torsdag 24 mars 2011

Vårstädning på gården

Häromdagen åkte högtryckssprutan fram, vårat plank blev av med all mossa och annat skräp.
Sedan ska C lasera planket så det blir snyggt igen.


Min cykel fick sig en omgång också, så nu ska jag börja cykla igen efter vinterkylan.
Första turen gick av stapeln i dag, de 2 kilometrarna till butiken i Limhamn.

När jag var nästan framme exploderade bakdäcket, jag som skulle handla, typiskt.
C kom och hämtade mig, sedan inhandlades nya däck både bak och fram.
Nu står cykeln färdig och väntar på nästa tur.


Jag gick en sväng i täppan och begrundade alla de fina blommorna som nu blommar för fullt.

På vintergäcken hade bina lockats av den härliga doften, de var flitiga att samla nektar.


Vårens första fjäril slog sig ner på det som ska bli gräsmatta igen, den var svårfångad så bilden blev inte så bra.

Krokusarna är så fina där de sträcker sig i solskenet.

Till sist bilder på de näpna minipenseerna,



Nu ska jag och C hålla kväll, så hoppas vi att det blir en fin dag i morgon.
God kväll alla.

18 kommentarer:

  1. Vilka underbart färgglada bilder :-) Nu tar det ju ett tag innan vi är där, men det känns att det är på gång. Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  2. Där ser man! Det var till er våren kom, och där tänker den tydligen stanna :o/ Här har det blåst bedrövligt hårt ända sedan igår. Min plan att få det mesta av lärkgrenarna nedkapade och kluvna gick precis åt pipsvängen, men istället har jag färdigställt ett av mina restgarnsprojekt, så någon overksamhet har här inte varit.

    Så typiskt att du fick punka på årets premiärtur! Men sån tur att du har en händig karl :o) Min egen hoj, kära Debbie, står fortfarande instuvad under terrassen. Där får hon allt bli ett tag till, för cykelvägarna är fortfarande isiga på sina ställen och jag vill inte dra på mig ett benbrott lagom till odlingssäsongen.

    Gud, var jag blir sugen på penséer nu när jag ser dina bilder ... Men det är bäst att tåla sig. Meteorologerna hotar med nattemperatur på -10, kanske t.o.m. -12, till veckoslutet. Usch :o(

    Ha en skön kväll! Nu ska jag återgå till Antikrundan :oD

    SvaraRadera
  3. Längtar efter fjärilar....men inte getingar o mygg o sånt.

    SvaraRadera
  4. Amazing photos of your garden !!!
    Greetings

    SvaraRadera
  5. Så långt som till högtryckstvätt har vi inte kommit än! Men snart!
    Men vi (ja maken, då...)har bytt till sommardäck på bilen idag!
    Så fina bilder på dina vintergäck med bin!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Det där ser ju härligt ut. Våra cyklar får nog stå kvar i garaget ett tag till för än är det sparkföre som gäller här.

    SvaraRadera
  7. Jeg ser at våren er kommet til dere. Å ta frem sykkelen er et hyggelig vårtegn.


    God helg!

    SvaraRadera
  8. Hejsan!
    Avundsjuk brukar jag inte vara ...
    men när du visar så härliga bilder av både cykeln ich blommorna ... då känns det lite ;O)
    Här är ALLT täckt av snö ännu!
    Ha en underbar dag! Vi ska på kalas i kväll :)
    Kram V.

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga vårbilder! Och getingar! Jisses!
    Hulda

    SvaraRadera
  10. Tack Venus för din kommentar, jag beklagar att det blev ett så sent svar, men det kom lite andra grejor i vägen
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Tack Nina, det tog lite tid innan jag kunde gå in och svara på era kommentarer, men det har kommit litet andra viktga saker emellan.
    Men visst är vi glada att våren äntligen kommit, fast idag har det inte varit mer än 5 plus.
    Jag för min del har inte gjort något särskilt på flera dagar. Sonen J och vovven var hos oss hela dagen igår, så det blev mycket prat och mat :).
    Nu ska C och jag ta en lugn kväll framför TV, där är inte så mycket att titta på så man kanske kommer i säng hyfsad tid.
    Ha en skön kväll Nina, vi ses
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Osloskånskan, det kan väl inte vara så länge kvar till våren är hos dig.

    SvaraRadera
  13. Hej Magda och tack, vi ses snart igen på bloggen
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Tack Monica, det blev en försenad kommentar, men det blir så ibland.
    Vi ses snart
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Hej Cici, det är något visst med den första cykelturen efter en lång vinter.
    Spark åkte jag mycket som barn, det var på den tiden då de inte saltade våra gator och vägar.
    ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Tack Gateglimt, ja det är vår och det är sååå skönt.
    Jag älskar att cykla, bruka cykla långa rundor, men det får vänta lite det är fortfarande lite kyligt
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Hej Vivan, hoppas det blir ett trevligt kalas, själv ska jag bänka mig framför TVn,
    Hoppas ni snart får vår däruppe
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  18. Ja du Hulda, idag flög två vackra citronfjärilar omkring bland buskarna, typiskt, jag hade inte kameran med mig ut. Humlorna har också visat sig så visst händer det grejor nu.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera