tisdag 7 juni 2011

Blommor och åter blommor

Efter en kväll och natt med blixtar och dunder fick vi för oss att åka till en handelsträdgård som endast ligger 5 min bort. Trädgårdspaletten, det var en massa år sedan vi var här sist.


Jag vet inte om jag sett så mycket sommarblommor på en gång någon annanstans, jag tror det var tre eller fyra stora växthus fulla med blommor.





Vi skulle handla en till blåbärsbuske,


här letas det efter ett fint exemplar,


jo då, han lyckades hitta en stor planta med massor med bär på.


Vi gick runt och tittade på alla sorters blommor, de hade många fina ovanliga sorter sådana som man inte finner i vanliga butiker.



Jag hade svårt att välja, men vi fick med oss krukodlade lejongap, två fina bordstomater, röda och gula potatisplantor som skall planteras i stora krukor och lite olika sommarblommor som fattades till mina krukor.


En jättefin Fuchsia, den var enormt stor, läcker färg.


Kaktusar fanns det väldigt många och stora.


Båda dessa doftar sagoligt på kvällen.


Till sist tog vi en tur i det enorma växthuset där det växer alla möjliga tropiska växter.





Här fanns också en damm som hyste en massa sköldpaddor.





En elefant i nästan naturlig storlek.

Nu var det bara att packa in i bilen och bege sig hem och ta på sig arbetskläderna. Alla blommor,



den stora blåbärsbusken kom på plats. Vi fick först flytta en liten planta innan vi fick ner den stora.

Nöjd och belåten är det dags att åter söka skydd för en riklig skur.


Ha en skön kväll alla.

17 kommentarer:

  1. Oj, så fint och prydligt det såg ut där" Tänk, där har vi aldrig varit... Det måste vara dags nu!
    Amerikanska blåbär satte jag i fjor, men dom har inte så många blommor i år, det tar kanske tid?
    tack för tips och fina bilder!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Oj, det ser ju sprickfärdigt ut växthuset med så enormt mycket blommor! Så underbart att bara gå där och beundra alla skönheter, jag skulle inte kunna välja bara några därifrån.
    Ha en riktigt fin dag!

    SvaraRadera
  3. Oj! ... Oj, oj, oj!! ... OJ, OJ, OJ!!! Till den handelsträdgården hade jag inte vågat mig utan att lämna plånboken hemma ... Vad ni har det bra, ni som bor i en storstadsregion, med den uppsjö av utbud som då finns i närheten!

    I förra veckan fick jag för mig att jag skulle köpa en planta bambu, men tror du det blev nåt? Nädå. Det enda som stod till buds var en dryg handfull, halvtorra och risiga exemplar, som dessutom var färdigt nedlusade :o/ Sån är den krassa verkligheten för oss trädgårdsentusiaster här mitt i sjön.

    Hoppas regnet dragit förbi. Här är det idag, skolavslutningsdag för lilla A, ett fenomenalt väder. Som sig bör, när skolan slutar för sommaren. Och ännu bättre är det lovat mot helgen :o)

    Ha en härlig dag, kära vän! Själv ska jag hasta iväg till sjukhuslabbet om en stund. Kontroll av sköldkörtelfunktionen står på listan, eftersom jag nu kunnat trappa ner behandlingen till EN TREDJEDEL av vad jag varit ordinerad från början.

    SvaraRadera
  4. Monkan
    Thank you for beautiful tour !!!
    Your photos with colors flowers, are wonderful!!
    Many greetings

    SvaraRadera
  5. Hei Monkan,
    takk for flott omvisning, og fine bilder. Der skulle jeg gjerne ha vært, både og sett på planter, men også kjøpt noen nye:)
    Ha en fin kveld:)
    Berit.

    SvaraRadera
  6. Hej Monica, ja det var en överraskning att komma dit, när jag var där senast kan jag inte minnas att det var så stort och med ett sådant enormt sortiment.
    Vi har bara haft våra blåbär i två år, så det är inga stora skördar att hämta här inte.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Anelias, ja det var färgsprakande blomprakt i de stora växthusen.
    Det var svårt att låta bli att handla hem något förutom det som vi hade åkt dit där för.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, ja vi är väl lyckligt lottade, just det här stället hade helt fallit i glömska. Jag var där mycket innan vi flyttde in i vårt hus, men inte kan jag dra mig till minnes att det var så ofantligt stort och med ett sådant stort utbud då.
    Det har varit väldigt "kvalmigt" väder idag som nu framåt kvällen urartade sig till blixt och dunder, men inte så häftigt som i helgen.
    Jag har haft yngste här idag, han har också varit iväg och blivit röntgad, ja hela tiden är det något.
    Vi synes och höres
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Magda, tack för kommentaren. Nu har det blivit mycket blommor och växter på min blogg, ska försöka komma på något annat att fotografera och skriva om :)
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Berit, ja det har blivit en del sådana bilder nu en tid.
    Jag kunde inte hålla så hårt i börsen, det blev en hel del plantor som följde med hem.
    Hoppas bara de trivs hos mig nu :)
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Inte gör det något att du visar alla fina foton på växter och blommor. Varav hjärtat är fullt...
    Det var en enorm handelsträdgård du var och handlade i. Roligt med stort utbud, fast man kan lätt bli villrådig i all prakt.
    Du kom hem nöjd och din fina trädgård har fått tillökning.
    Här i Mälardalen regnar det inte - kruttorrt
    i skog och mark. Många önskar regn. I morgon är det studentdag och då ska solen skina. Vi har två studenter som skall uppvaktas i morgon.
    Ha en trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Tack Viola, blommor är ju tacksamma motiv att fotografera, så det blir ofta lite för mycket av den varan.
    Tyvärr se det ut att bli ett riktigt tråkigt skolavslutningsväder idag. Grått och regn ingen sol i sikte.
    Hoppas dina studenter klarar sig torrskodda.
    Ha en trevlig dag
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  13. Herregud vilket ställe!! Jag skulle få någe fel om jag hamnade där :-))) Samtidigt är det ju en lisa för själen med så mycket vackert, men jag skulle behöva ha lottovinsten med mig dit ;-) Tack för dina kommentarer och ha ett förhoppningsvis varmt och skönt veckoslut :-) Kram!

    SvaraRadera
  14. Tack, ja jag fick nästan "spel" när vi hamnade där. Ögat ville ha allt, men man får ju besinna sig.
    Tyvärr har vi dåligt väder.
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Himmel och pannkaka så mycket blommor! Det måste ara lätt att förköpa sig när man tittar in där.
    Måste försöka komma mig iväg nu och köpa något att sätta i mina sex krukor, Jag förstår inte var min inspiration har tagit vägen. Jag skyller på ryssvärmen, den får hjärnan att svälla och tankarna att rinna iväg.

    SvaraRadera
  16. Hej Cici. Ja i bland önskar man att det fanns fler krukor att plantera i ha,ha.
    Synd du inte kunde gå i detta hav av blommor då kan jag lova att din inspiration hade blommat.
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Hallå i blomsterlandet.
    Vad blommor!!!
    Så vackert med alla färger som fullkomligt slår nock out på en måste jag säga.

    Vi har två blåbärsbuskar här med. Skulle ha två sa dom annars blir det inte pollinering...
    Så då blev det två.

    Här åskar och regnar det mest hela tiden. Solen har jag nästan glömt hur den ser ut.

    Nu önskar jag dig en alla tiders skön pingsthelg. Här blir det en kopp te nu sen blir det nog sängen.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera