torsdag 16 juni 2011

Annelövs kyrkogård och Barsebäck

Vi har anhöriga som ligger begravda på Annelövs kyrkogård, den ligger 3-4 mil från Malmö. I går var vi iväg dit för att titta till graven. Kyrkan är liten och oansenlig. Kyrkorummet är ganska enkelt till skillnad mot kyrkorna i stan.



Efter besöket här tog vi en tur på de skånka småvägarna.


Rapsfälten som blommade för en tid sedan och var alldeles solgula har nu bytt skepnad, vallmon och en och annan blåklint sätter ny färg på fälten.



Nu har vi kommit till Barsebäck, här brukar vi ibland ta oss och gå en sväng.


I hästhagarna blommar nu alla våra sommarblommor för fullt.




Vilda blommor är så fina, men tyvärr lägger man knappt märke till dem för de är så små och gömmer sig ofta i det höga gräset.


Vädret var en aning lynnigt, men vi slapp regn.


De här ledningarna får väl inte stå kvar så länge antar jag, de leder oss bort till


Barsebäcks kärnkraftverk som håller på att avvecklas.



Här i det vajande höga gräset ligger det ett avslumrat boställe, tänk att jag kan tycka det är vackert trots förfallet.



Hundkexen har tagit hand om hela den gamla trädgården.




Nu var det dags att styra kosan hem.


Väl hemma gick jag en tur i täppan och fotograferade de rosor som nu har börjat blomma.



Fyra olika rosa : Mundi ( Rosa gallica), Aimable Amie ( Rosa gallica),

Rose de Resht (Rosa dam.) New Dawn klängros.

Hanne, Lucia lichtkönig
Iceberg (Schneewittchen, den röda (suddiga) klängrosen, har jag glömt namnet på.


God kväll

8 kommentarer:

  1. Så trevliga små turer du tar oss med på! Ja, naturen är som vackrast just nu, man ska bara ge sig tid att stanna och se efter!
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hei Monkan,
    takk for den fine turen du her deler med oss.
    Jeg liker også små gamle forlatte hus:)
    Ha en fortsatt fin kveld:)
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  3. Tänk om husen kunde berätta sin historia! Någon har jobbat och slitigt för att få det på plats, man har anlagt en trädgård och säkert skött om huset noga, och nu återgår det sakta till naturen. Vilka människoöden har inte utspelats där inne.

    Till Barsebäck flyttade en av våra första hundar, till en familj där mannen ursprungligen kom från Island. Det var då vi flyttade till Saudi. När vi kom hem igen fick hon stanna kvar där för annars skulle det bli som ytterligare en omplacering för henne, och familjen trivdes med Peggy, så hon blev skånska.

    SvaraRadera
  4. Även om jag inte är kyrksam till min läggning så tyckte jag om bilden på den lagom stora kyrkan - och att den är rätt enkel i sin framtoning. Dessutom gillar jag när kyrkor är vitkalkade!

    Jag ger mig den på att det skulle finnas en hel del matnyttigt att bärga hem till sin egen trädgård om man rotade runt lite bland hundkäxen runt det övergivna huset! Och så håller jag med dig: förfallet ÄR vackert. Plus att det är ett tydligt bevis på att vi människor är rätt förgängliga i sammanhanget; naturen vinner ändå.

    Nu ska jag ut och fortsätta med min rabattgrävning. Ikväll tar jag kanske spaden i handväskan och begår en "stöld" av dikesväxande trädgårdsnattviol *hehe!*

    Trevlig helg önskar jag dig, C och resten av flocken!

    PS. Ingen av MINA rosor blommar ännu. Zepherin Drouhin från sensommarrean ifjol överlevde dessutom inte vintern :o(

    SvaraRadera
  5. Tack Monica, sådana här småställen kanske inte är något speciellt att blogga om, men min blogg är ju en sorts dagbok och då är det okej :)
    Men visst även här finns en historia.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Berit, ja de gamla husen är tacksamma motiv, men ännu roligare hade det varit att veta lite om dess boende och deras historia.
    Ha en fin helg
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Cici, det var inte så förfärligt längesedan det bodde folk där i det huset. Men det fanns inga moderniteter, utedasset vittnar om det.
    Vi får vara tacksamma över hur bra vi har det, jag skulle inte vilja byta nu mot förr i det hänseendet.
    Detta ligger en liten bit utanför Barsebäcks by där jag förmodar att din vovve flyttade.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, yngste och jag var i en sådan ödeträdgård för ett antal år sedan, där grävd vi upp höstanenmoner, aklejor, nejlikrot, gullvivor alla hamnade i min jord.
    Aklejorna och höstanemonerna frodas och blommar varje år.
    C och jag har varit så fräcka, vi har tagit hem stora sjok vitsippor, de har klarat sig jättebra :)
    När mina föräldrar hade sin sommarstuga var vi ofta ute och plundrade ödegårdar på både matnyttigt och blomster ja till och med syrener.

    Ha det bra, här är det dystert väder, har inte varit ute idag.
    Monkan

    SvaraRadera