söndag 19 juni 2011

Lite trädgårdsmys och storbak

Gräset växer och frodas, vår reservmaskin Klippo fick tas fram ur gömmorna häromdagen då den ordinarie servas. Vädret har varit mycket omväxlande, perfekt för gräset.



Utsikt ifrån gården, nu är det endast några få blommor kvar på vallmon, men snart avlöses de av stockrosorna som jag trodde hade dukat under i vinterkylan.



På trappan ifrån altanen i de här krukorna har vi alla år haft blommor, men i år provar vi att odla busktomater av olika sorter i dem. Än så länge ser det bra ut, men de är lite senare än tomaterna som står upp efter söderväggarna.



Här längs med gårdens södervägg står mina fina tomater Elin, Dansk export och två gula sorter som jag inte minns namnet på, de skulle nog stå i växthus egentligen. Men det är roligt att testa.


Vi har satt två olika sorters potatis i stora krukor, spännande, en gul sort och en röd. De växer så det knakar.




Sådana här "bordstomater" har vi på flera ställen, det är cocktailtomater som planterats i speciell jord, de skall bara vattnas, sedan är det bara att plocka. Det ser lovande ut.




Efter gräsklippning och småplock var det dags för fika,





det var fler som ville vara med på den.


Nu är alla ungar utflugna, det är då som talgoxarna blir så tama, ja ibland så oförsiktiga i jakten på mat till alla sina ungar att de riskerar sina liv. De flyger mitt framför nosen på katten, han behöver nästan bara slå till med tassen för att fånga dem. Men hitills har det inte hänt, iallafall har inte vi sett det.

Så ändrade vädret karaktär, det var bara att plocka ihop pinalerna och gå in i "stugan".

Jag kom på att jag hade flädersaft nere i matkällaren som skulle silas upp.


Två gånger fick saften rinna genom silduken,


Lite mer än 6 liter saft blev det. När den tappats upp i flaskor åkte de ner i frysen.


Provsmaka var ju tvunget, ja, den smakade precis som den brukar, gott.


Regntunga skyar ute, jippi då kunde jag äntligen få till lite matbröd och kaffebullar.


Två lantbröd, två kryddbröd, två fiberfranska och fyrtio vetebullar med kardemumma och russin.





I stället för att baka två sockerkakor i snygga formar gjorde jag en dubbel sats och bakade ut den i en liten långpanna.





Jag gjorde en till fast med chokladsmak, sedan delades båda kakorna i lagombitar,



packades i burkar och snabbt ner i frysen innan de tar slut.


Perfekt till vardags eller till våra utflykter.




Jag känner mig mycket nöjd med dagen, det var längesedan jag fick gjort så här mycket på en gång.

Nu skall jag ta hand om sonens vovve som vi passat i dagarna tre, ett kärt sällskap.




Ha en trevlig dag alla.

12 kommentarer:

  1. Oj, så mycket på en dag! Vilka fantastiska bröd du har bakat! Dom ser jättegoda ut!
    Ja, vädret är verkligen skiftande, nyss satt vi ute och fikade och nu regnar det - igen!
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hej Monkan!
    Det här blev allt långläsning från min sida sett! Har tyvärr inte varit och hälsat på dig på flera inlägg!
    Härliga bilder som brukas ... och vad du är duktig att baka! DÅ jag blir "dagledig" ;) ska jag ta itu med allt jag inte hinner nu :)) Men man får ännu vänta ett par år!
    Fin vecka till dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Du hinner allt mycket på en dag, eller rättare sagt orkar mycket. Och när man har hunnit med dt ska du absolut vara nöjd! Inget fel på det. Bra-listan var rolig läsning... och konstaterar att du är bra på viktiga saker, att hålla hus och hem iordning och uppfostra barna och ekonomin. När man kan detta så blir livet mycket enklare att leva och roligare. Det är en bra egenskap att vara ordningssam, tycker jag.
    Och som vanligt fhar du massor av härliga utflyktstips... de försöker jag spara i hjärnbarken till nästa Malmöbesök.
    Hulda

    SvaraRadera
  4. Flitig som en myra är du. Har du en sån där baksten i ugnen eftersom du får så höga och fina bröd? Man läser ju att dom ska vara så bra.
    Porträttet i termoskannan var bra tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Hej Monica, ibland får man gjort en hel del. Det går ganska kvickt eftersom jag har två ugnar, och sätter snabbt två degar som jäser i stora rostfria bunkar.
    Under tiden går det fort att vispa ihop två mjuka kakor, de hinner bli färdiga under tiden som bröden skall jäsa sina två ggr.
    Ja du vädret slog precis om när sommarlovet började, typiskt.

    SvaraRadera
  6. hej Vivan, jag har inte heller varit så flitig att läsa bloggar, det blir så ibland.
    Kul att du gillar mina bilder.
    jag förstår att du har massor omkring dig, men det varoligt att du tittade in
    Hej då
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Tack Hulda, det är skönt när man får något gjort, vi har haft så fint väder länge och det vill man gärna vara ute i. Då blir det mycket att ta igen när solen försvinner ett par dagar.
    Det var roligt att du gillade listan.
    Det kommer nog fler tips på Skåneutfärder så småningom som kan inspirera dig :)
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Cici nej jag har ingen baksten, men vi ska köpa en hade vi tänkt. Jag har också läst att det ska vara ett bra köp.
    Kul att du upptäckte oss i kannan.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Rätta mig gärna om jag har fel, men nog ter det sig som fruns energi fått sig en rejäl skjuts nu när sommaren är här! Du har sannerligen fått mycket ur händerna :o)

    Jag sneglar lite avundsjukt på C och er Klippo, ska du veta. Min egen gräsklippare, Stig, och jag har en inte helt friktionsfri relation. Jag har många gånger hotat honom med att han snabbt kan bli utbytt mot en Klippo om han inte slutar krångla! (Nu är detta i och för sig tomma hot, för när jag kollade prisbilden på Klippo här på Åland insåg jag att nästa maskin antagligen blir ett syskon till Stig ...)

    Som du vet har jag ju ingen riktig baksten, bara min flata granithäll. Men det ÄR skillnad att baka på en ordentligt upphettad sten, så se till att du hugger åt dig en baksten vid tillfälle. Risken finns väl förstås att dina bröd jäser upp i ugnstaket, för de blir ju väljästa och höga redan utan stenen ;o)

    Hela e.m. regnade bort igår och här utlovas det mer regn idag. Jäsiken också! Jag har bara en knapp meter kvar att gräva och sålla i den nyanlagda rabatten, men det låter sig inte göras i hällregn :o/

    SvaraRadera
  10. hej Nina, vår Stiga maskin har vi haft i 34 år, så vi kan inte klaga. Men iår behövde den en ordentligt tillsyn så C har hållit på med den ett par dagar.
    Nu går den som ny igen.
    Baksten vill jag ha, det finns ett ställe utanför Malmö där vi tror att vi kan köpa till hyfsat pris. Går man till butik för köksinredning blir det helt andra priser.
    I dag skall jag in till stan, passar bra för vädret är si så där, det blåser så in i norden ute.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hi Monkan,
    Wonderful photos of your garden!!!!
    I love tomatas, bred, everything!!!
    Thank you so much for the filoxenia, in your beautiful home!!!
    Have a good summer!

    SvaraRadera
  12. Du är nog den flitigaste människa jag vet!
    Du får gjort hur mycket som helst på en och samma dag. Varför har inte jag den orken?!
    Allt du bakat såg hur gott ut som helst, helst dina flätade franskbröd.
    Ha det gott o ha en fin midsommar.
    Kram

    SvaraRadera