget att sätta i skåpen.

När det gått några timmar var det dags med fika nummer två. "Charmtrollet" åt en rejäl grov smörgås, och fick bytt blöja innan vi skulle gå den långa promenaden hem.
Idag måndag, har det blivit mycket gjort i trädgården, våren har verkligen kommit.
Det blev en del avfall att köra bort.
Senare på eftermiddagen var jag nere i Limhamn och handlade skor.
Skor tycker jag är så kul, men det är väl en yrkessjukdom. De här två paren fastnade jag för, men jag har även sett ut ett par riktigt fina ECCO-sandaler som jag skall inhandla snart.


Dagens middag, den smakade väldigt gott efter allt slit ute i trädgården idag.

18 kommentarer:

  1. Så roligt att få följa med på er fina promenad! Trevliga butiker och mysiga fikastunder och inget stress! Sjalen var ju riktigt vacker i den härliga garnbutiken! Så söt lilla charmtrollet är!
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Vilka skor! Snygga :-) Både Masai och inredningsbutiken verkar vara nåt för mig, men jag tror inte börsen håller med :-)) Hoppas ni får soligare väder idag.

    SvaraRadera
  3. Vilken toppendag ni hade, du och väninnan! Som du själv säger: strunt samma vilket väder det är bara man har trevligt. Och med detta sagt ska jag nu oh:a och åh:a lite grann ...

    Vilken U:N:D:E:R:B:A:R garnbutik!!!

    Vilka U:R:S:N:Y:G:G:A tunikor du skaffat!!!

    Och såna L:Ä:C:K:R:A skoplagg!!!

    Vet du vad, flicka lilla, det här inlägget fick det faktiskt att börja rycka rätt mycket till och med i min förtvinade shoppingmuskel ;o)

    Fast jag har shoppat jag också! Men som vanligt ingenting åt mig själv. Ja, inte så där riktigt på riktigt åt mig själv, menar jag. Nä, det blev en långskaftad grensax från Fiskars, en sån där med teleskopfunktion, för nu SKA jag få mina stackars äppelträd friserade. De beskars 2006, men efter det har det inte blivit någonting gjort. Gissa hur mycket vattenskott de har! Som täta vassruggar ser de ut och är sannerligen något att skämmas för :o/

    Önskar dig en lika fin tisdag som din fredag verkar ha varit, vännen min!

    PS. Virklusten spirar efter att du visat bilden på den härliga sjalen! Det är kanske dags att överge vinterns yllegarn till förmån för bomull igen?

    SvaraRadera
  4. Vilken fin promenadskildring - som vanligt! Och den garnaffären hade jag inte heller kunnat motstå! För närvarande har jag inget handarbete och det saknar jag... Får väl höra runt bland barn och barnbarn om det är någon som vill ha något stickat!
    Så vackra gamla hus det finns i Malmö! Bra att du visar dem!
    Ha en fin vårvecka!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Hej Monkan!
    Så fin promenad du bjöd ut mej på idag!
    Skulle gärna varit med i alla dom mysiga butikerna!
    Säkert trevligt att få sällskap av ett litet charmtroll också!
    Härligt att få ta paus och fika en stund, men förstår att maten hemma smakade bra efter en sådan långpromenad!
    Våren är lååångt borta här ännu!
    I morgon lovades det snöstorm :/
    Njut av dagen!
    Kram V.

    SvaraRadera
  6. Tack Anelia, ja sådana dagar måste man ha, slippa tänka på något annat och bara njuta.
    Min kompis och jag har alltid trevligt ihop.
    I den nya garnbutiken fanns det många fina garner jag gärna ville ha, men just nu räcker inte tiden till för så mycket handarbete, trädgården ropar och i den kan man lägga hur mycket tid som helst.

    SvaraRadera
  7. Hej Venus, skorna är inte bara snygga de är sköna också. De svarta skall jag ha till leggings är det tänkt, ett plagg som jag springer i för jämt, med tunikor långa så inte gumpen syns :)
    Vi har haft ett underbart väder idag.

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, jag var så nöjd med mina inköp, modet just nu passar väldigt bra till min "figur".
    Jag har inte många väninnor, men de få som jag träffar är toppen, vi har alltid trevligt ihop.
    Jag fick nästan fnatt i garnbutiken, ville ha, men jag kunde låta bli.
    De där grensaxarna är superbra. Hua mig, jag kan visst tänka mig hur många skott du måste klippa. Men sedan blir det fint. Vi är färdiga med den biten.
    Jag toppade mina träd ordentligt.Vi vill inte ha dem så höga, utan det ska vara lätt att plocka ner frukten, om det nu blir någon.
    I dag har det varit 15 plussgrader, hur härligt som helst.
    Jag har mest suttit och njutit, men C har kört med tryckluftssprutan på planket som sedan skall laseras.
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  9. Nya skorna, ny tunika och ett par leggings ... wow, vilken toppsnäcka du kommer att bli! Bäst att C håller hårt i dig så du inte blir uppraggad av nån förbipasserande gentleman ;o)

    Idag har jag haft både skylift och motorsågsmästare på gården. Den stora lärken som jag egentligen hade tänkte fälla helt har istället blivit hårt tuktad för att bereda plats för växthuset. Det var mannen med motorsågen som övertygade mig om de listiga i att göra så.

    "Ge trädet två år efter beskärningen", sa han, "och bestäm dig sedan om det verkligen ska tas ner helt och hållet." Det lät så klokt, så jag lydde. Men nu har jag jag en "liten" hög med grenar och ris att reda upp och enorma mängder till lär det bli när grensaxen väl anlänt (köpt on-line) :o/

    Du, förresten, den där garnbutiken hade jag inte kunnat gå tomhänt ifrån. Jag beundrar din självdisciplin!

    SvaraRadera
  10. Härligt! Både med promenaden och GARNERNA! Jag ska till en garnaffär i vår stad i morgon och hoppas att jag hittar lika läckra garner där.

    SvaraRadera
  11. Hej Monica, ja du vet så mycket fina hus vi har, tur är väl att det finns ett antal kvar.
    Jag blir så kluven på våren, vill helst vara ute hela tiden, därför blir det inte mycket handarbete för min del nu.
    Ha en skön dag imorgon, då ska det också bli fint väder.

    SvaraRadera
  12. Hej Vivan, tack för din kommentar, jag hoppas att våren snart kommer till er där uppe.
    Den är rätt sen här nere i år, men nu när den äntligen är här så är det bara att njuta.
    Stadturer med fika är jättemysigt, särskilt med en god vän som man kan slänga några vettiga ord med.
    God natt

    SvaraRadera
  13. Osloskånskan, nej ingen snö, skööönt.

    SvaraRadera
  14. Hej Cici, det finn säkert fina garner,hela vårkollektionen är ute nu.
    Fast det beror ju på hur duktiga de är på inköpen, alla gillar ju inte samma.
    Lycka till i staden
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Ha,ha Nina uppraggad, nja det är väl ingen större risk, jag som passerat bäst före datum för längesedan går nog ganska säker.

    Det var nog ett bra beslut att vänta med fällning av hela det stora trädet.
    Träd ger ju trädgårdar en viss karaktär och det tar många år för att få ett sådant stort på sin tomt.
    Nu har du att pyssla med ett tag framöver, ris och bråte, växthus, sådd, mm. så det var tur du inte var med i garnaffären.
    God natt

    SvaraRadera
  16. Monkan, hi
    Very nice black shoes and fashionable clothes and very nice!
    With health to rejoice!
    The Malmo is very nice city, I went 6 years before, with ferry from Copenhagen.
    Greetings

    SvaraRadera
  17. Tack snälla Magda.
    Malmö förändras hela tiden, det byggs nya fina områden med fina hus där människor står i kö för att få bo.
    Jag är också väldigt förtjust i de svarta skorna.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera