lördag 5 mars 2011

Sol, sol, vilken dag!

Äntligen kom då den där dagen som jag längtat efter, den första dagen i trädgården. Först gick jag runt och kollade hur långt det kommit.
Våren är ungefär en månad försenad sade de på radion, det syns, för det brukar prunka ordentligt med smålökar vid den här tiden annars.

Vintergäcken har ialla fall satt fart ordentligt, tänk vad lite sol och några plusgrader kan göra.

Min nya buske Kejsarolvon, där är blomknopparna sprickfärdiga.


Kaprifolen som klättrar på vår gamla gran hade också kommit en bit på väg.


Jag hade plockat fram sekatörer och såg, det var dags att klippa fruktträden, precis då kom yngste sonen med vovven Emma.
Jag fick god hjälp av honom att såga ner toppen på trädet.

Emma hade full koll på oss i början,

till slut lade hon sig och,

somnade som ett litet barn.

En välförtjänt fika blev det sedan på altanen. Det var årets första fika ute.
Nu hoppas jag att det inte blir några bakslag så våren kommer av sig.
Dags att försvinna ner i gillestugan nu, får väl slänga ett öga på melodifestivalen. Jag är inte så värst intresserad i år. Bidragen har inte varit de bästa, eller så är jag för gammal.
Ha nu en skön kväll alla.

22 kommentarer:

  1. Hei Monkan,
    Så flotte bilder du har tatt fra hagen din. Helt utrolig å se hvordan det blomstrer hos deg.
    Vi har hatt et lite tilbakesteg med vinter her i dag, men det er plussgrader, så tror ikke denne snøen blir liggende så lenge.
    Ha en fin kveld.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  2. När jag såg din första bild, trodde jag att det var min egen bild... precis ett sådant foto har jag tagit idag av mina snödroppar! Idag, när solen äntligen visade sig, så slog dom ut på riktigt!
    Jag har ingen egen kejsarolvonbuske, men vi har en i närheten, så jag vet hur fin den är! Skulle gärna skaffa en, men jag har för liten tomt!
    Fikat ute har vi inte gjort ännu, men blir det lika fint i morgon, så...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Det har verkligen varit en underbar dag idag.
    Man blir så glad så fort solen tittar fram.
    Får man sen dessutom se några livstecken från
    blommor och träd - då är vårkänslorna inte
    långt borta.
    Fika ute på altanen - jo jag tackar! :)
    Sköt om dig
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Oj, oj, oj ... Som jag just skrev på bloggen hos J, när jag tittat på hans bilder från er gård, så spelar några hundra kilometer uppåt eller nedåt verkligen stor roll för vårens ankomst. Vilken tur att man får vara med och njuta av blomstringen och knopparna hos er, för här ligger snön fortfarande djup.

    Och nu börjar jag bli mer än otålig! Jag är såå nyfiken på om de plantor du skickade mig ifjol har överlevt vintern, om fröna från dina aklejor och vallmon kommer att gro som planerat och om alla lökväxter jag grävde ner i höstas kommer igång. För att inte tala om att få upp växthuset ...

    Vi får väl se hur det går med allt. Under vintern har jag på många vis varit full av energi och skaparlust. Nu, när mars äntligen är här, är det som all ork runnit av mig och jag är matt till och med i muskulaturen. Konstigt.

    Men strunt i det! Idag lyser solen och det ser ut att bli en vacker söndag. Något trädgårdsarbete blir det inte, men en långpromenad ska det i alla fall bli :o) Ha en fin söndag, ni också!

    Kramar till er båda :oD

    SvaraRadera
  5. Utefika! Finns det något som fyller en med mer glädje än första kaffefikan utomhus på våren! Vad roligt att se ditt Kejsarolvon. Doftar blommorna också?

    Jag ska ut i trädgården idag. Igår gjorde jag misstaget och åkte till trädgårdsmässan på Jägersro. Massa folk, trångt och hemska lokaler (provisoriska tält som på vissa ställen var iskalla och andra varma som en ugn)

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  6. Hej Berit,tack för din kommentar. Det var en härlig dag igår, kändes skönt att det äntligen går mot rätt håll.
    Det händer en hel del med växtligheten nu och det går fort.
    Idag har vi åter en fin dag, så jag skall ut och fortsätta att snygga till i rabatterna.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Monica, alla har nog snödroppar som blommar nu, men jag kan aldrig låta bli att fota dem.
    Jag köpte mitt Kejsarolvon i fjol, blev ganska förvånad när jag upptäckte att det ska till att blomma nu första året. De buskarna är något alldeles speciellt.
    Hoppas ni får en skön söndag nere på näset
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Camilla, fika på altanen måste göras så fort det går utan att man fryser ihjäl. I fjol var det premiär 13/3 så trots den kalla vintern blev det en vecka tidigare iår :)
    Hoppas du får en solig söndag, den skiner för tillfället här i Malmö
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Nina, ja sådana dagar som igår vill vi ha fler av, det gäller att ta vara på dem.
    Det är otroligt så stor påverkan väder och vind har på oss. Man blir som på nytt född bara solen visar sig.
    Din ork och energi kommer nog tillbaka när ni blir av med snö och elende.
    Än så länge kan man inte se hur det artar sig med plantor och dylikt, det dröjer fortfarande någon vecka.
    Jag skall ut och klippa det sista äppleträdet och plocka ihop lite ris och kvistar som blåste ner då det stormade.
    C åker Vasaloppet, alltså nere framför TVn :) han har fullt upp med all skidåkning som sänds nu.
    Det är honom väl unnat efter vinterns vedermöder med en viss person ha, ha.
    Hoppas det blir en skön och lååång promenad för dig idag.
    Nu ska jag gå ner och baka ut mina bröd, jag har tomt i brödlådan.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Petra, ja den stunden med kaffemuggen i solen är obetalbar.
    Jag kommer inte ihåg ifall Kejsarolvon doftar,jag är lite nyfiken på det. Men det är roligt att de ska blomma redan första året, spännande.
    Spännande är det också att se hur denna otroliga vinter har gått löst i trädgården, jag har ganska mycket nysatta rosor och buskar som jag hoppas har klarat sig.
    Tur jag inte åkte till den där utställningen, det var på tal nämnligen.
    Ha nu en skön dag Petra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Så heldige dere er som har fått våren allerede!

    Vi har fortsatt store snømengder "all over"

    Fin bildeserie dette :)

    SvaraRadera
  12. Men varför, varför flyttade jag 65 mil norrut? All denna snö...

    SvaraRadera
  13. Hej Gateglimt, ja vi kan inte vara än glada, det är sååå skönt.
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hej Osloskånskan, ni har så många andra fördelar som inte vi har.
    Mycket närmre den storslagna naturen, bergen, och de fantastiska fjordarna. :)
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Känns inte så aktuellt att prata om våra meterhöga snövallar ;-) Njut av våren!

    SvaraRadera
  16. Flotte bilete frå ein vårdag i hagen.

    Ha ein fin dag.

    SvaraRadera
  17. Ojojoj, så långt gången våren är hos dig! Jag får nog skotta bort snö för att se blommorna. Men fikade ute gjorde vi i söndags, efter ett idogt letande av ett vindfritt ställe.
    Jag tykcer också att låtarna i melodifestivalen är dåliga... och jag tror inte vi är för gamla... låtarna är helt enkelt dåliga.
    Hulda

    SvaraRadera
  18. Ja fru Venus, det är precis vad vi gör. så länge det varar. Det kommer säkert ett bakslag.
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Tack Ruth, den vår dagen var verkligen efterlängtad
    Monkan

    SvaraRadera
  20. Hej Hulda, ja så fort värmen och solen visar sig, då går det undan.
    Vi fick också sitta i lä, vinden var ganska kall. Men oj vad härligt det var.
    Jag tycker Melodifestivalen är alldeles för långdragen, och som du säger urtråkiga låtar.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  21. Visserligen har snön sjunkit ihop säkert 30-40 cm men det är nog minst en halvmeter kvar innan vi får skåda någon barmark. Så det verkar lite overkligt att se dina bilder med blommor och allt. Ska vi fika ute blir det på ett renskinn i en snödriva.

    SvaraRadera
  22. Ja Cici men det skiljer ju ett antal mil emellan Malmö och dit du bor.
    Snart ät det er tur.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera