fredag 3 juni 2011

En liten kvällstur

Framåt kvällen häromdagen tog vi en liten sväng med bilen. Överallt i dikena stod det mängder med lupiner

och prästkragar. Jag var bara tvungen att gå av och plocka hem en rejäl bukett.

Här står de i all sin glans, i mitt kök.
Vi körde till Lomma som ligger en liten bit utanför Malmö.

Ganska tomt på folk, men inte så konstigt alla satt väl inne och tittade på TV.

Fiskaren är i alla fall på väg ut för att lägga sina nät.

När jag var liten cyklade jag och min föräldrar ofta till Lomma för att sola och bada.

Det var till den här stranden vi cyklade, men nu har det byggts en massa hus där vi barn hade så roligt. Det finns inte mycket kvar av den fina sandstranden längre.
Visst är de som bor i de fina husen lyckliga som får bo så nära havet, det kan jag förstå.

På den långa piren stod det några entusiaster och försökte fiska hem horngäddor, men det var magert med fångsten.

I från den långa piren ser vi tydligt hem till Malmö.

När vi kom hem satte jag igång att baka Mandelkubbar, receptet finns i Sju sorters kakor.

Kakan till kvällskaffet var snabb att åstadkomma, så jag satte en deg till ett enkelt fruktbröd också,

jättegott frukostbröd med ost eller marmelad.


Ute i trädgården händer det en del, knappt man hinner med.

Ena dagen vallmo i knopp,

dagen efter har flera slagit ut. Inte så konstigt med sådan värme vi fått nu.

En sådan här blå vallmo hade jag hoppats på i år av frön som kommit ifrån Åland, men det blir nog inga förrän nästa år.
Vallmon på bild fotade jag på Sofiero när vi var där.

Wegelian (prakttryn) blommar för fullt nu, humlorna älskar dem.

Den oansenliga Vinkan med de fina blå blommorna gillar jag.

För en tid sedan investerade jag i ett antal doftpelargoner, nu börja de att blomma, den på bild är en citrusdoftande sådan.

Krusbären har kommit långt, detta är mina gula krusbär.

När jag köpte sommarblommor fick en sådan här fuchsia följa med hem. Tyvärr fick vi halvstorm och naturligtvis blåste den sönder så jag fick klippa av flera grenar. Men den har redan börjat repa sig.

Nu vankas det fika här hos mig, önskar alla en skön kväll
Monkan

13 kommentarer:

  1. Så mkt fint och dina krusbär har kommit lika långt som mina! :)

    SvaraRadera
  2. Another wonderful tour, Monkan, with your beautiful photos!!!
    Malmoe and your garden are very nice!!!
    Good weekend!

    SvaraRadera
  3. Herremingud, vad Malmö leder sommarligan jämfört med oss! Blommande vallmo och så gott som fullmogna krusbär lär jag nog få vänta på en månad eller så ... På tal om vallmo, så ska jag idag flytta på de fina plantor som spirat av dina frön! Dem sådde jag ju i grönsakslandet i höstas (i brist på bättre plats) och nu är det dags att sätta dem där de skavara :oD

    Jag måste nog, med risk för att göra dig besviken, meddela att de frön som kom från mig inte kommer att ge dig en blå vallmo. Färgen är snarare bleklila, inte blå. En riktigt blå skulle jag själv vilja få tag på!

    Du är duktig som gitter stå vid bakugnen när det är så varmt ute. Jag borde baka matbröd, men trädgården utövar en alldeles för stark lockelse för att jag ska ha ro att vara inomhus ;o) Nu är det m.a.o. dags att iföra sig arbetskläder, ta på sig foppatofflorna och sätta igång med dagens grävande!

    Ha en toppenhelg, hördu!

    SvaraRadera
  4. För många, många år sen när jag åkte på semester genom Skåne så finns ett vackert minne av alla dessa röda Vallmon som växte överallt. Såna blommor var ju helt nya för mig då. Fin utfärd du bjuder på och goda kakor och bröd!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Tack 4U2, krusbären är den snabbaste bärbusken, den är väl också en av de tåligaste och växer frodigt i hela vårt land.
    Ha de bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Magda, så roligt att du gillar min stad med omgivning.
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Nina, inte blir jag besviken på färgen på din vallmo, jag hade faktiskt glömt att den gick åt det lila hållet.
    Jag skall skaffa ett par blå också hade jag tänkt, var till en handelsträdgård igår men de hade inga, skam den som ger sig :).
    Vi har så varmt att hjärnan håller på att flyta väck, jag vet inte om jag ska vara ute eller inne.
    Bakningen i förrgår skedde ganska sent på kvällen, så jag blev inte besvärad av värmen ute.
    Nu ska jag ut i solgasset och pyssla liiite.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack Anelias, just nu blommar den vilda vallmon tillsammans med prästkragar och lupiner, det är så fint.
    Finns det inte vallmo i dina trakter?
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Blå vallmo har jag aldrig sett... den verkar ju helt underbart ljuvlig! Jag har aldrig lyckats med vallmo.
    Så fint Sofero är, det var också en nyhet för mig. Dit måste jag nån gång.
    Och så fina balkongmöbleringar det fanns på utställningen, härlig inspiration är för oss utan balkong.
    Ha det gott!
    Hulda

    SvaraRadera
  10. Tack Hulda, ja du det finns mycket som hägrar.
    Sofiero är absolut ett måste när man är här nere i Skåne, speciellt när allt blommar.
    Kul du tittade in
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar sommarbukett du plockat ihop!
    Och vilken underbar bild med fiskebåten på väg ut ur Lommas hamn!
    Mandelkubbar, mmmm, det var länge sedan jag smakade! En av mina absoluta favoritkakor!
    Blå bergvallmo har jag planterat nu i vår och än så länge lever den...har misslyckats många ggr förut! Men har du VITA vallmo?
    Ha en fortsatt trevlig helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  12. Hej Monica, jag tycker nästan vilda blommor är vackrare än stela "köpeblommor".
    Mandelkubbar är toppen att ha i frysen, lätta att tina, bra till utflykten, goda till te.
    Jag har också försökt med blå vallmo. skall försöka en gång till.
    Faktiskt har jag vita vallmo och även rosa, alla blommar nu.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Hej Monkan!
    Den kvällsturen gick inte av för hackor!!
    Härliga blommor och jättefin utsikt!
    Älskar sommrblommorna, vallmo och prästkragar hör till favoriterna!
    Och lite gott till sist ... perfekt ;)
    Njut av dagen, kram Vivan

    SvaraRadera