onsdag 2 mars 2011

Nu lämnar jag vinteridet och tar emot våren

Det händer inte så mycket ute i naturen. Fortfarande visar termometern -1 grad och det är grått och trist. Men ändå känner man att våren är på väg.

I mitten av februari klippte jag ner pelargonerna, de har satt fart och

skotten som jag satte i jord samtidigt har tagit sig fint. En planta har redan en blomstängel.
Det där lilla gör mig så glad. Vi är nu inne i mars månad, då brukar det blomma för fullt ute, men det dröjer nog ett tag till.

Idag fick jag för mig att göra marmelad på aprikoser och citroner. Resultatet blev över förväntan. Den blev varken för söt eller sur.

Samtidigt slängde jag ihop en deg, en enkel sådan. Utav den blev det två goda solrosbröd.

De nya brödet och den nykokta marmeladen smakade ljuvligt.
Det var roligt att återkomma till er alla mina bloggvänner efter det långa upphållet.
Jag har säkert tappat en del av er, men hälsan går före bloggandet.
Nu måste jag gör mig iordning för kvällens övning i kören.
God kväll
Monkan

24 kommentarer:

  1. Helt klart går hälsan före bloggandet, men det innebär inte att det är roligt att du kommit igång här igen. full fart verkar det dessutom, marmelad, brödbak och blommor. Man känner sig som en riktig latmask när man tittar in här.

    SvaraRadera
  2. Mmm så gott med marmeladen på de nygräddade brödet! Här har det varit en alldeles strålande varm och härlig mars dag! Vi har så mycket snö men med dagens plusgrader så börjar det smälta sakta men säkert.
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar och glad överraskning att i min blogglista hitta ett nytt inlägg från dig!!! VARMT välkommen tillbaka på banan, till en förhoppningsvis genomgående piggare och gladare bloggvärld!

    Stoor välkommen tillbaka-kram från bloggsvägerskan, som saknat din "närvaro" mer än du kan ana!

    SvaraRadera
  4. Monkan ,
    Welcome :) I miss you !!!
    I hope to be good.
    Beautiful bred an marmelade and your gerania has flowers !!!!
    Greetings
    Magda

    SvaraRadera
  5. Så roligt att höra från dig igen! Välkommen tillbaka, mig har du inte förlorat som bloggläsare i alla fall! Jag älskar att läsa om dina promenader i vackra Malmö!
    Och nya goda saker visar du + dina fina pelargoner! Du borde ju verkligen vara med på "Vårteckensutmaningen"! Har du kollat på min dotters blogg, Viveka på Humlebacken, där man anmäler sig! Det är ju inte så betungande, man visar så mycket som man vill...
    Må väl, hoppas jag!
    Vårkram, Monica

    SvaraRadera
  6. Hei Monkan,
    så trivelig å høre fra deg igjen. Ser det våres i din vinduskarm.Godt å se etter en lang vinter.
    Hjemmelaget brød og marmelade ser utrolig godt ut:)
    Her har vi hatt mildvær i det siste. Akkurat nå er vi så heldige med været, at jeg våger nesten ikke tro at det varer.
    Snøen smelter, og det er godt å være til.
    Håper det går bra med din helse, og forstår godt at den må komme i første rekke.
    Ha en riktig fin kveld.
    Vårklem fra Berit.

    SvaraRadera
  7. Hejsan

    Äntligen igång...ja jag vet många fler än jag in min bekantskapskrets som längtat efter dina inlägg......*vinkar till alla*....hoppas nu man får följa bloggen länge läne till....

    SvaraRadera
  8. Et godt ordtak heter: "Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves"

    Så utrolig godt det brødet med marmeladen ser ut! Du er flink med fristelser ;)

    Enig at selv om det er grått og ikke veldig varmt i luften, kommer likevel våren snikende innpå. Deilig at dagene og kveldene blir lysere og lysere for hver dag som går.

    Koselig å finne innlegg fra deg igjen :)

    SvaraRadera
  9. Hej :-) Vad skönt att du är tillbaka, och som vanligt med underbara marmelad och brödbilder. Hoppas allt är bra och att den efterlängtade våren snart kommer. kvällskram

    SvaraRadera
  10. Hej på dej och välkommen ut ... våren är här ;)
    Eller inte ... här är massor med snö ännu, men takdroppet idag påminner om annat ... :)
    Nu har också jobb i köket varit på tapeten hos dig!
    Härliga godsaker du gjort!
    Ha en skön fortsättning på veckan!
    Kram V.

    SvaraRadera
  11. Hej och tack Cici, roligt att du tittade in.
    Jag har inte varit så flitig på ett tag,men nu hoppas jag att jag skall hålla mig på banan.
    På återseende
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Tack Anelias, det finns inget bättre än hembakat bröd.
    Vi har ingen snö kvar, men heller ingen sol.
    Men det skall väl inte dröja alltför länge nu innan våren blommar ut.
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Hej Nina, ja jag gör ett tappert försök nu att komma tillbaks.
    Tar det lite "knickidisigt" nu i början.
    Tager tacksamt emot din " tillbaka-kram" :)
    Nu väntar sängen, vi synes
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hej Magda, jag har saknat dig med, ja alla mina bloggvänner.
    Gernian har jag tur med, till sommaren blir de väldigt stora och fina.
    Vi ses
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Hej och tack Monica. Roligt att du hänger med här hos mig.
    Jag har inte varit inne på din dotters blogg, men skall titta när jag kommer hem i eftermiddag.
    Vi får väl hoppas att det snart blir väder för långpromenader igen.
    Hej så länge
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Berit, det var längesedan, skönt att vara tillbaka.
    Så skönt för er att snön smälter bort. Nu väntar vi på alla de fina vårlökarna som skall glädja oss.
    Jag ska försöka sköta om mig så jag inte blir dålig igen.
    Vi ses igen
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Jag lovar "grabben", skall skärpa till mig.
    Men du vet........
    Monkan

    SvaraRadera
  18. Hej och tack Gateglimt, jag tycker också det är roligt att du tittade in hos mig.
    Brödet med marmelad på blev vår kvällsmacka igår, smakade smaskens,
    Vi syns igen
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Hej Fru Venus, ja det känns skönt att vara med igen. Kul att fresta med lite gott då och då.
    Jag mår ganska bra, men det är en bit kvar.
    Vi ses igen Monkan

    SvaraRadera
  20. Hej Vivan, ja jag fick sådan lust att sätta igång med bak och marmelad igår.
    Jag avundas inte din snö, är så glad att vår snö är borta. Väntar bara på solen.
    Ha det bra, vi ses igen.
    Monkan

    SvaraRadera
  21. Vilket trevligt återseende!
    Dina fantastiska foton gör en både
    sugen på att baka, koka sylt och äta!
    Jag är ingen person som gillar att pilla i trädgården, men bilden på pelargoniorna fick mig att minnas mina övervintrade blommor i källaren. *ops* Dem får jag ju leta fram och plantera om. Det kliar dock i mina fingrar att få gå ut och göra vid min lilla kulle i trädgården, som är det enda stället på tomten med blommor. Snöklockorna har börjat titta upp ur jorden, så nu dröjer det inte så länge tills de blommar.
    Sköt om dig
    Kram

    SvaraRadera
  22. Hej Camilla, tack för din fina kommentar.
    jag längtar efter lite plock i jorden, men lagom är bäst. Gottigt att bara sitta på altanen och njuta med en kopp kaffe, det längtar jag till.
    Monkan

    SvaraRadera
  23. Äntligen ett inlägg igen! Kanske fika i påsk?

    SvaraRadera
  24. Hej på dig, ja det var ett tag sedan.
    Fika i påsk, ja vem vet?
    Monkan

    SvaraRadera