onsdag 9 mars 2011

Handarbetsväder

För ett antal år sedan hade jag och en väninna fnatt att sy gobelänger. Nästan färdig blev den här liggande i ett skåp. I dag när jag städade i bland mina handarbeten fick den komma fram i dagsljuset igen.
När jag synade den upptäckte jag att det bara är lite kvar att sy.


Detaljbild, men där ser man att det fattas lite stygn, men hela den svarta bakgrunden är klar.
Jag tog mig i kragen och sydde ett par timmar på gobelängen. När den är klar skall den spännas ut och sättas på ett ramverk, så får jag se om det är någon som vill ha den, annars säljes den.


Naturligtvis nöjer jag mig inte med ett handarbete åt gången, brukar växla emellan
två, det blir så enahanda annars.
Detta skall bliva en kudde efter ett typiskt skånskt mönter "Rönneberga", färgerna är tradionella. Jag tycker det är kul att sy med ullgarn, ursprunget skulle vara twistsöm, men sådant garn är svårt att få tag på nu så jag syr den i korsstygn men Anchor Tapisserie Wool-Laine.


Under tiden sattes en deg, kalljäst med nötter och aprikoser.
Mjölet är vetemjöl special med fullkorn och vetemjöl special. Degen jäste i 3 timmar.

Rullade ut i och lades i tre formar. En timmes jäsning i formarna.

Ut ur ugnen kom det tre jättegoda bröd.
Nu ska jag iväg och sjunga. Efteråt ska hela kören ut och äta på restaurang i kväll. Det ska bli trevligt.
Nu önskar jag god kväll till er alla.

17 kommentarer:

  1. Twistsöm är faktiskt något av det skojigaste man kan brodera, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Urtjusiga broderier! Så lustigt att du visar dem precis nu, för jag stod så sent som igår inne på Emmaus och pillrade med ett antal ullgarnsdockor. Kunde inte bestämma mig för om jag skulle ta dem eller inte, men beslutade mig till sist för "inte". Jag har nämligen länge haft en tanke att "hotta upp" en enfärgad röd liten jacka jag har, som är av vad som på engelska heter boiled wool. Det har aldrig blivit av att använda den som den är, så jag har klurat på om lite brodyr skulle få ändring på den saken. Men det får väl anstå ytterligare en tid. Den hänger bra där den hänger ;o)

    Jag är inte alls som dina bröd idag, i form alltså. Fortsätter det så här är det snudd på att jag blir orolig på riktigt :o/

    Hoppas körkvällen och -middagen var så trevlig som den tydligen brukar!

    SvaraRadera
  3. Handarbetena sa mig tyvärr ingenting - är så okunnig, men bröden......MUMS! :-)

    SvaraRadera
  4. Ååh så härliga broderier! Det var längesen jag hade min handarbetsaffär och då sydde jag ju många olika handarbeten. Ljuvligt nybakat igen!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Vilken gobeläng du har sytt! Imponerad! Med stigande ålder har jag svårt att se så små stygn, nu får det bli julgransmattor och dylikt...
    För det är ju så kul att brodera!
    Vilka goda bröd du har bakat idag igen!
    Ska försöka hinna baka i morgon - ingenting går upp mot hembakat bröd!
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Jag beundrar fina broderier men har utövat det hantverket mycket lite. Hade en hel del påbörjade dukar och bonader. När jag flyttade till lägenhet blev det genomgång allt och eftersom jag känner mig rätt bra, var det bara att konstatera att jag inte kommer att göra färdigt dukarna. Jag skänkte allt till Röda Korset och där finns det damer som säkert broderar färdigt för att sen sälja eller lotta ut dem.
    Baka bröd är roligt och tacksamt att göra. Passar mig som vill sen snabba resultat.
    Hoppas du haft en trevlig kväll.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Hej Osloskånkan, välkommen som följare på bloggen min.
    Jag tycker det är roligare att sy korsstygn :)
    men twist blir mycket fint.
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Så trist att du känner så, jag om någon förstår hur du har det nu. Hoppas det blir bättre nu när livet återvänder med den stundande våren.
    Jag har sett sådana små ulljackor som broderats med folkloristiska mönster,det är sååå fint. Men det kanske inte var din tanke?
    I dag har vi supertråkigt väder, regn och blåst hur kul är det på en skala?

    I går var vi på en spansk restaurang, god mat, spanjor som spelade och sjöng och trevligt sällskap alltså en mycket bra kväll.
    Det blev sovmorgon för min del idag, skönt.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej och tack Fru Venus, vi rostade brödet idag, supergott.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Anelias, jag har pippi på olika handarbeten, men tyvärr har jag alldeles för många som inte är slutförda, så jag ska beta av dem efterhand.
    Köpte på mig när jag stod i min väninnas garn-och handarbetsaffär. Ett tag kunde jag nästan sätta upp en egen butik, så mycket garn och handarbeten hade jag samlat på mig.
    Nu är det ju inte så modernt med dylika grejor, men det är roligt att sy dem.
    Kvällen blev fin
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Tack Monica, ja den gobelängen består av en massa stygn :). Jag har alltid handarbetat, men det går i vågor. Virka och sticka är också roligt.
    Bröden är bakade med olika mjölslattar, bara för att jag skall kunna köpa hem nya påsar i morgon. Inget speciellt recept alltså.
    Men goda blev de.
    Ha en skön eftermiddag i det trista vädret.
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Polargrevinnan, samma här, jag har också skänkt flera av de färdiga alsterna. Det är roligast att sy dem.

    Kvällen igår blev mycket trevlig. Det är tur man har riktigt goda vänner.
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Monkan,
    I still straight, I love it, especially in summer, outside in the garden ....
    Breads your wonderful, gave me a good idea!
    Greetings
    Have fun

    SvaraRadera
  14. Hej Magda, så roligt att du också gillar att brodera.
    Tack så mycket för din kommentar, den värmer.
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Hej Monica! Jag tyckte väldigt mycket om att sy twistsöm en gång i tiden. Sedan följde en lång stickperiod, vilket resulterade i en mängd tröjor m.m. till hela familjen.
    Körövningen igår gick ju bra, och restaurang besöket var verkligen mycket trevligt!! (Sent blev det också, och det var riktigt halt, när jag cyklade hem!)
    Kram

    SvaraRadera
  16. Hej Bodil, tack för i går en mycket trevlig kväll. Det var snorhalt hemma på våran gata.
    Lite sovmorgon fick det bli idag, men det var skönt.
    Twistsöm var ju otroligt populärt, och fint, men korsstygnen var ändå mina favoriter.
    Nu är det dags att gå och knyta sig
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Kan du dela den här vackra ritningen med mig? Jag gillar det också.

    SvaraRadera