lördag 25 juni 2011

Midsommar i Östarp

Vi packade vår picknick korg och styrde kosan mot Romeleåsens vackra natur.
Vi är på väg mot Östarp för att fira midsommar.

Vädret var lynnigt, mycket moln och blåsigt.


Fälten skiftar i alla möjliga gröna nyanser, det är väldigt fint nu.


En och annan enebacke finns det, här plockades det mycket svamp förr, mest champinjoner.



Nu är vi framme i Östarp, här tillbringade vi förra midsommaraftonen också.

Vi tycker det är så mysigt, många barnfamiljer och pensionärer som vi samsas om platsen med sina filtar och korgar.


Den som ville fick hjälpa till att smycka majstången.



Nu är det snart dags för barnen att dansa små grodorna. :)


Det var inte bara barnen som dansade, många vuxna slöt upp i dansen.


Sedan blev det uppvisning av proffsdansare, jag gillar faktiskt folkdans men dansar inte själv.

När vi varit där några timmar började vi att ta oss hem. Vår son skulle komma hem en stund efter att han slutat sitt arbete.


På hemvägen stannade vi och plockade med oss en fin midsommarbukett, här var det verkligen gott om blåklint.


Vallmofältet var gigantiskt, naturligtvis fick även de plats i buketten. Tyvärr så slokar de snabbt.


Molnen var så härliga, förutom då de skuggade solen.




Idag midsommardagen har vi bara slappat.

För första gången iår åkte grillen fram.


Det luktade jättegott.


Det smakade inte illa iheller.


På kvällen blev vi hembjudna till äldste sonen på kvällskaffe. Det var trevligt.

Nu sitter jag här med ögon som går i kors, önskar alla en god fortsättning på helgen.

15 kommentarer:

  1. En sån härlig midsommarafton ni fick och himlen ser ju ut att ha hållit tätt också :o) Det är så vackert med era fält med blåklint och vallmo, vet du vad! Här hos oss finns det varken det ena eller det andra. Antagligen är utsädet fortfarande så noga gallrat och åkrarna så besprutade att de inte har en chans. Och du, din bild med vallmofältet i nederkanten, skogen i centrum och den somriga himlen därovan ... WOW! Såå "svensk sommar" som det bara kan bli!

    Er midsommardagsmiddag ser så god ut att jag nästan kan känna doften ;o) Här hos mig blev det väl lite si och så med matlagningen. Jag nöjde mig med att steka upp lite potatis, ett ägg och grillkorven som var över sedan dagen före.

    Håller med dig om att det är kul att se på när sådana som kan dansar folkdans, men själv har jag aldrig provat. Någon gång i forntiden lärde jag mig dansa hambo, men hur man gör har jag av brist på träning totalt lyckats glömma. Det vete fåglarna om jag i dagsläget ens klarar vanlig, hederlig vals längre :o/

    Skön söndag på er!

    SvaraRadera
  2. Men det verkar ju varit en innehållsrik midsommar Tror faktiskt att jag varit där på plats nångång, kände likosm igen mig;)

    SvaraRadera
  3. Ooo Monkan,
    What wonderful photos!!!
    Many thanks for this very nice trip!!!
    And your veranda is beautiful!!!
    I wish you a good summer!
    Many greetings

    SvaraRadera
  4. Tack Nina, ja det blev en skön midsommar, precis lagom av allt.
    Jag lärde mig hambo och shottis skolan, men nu fixar jag ingetdera. Det var längesedan man överhuvudtaget dansade.
    Det där vallmofältet var helt enormt, även blåklintsåkern, så mycket blommor är inte vanligt. Men det var två åkrar som låg i träda.

    Hoppas lilla A har det bra där borta i Estland, det är nog nyttigt för henne att uppleva det spartanska livet.

    Jag sitter här nu mitt i natten och svarar på mina kommentarer, John Blund vill inte komma till mig i natt :)

    Vi syns
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Välkommen till min blogg bloggtant, det är alltid roligt med nya personer som hittar hit.

    Midsommarn var ganska händelserik, men framför allt lugn och skön.

    Tack för kommentaren
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Magda och tack så mycket.
    Du får också ha en härlig sommar, hoppas du tar många fina foto.

    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Aj, det var ju inte roligt att du inte fått sova :o/

    Det pep just in ett sms från Lilla A, som nyss anlänt till slutdestinationen. Rapporten meddelar att det kryllar av sniglar, så att det inte går att gå någonstans utan att stiga på dem. DET blir nog en nyttig erfarenhet för min "stadsunge", att lära sig acceptera naturen sådan den är! Ja,det vill säga dra på sig gummistövlar och klampa på ;o)

    Hoppas du får sova bättre natten som kommer!

    SvaraRadera
  8. Ja, Östarp är verkligen fint! Jag hade en moster, som hade en sommarstuga i närheten, så som barn var jag där ofta...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  9. En riktigt svensk midsommarafton verkar vi ha haft. Folkdans var mer eller mindre obligatoriskt vid midsommarfirandet då jag var barn, men här i vår by har jag aldrig upplevt det.

    SvaraRadera
  10. Hej Monkan!
    Åå, vilken härlig midsommar ni haft!
    Men det som slog mej med häpnad var vallmofälten! VILKEN syn och vilken prakt!
    Såna finns inte här ... :/
    Inte heller någon äkta tradition med midsommarstång. Men säkert en härlig syn med folkdansare och barn i sina fina kläder!
    Folkdräkter finns det nog här!
    God fortsättning på sommaren!
    Kram V.

    SvaraRadera
  11. Hej Monica, ja där väldigt fin natur runt om i de trakterna. Vi är där väldigt ofta, även nere vid Sövdesjön. Vi är stammisar i musteriet i Sövde. De har också en fin amfi-teater där det kommer kända artister, ett tips.
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Cici, vi är ganska tradtionsbundna, så vi åker gärna till sådana här platser där man fortfarande kan få uppleva en traditionell midsommar.
    Det finns inte i stan, där är det väldigt trist sådana här helger.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Hej Vivan, ja de vallmofälten var så fina. Tyvärr så håller inte blomman så länge, men vi plockade knoppar och det var bra för de har slagit ut hemma på altanen.
    Midsommar utan midsommarstång och folkdans har jag svårt att tänka mig. Men alla har vi våra olika traditioner.
    Tack för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Jag kan knappt se mig mätt på dina underbara Blåklint och Vallmofält! Fantastiskt! Jag har aldrig varit på dans kring midsommarstången med undantag för iår. Mmm så gott från grillen!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  15. Hej Anelias, visst är det fint med alla blommorna, jag kunde inte heller se mig mätt på dem. Det blev en hel drös foto på de fina fälten.
    Ha en skön sommar
    Monkan

    SvaraRadera