onsdag 16 mars 2011

Man ska inte klaga

Igår blev det trädgårdsjobb nästan hela dagen, äntligen gick det att göra någorlunda snyggt i rabatterna.

Jag blir lyrisk när alla smålökarna nu börja att titta fram i löven. Men det är väldigt sent i år.

Det behövs inte många timmars sol så vips är krokusarna utslagna.


De små botaniska krokusarna sprider sig villigt, hamnar inte där jag vill alltid, som här mitt bland rosornas stickiga stammar.


Påskliljorna skjuter upp lite överallt nu.
Dessa står på norrsidan, så de har kommit rätt så långt.

De tidiga tulpanerna har också fått fart.

En av trädgårdens tacksammaste blommor, kärleksörten ligger startgropen. Ja, det händer en hel del nu när solen skiner och tempen visar på 5-7 plusgrader.

Men oj vad det kan slå om kvickt, häromdagen öppnade himmeln sig och det började hagla ordentligt,

det varade ett par minuter bara.

Efter allt jobb ute blev det dags att göra middag. C och jag har varit och storhandlat frukt och grönsaker bland annat vitkål som blev till kålsoppa.
Till kålsoppa är kalvfrikadeller ett måste, för oss. Sådana gör jag alltid många och fryser in i portioner, då tar det inte lång tid att göra denna rätt.

Resten av kålen skars ner och bryntes i ugnen för att sedan användas till kålpudding om ett par dagar.
Kålpudding blev jag sugen på när jag läste Stjernkrafts blogg för ett tag sedan.

Kålen färdig, halva jobbet gjort.
De senaste dagarnas hemska upplevelser runt om i världen har skakat om mig rejält. Jag tycker vi ska vara väldigt glada att vi bor i denna trygga del av världen, vi har mat och husrum, värme, el, ja allt och mycket mer än vad vi behöver. Ändå klagar en del.
Jag tänker på Japan där allt är ett enda inferno.
Så har vi då allt det hemska som händer alla oskyldiga i Libyen och många andra afrikanska länder där människorna är så förtryckta, då är jag glad att jag lever här i kalla norden.
Nu skiner solen ute så jag ska dra på mig trädgårdsmunderingen, gå ut och fortsätta att räfsa.
Sedan i kväll är det dags att gå och sjunga, jisses vad fort tiden går, en vecka bara rinner iväg.

16 kommentarer:

  1. Kål är så gott!! Jag har också bra börjor på mina lökar vid söderväggen, där har det blivit varmt och snöfritt med rekordfart :-) Allra mest ser jag fram emot att få börja rusta till land på stugan - äntligen! Solskenshälsningar från Helsingfors :-)

    SvaraRadera
  2. Men oj-oj-oj så långt våren är hunnen i Skåne! Även om jag vet sedan tidigare att det är stor skillnad mellan er och mig blir jag lik förbannat paff varje gång. Snösmältningen var på god väg för ett par dagar sedan, men imorse hade vi -10 igen :o/

    Det som händer i Japan är fruktansvärt och hur det måste vara att befinna sig mitt i denna jättekatastrof går inte ens i sin vildaste fantasi att föreställa sig. Det är så ofattbart att det känns overkligt. Och faktiskt, i mitt tycke, mångfalt värre än det kaos som råder i nordafrika. Krigstillståndet och konflikterna där är ju något som människorna själv har ställt till med, men i Japan är det naturkrafter som ingen dödlig kan råda över. Men visst är det hemskt, både i Japan och i Libyen.

    Det är svårt att inte bli tungsint av allt som händer runtom i världen i dessa tider. Även om ens egna problem inte är just mer än myggpink i jämförelse blir summan av kardemumman ett stort frågetecken inför livet och meningen med detta. Jag befinner mig definitivt i en rejäl formsvacka just nu. Trött fysiskt, trött psykiskt och innerligt trött på att vara ensam :o/

    Men som vanligt blir jag lite gladare när jag tittar in här hos dig! Tack Monkan, för att att du finns.

    SvaraRadera
  3. Åh, så mysig din blogg är! En av mina absoluta favoriter! Och du är ju en så skicklig fotograf!

    Så mycket som blommar i din trädgård! Riktigt så långt har det inte kommit här, på våren kyler ju havet litet!

    Så gott det ser ut med kålsoppa! Faktum är, att jag har köpt kål och tänkt göra det i morgon!
    Idag ska jag göra cole slaw av resten av kålhuvudet och ha till kassler; maken gillar inte kålpudding eller kåldolmar, tyvärr!
    Men har du morötter i din kålsoppa? Det brukar jag aldrig ha, men det ska jag faktiskt prova!

    Idag går det nog inte att räfsa, det blåser alldeles för mycket!

    Ha det så skönt i vårsolen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Hej Fru Venus, jag håller med dig att kål är gott och så mycket man kan använda det till.
    Så kul att ni förfogar över stugan, jag hoppas ni får mycket sköna stunder därute nu när vår och sommar närmar sig.
    Ha en bra dag i solskenet.

    SvaraRadera
  5. Ja du Nina, det är så skönt att det börjar våras, jag hade nog gått under annars :).
    Men tyvärr så går det så långsamt att återfå det normala tillsåndet, har ännu en liten bit kvar.
    Så läser jag om din situation, blir så ledsen att du ska känna som du gör. Jag vet att det kvittar vad jag säger, det blir inte bättre för det utan det är tiden som läker.
    Jag hoppas innerligt du träffar någon hygglig typ :) du kan dela dina tankar mm med.
    Yngste J, har precis varit hemma med Emma, vi lyckades ta en fika på altanen, men det blåser väldigt idag så det blev en kort.
    Nu ska jag fixa lite mat, sedan får jag fixa till mig själv( lättare med maten) innan det är dags för kören.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Monica, tackar så hemskt mycket för dina fina kommentar.
    Vi tycker det är gott med morötter i soppan, ibland har jag även några fina potatisar i.

    Så synd din man inte gillar kålpudding och dolmar det som är så gott.

    Jag var ute en stund med räfsan, men precis som du säger både jag räfsan höll på att flyga iväg.
    Nu hoppas vi att våren är kommen för att stanna, den är ju så försenad.
    Ha det bra i blåsten,
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Tittar och njuter, båda av blommor (härliga vår) och kålpuddingen Mums!

    SvaraRadera
  8. Hej Tant Björn, det bjuder jag på:)
    Visst är det härliga tider vi har framför oss?

    SvaraRadera
  9. Hej Osloskånskan, ja det kan jag tänka mig :)

    SvaraRadera
  10. Monkan, hi
    Your flowers and photos are beautiful !!!
    This is my beloved soup!!!!
    Greetings

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Nej vi ska verkligen inte klaga här i Norden!
    Men ändå vill vi gärna göra det ...
    Åå, vad våren har hunnit till dig! Inte en gnutta vår här inte ... endast dagarna är längre, så säkert börjar snötäcket snart ge med sig!
    Längesedan jag gjort mat med kål nu, blir riktigt sugen av dina bilder ;0)
    Underbara gobelänger i förra inlägget!
    Ha en härlig dag!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  12. Tack Magda, så snällt att du tittar in och kommenterar.

    SvaraRadera
  13. Hej Vivan, ja på bilderna är ifrån igår är det vår, men idag är det minsann inte vår längre. Kallt och regn, idag usch.
    Vi älskar kålrätter av alla de slag, det är riktig husmanskost. Jag gör ofta goda kålsallader som vi har till maten mmmmm.

    Ja de där gobelängerna är fina, men jag har ingenstans att ha dem. det är roligast att sy dem.
    Du får ha en skön kväll

    SvaraRadera
  14. Hei Monkan,
    så koslig å se at det blomstrer i hagen din. Det våres, og det gjør godt for både kropp og sjel.
    Her har det smeltet mye snø, og regnet som er meldt denne uken, tar kanskje med seg resten av den.
    Som deg, synes jeg det er fryktelig trist det som skjer i Japan og Libya. Nei, vi er heldige som bor i denne delen av verden, selv om man glemmer det innimellom når vinteren er på sitt verste.
    Ha ei fin uke.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  15. Hej Berit, tack för din kommentar.
    Det händer en hel del del nu trädgård och natur. Det känns härligt efter denna långa vinter.
    Ha det bra Berit, vi ses

    SvaraRadera