söndag 12 juni 2011

Årets fläderblomsskörd avklarad

Dags att ut och plocka fläderblommor till den underbara saften som kan användas till lite av varje.
Vi har ett ställe som vi återvänder till varje år, gamla Sjölunda eller som det nu heter Spillepengen.
Här har det slängts sopor av alla de slag sedan jag var liten, på den tiden var det ingen sortering utan allt blandades i en salig röra och sopberget växte med åren till enorma formationer.
Numera har kommunen gjort hela härligheten till ett fantastiskt rekreationsområde för allmänheten.

Det finns fläderbuskar så det räcker till halva Malmös befolkning :)
I år var blommorna superfina, inga otäcka lössangrepp som det brukar vara.




Skånes landskapsblomma prästkragen växer i stora mängder därute, även många andra sorters blommor.




När man ser hur fint det är här kan man inte tro att det var en stinkande sophög förr.




Längst upp på Spillepengen har man en fantastisk utsikt, här mot Arlöv.





Här mot Öresund, och långt bort i horisonten skymtar man Barsebäcksverket.


De gula blommorna som växer i massor är Kärringtand.



Här tar vi en paus och ser ut över hela Lommabukten. Det finns bänkar och grillplatser utplacerade lite varstans, just här längst upp på tippen brukar vi sitta och titta på det enorma fågellivet nere i vattenbrynet.



Saften är superenkel, bara att varva tvättade citroner och fläderblommor, slå över en kokt sockerlag och citronsyra, sedan skall det hela dra i svalt utrymme 5 dagar. Sila upp och slå på flaskor.
Flädersaften tillhör en av mina favoriter, en frisk törstsläckare varma dagar.

12 kommentarer:

  1. Ha,ha skrev också om flädern idag men här är det maken som fixar allt med den (själv gillar jag inte smaken) :)

    SvaraRadera
  2. Jag börjar känna mig mäkta tjatig, men nu säger jag faktiskt ännu en gång: "Herregud!" Och då menar jag att du redan kunnat skörda fläderblommor. Mina buskar har knappt knoppar ännu, så vi får väl se om det blir nåt innan lusinvasionen slår till. Ifjol var de alldeles mörkblå av löss :o(

    Idag är det tungt och tryckande här på Åland. Åskan rör sig ute till havs, mullrande med basröst, men upp på land kommer den tydligen inte. Eftersom jag inte är åskrädd av mig önskar jag faktiskt att det skulle bli ett riktigt rejält åskväder nu, med gott om regn. Trädgården lider i den oväntade hettan.

    Jag hade tänkt ta itu med att flytta alla tomatplantor (och div. annat) till större krukor idag, men efter klippning av gräsmattan känner jag att orken är slut. Den rådande värmen är definitivt för mycket för mig. Skulle gärna befinna mig där nere vid havet som ni var igår!

    SvaraRadera
  3. Sjölunda - bara namnet väcker nostalgiska minnen hos mig! När jag var liten, cyklade vi dit och plockade fjällig bläcksvamp framåt höstkanten. Där fanns massor av denna läckra svamp...
    Så vackert det är där nu! Det var ganska snårigt och vildvuxet förr, minns jag!
    Fläder växer här nere också, får nog gå en tur och plocka. Litet gin, fläderblomssaft och sodavatten är en förtjusande sommardrink, för att inte tala om fläderparfait som dessert!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Känner väl till Spillepengen.Körde i ungdomen Mc-cross därute på Tippen (dagtid) På natten intog råttorna åter sina revir.
    F.R

    SvaraRadera
  5. 4U2, jag tyckte inte heller om den förr, men har med åren lärt mig att gilla saften.
    Bara den inte är för söt.
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Nina, tänk att det kan skilja så mycket. du bor ju ändå inte så himla långt bort.
    Här nere har vi ett behagligt sommarväder, växterna stortrivs, vattningen blir inte så hektisk när det är lite svalare.
    Flera av mina tomatplantor har ganska stora frukter nu, alla står som du vet på friland.
    De ända som är lite sega är de två gula sorterna, de skulle nog passa bättre i ditt glashus.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Monica, även jag och min mamma och hennes väninna var där ute och plockade bläcksvamp, enorma mängder som tog en hel evighet att göra iordning, med så gott det var.
    Jag minns också att vi cyklade förbi Sjölunda när vi skulle till Lomma och bada. Ibland stank det, fy farao.
    Nu är det en fröjd att promenera eller springa på de fina motionsbanorna där.
    Jag håller med, flädersaft är gott i sprit.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  8. F.R Råttorna var jättestora. Det var lite kul att kolla in dem ifrån bilen.
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Det var nog den vackraste sophög jag har sett!
    Jag har aldrig hört att någon har fläder här uppe, varken i zon 5 eller 6 så det är antagligen för kallt för den annars hade det varit spännande att ha ett par buskar härikring. Jag får väl nöja mig med köpessaft.

    SvaraRadera
  10. Hej Cici, visst är det fint. Jag vet inte hur högt upp man kan odla fläder, men här i Skåne växer den nästan överallt.
    Buskarna är så fina först med de vita blommorna och sedan med de mörka bären som också används till sylt och saft.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Blomsterrikt og flott på din veg.

    Ha ein fin dag.

    SvaraRadera
  12. Tack Ruth B. ja nu grönskar och blommar det riktig mycket här nere hos oss.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera