onsdag 15 juni 2011

Nyfångad fisk, nyskördade potatis och jordgubbar

Idag bestämde vi att åka ner till Klagshamn för att handla fisk. Där finns två yrkesfiskare kvar och den ene säljer en del av sin fisk direkt ifrån kaj.
Vi köper numera aldrig odlade fiskar som rest runt halva jordklotet, nej känns mer okej att kunna gynna våra egna fiskare som dessutom bjuder på pinfärsk sådan.






Jaha, vad blev det då, jo två fina rödspättor, till ett pris som inte ligger i närheten av vad man får betala i ICAs fiskdisk.


Efter lite småprat med fiskarna om vad som händer där nere, gick vi vidare.



Många har byggt ut sina småbryggor till stora träddäck, de små bodarna är också upprustade ordentligt, nästan som små stugor.




Ett svanpar med endast en unge simmade omkring i vattenbrynet. De måste ju fotograferas.



Sagt och gjort, men då passade C på att knäppa en bild på mig med sin telefon.


Här är iallafall bilden som jag tog på svanarna. Jättesöt liten unge och en vaksam mamma.


Nu går vi vidare ner mot den modernare delen av hamnen,


Det har blivit populärt att ha båtplats här. Nära till Malmö ca 1 mil därifrån vi bor.


Här vid denna bryggan hade vi vår båtplats,


Båten i förgrunden en "Flipper"är just en sådan vi hade. När jag ser den nu saknar jag båtlivet. Men som bensinpriserna är nu är jag ändå glad att vi inte har den kvar.


Naturligtvis är en segelbåt mysigare, men seglare är vi inte.






Här ligger en fin segelbåt "Wilma", den tillhör duktiga seglare, min brorson och hans familj.
De använder den flitigt, kul.


Nu lämnar vi Klagshamn med vår middagsfisk,


stannar till vid vår gårdsbutik


handlar nyskördade potatis, dill, blomkål och nyplockade jordgubbar.


Ägg har vi handlat där nu i flera år. Superfina.


Så är det bara att laga till fisken, och njuta en underbar middag.


Det var det hela för idag.


Jag hälsar Snäckskalsdalen hjärtligt välkommen till min blogg.

12 kommentarer:

  1. Lyckliga ni som kan handla direkt från fiskaren! Här i Mariehamn öppnar i morgon en sprillans ny fiskaffär, på bekvämt gångavstånd från "Rucklet". Men, men, vi får väl se hur mycket handla där det blir av för mig. Inte för att jag vet hur priserna ligger i dina trakter, men med t.ex. ett öppningserbjudande på färsk torskfilé på 11,90 euro/kg (c. 110 kronor) låter det inte som det blir så ofta. Normalpriset ligger enligt annonsen i dagens tidning på strax över 130 kronor kilot :o/

    Jag önskar också innerligt att det skulle finnas gårdsbutiker här på Åland men t.v. är det tunnsått med såna. Ett regelrätt salutorg eller en saluhall skulle inte heller sitta fel, men här finns varken eller.

    Idag är det ytterligare en riktigt dålig dag. Faktiskt den värsta hittills, för jag får nästan hålla mig i väggarna pga att det svajar så förbenat. Faktum är, att jag borde nog inte ha satt mig bakom ratten när jag var och handlade för en timme sedan ...

    Smaklig spis på ypperlig fisk och övriga fina råvaror!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig promenad att kunna gå runt och njuta så nere vid hamnen och sen få köpa färsk fisk! Mysigt ser det ut med Svanar och båtar! Så god middag av utsökta färska råvaror ni får!
    Njut!!

    SvaraRadera
  3. Hej Nina, det verkar ju inte bra,inte sjutton ska du köra bil, det är ju livsfarligt i ditt tillstånd. är det medicineringen som orsakar ditt tillstånd, eller den "inneboende"?

    Ja jag är glad att kunna köpa nyfångad fisk, det två spättorna vägde 1200 gram. och kostade 60 svenska kronor. Torskfilen kostade 95 kronor kilot, men det var för tillfället ont om dem.
    På Ica kostade torskryggen 345 kronor, jag höll på att dåna när jag såg det.
    Vi habdlar ofta i våra gårdsbutiker, jag vill gärna handla närodlat och gynna våra egna odlare.
    Gissa om jordgubbarna var goda mmm. Det var de första för säsongen för vår del, men det har funnits svenska bär i butik i två veckor nu.

    Ta väl vara på dig, låt bli bilen, det är en order :)
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  4. Hei Monkan,
    det var noen flotte bilder du har tatt her. Jeg liker godt å handle, det vi her hos meg kaller "kortreist mat". Ingen store mellomledd, men man handler direkte fra fisker eller bonde, slik som du gjør her.
    Da får man ferske gode råvarer, og grønnsakene er jo så gode på denne tiden av året.
    Forstå r du ikke er helt i form, og ønsker deg god bedring, og ta godt vare på deg selv.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  5. Tack Anelias, jag älskar hav och sjöar det är något alldeles speciellt att vandra omkring och höra glucket ifrån vattnet.
    Vi har njutit av delikatesserna :)
    Ha en skön eftermiddag
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Berit, jag tycker det är viktigt att handla närodlat, annars försvinner alla sådana gårds-butiker och vi har bara Lidl, Netto, Coop och ICA kvar. Deras varor kan ha fraktats runt hur långt som helst innan de hamnar i butik.
    Tack för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig dag :-) Vi har turen att ha tillgång till pinfärsk fisk när vi vill, byter tjänster,det är den nya butiken Fina Fisken (Kul namn :-) som ordnat det så för oss. Undviker fisk och annan mat som rest runt halva jordklotet, men handlar gärna när vi reser. Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  8. Tack Venus, det var en fin grej, byta tjänster.
    Dagen har varit kanon i dag, lagom varmt och bara lite snålblåst.
    Ha det bra,
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Åh, vilka mysiga bilder! Vi var där i hamnen i höstas i samband med salmbärsplockning (tack igen för tipset!) och såg samma svan-par (troligen) med en litet större unge.
    Underbart att kunna handla närodlat, som i er gårdsbutik!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Finns det något jag verkligen avundas er så är det nog att ni kan köpa nyfångad fisk. Jag är inte så mycket för abborrarna som maken kommer hem med, jag vill ha havsfisk, eller laxfisk från älvarna.
    Att du fick komma så nära svanfamiljen, dom som brukar vara så aggressiva! Men kortet blev ju helt bedårande.

    SvaraRadera
  11. Hej Monica, vi tittade på bärbuskarna, det ser ut att bli väldigt mycket bär i år.
    Det är mysigt nere i hamnen, vi gillar den.
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Cici, aborre är gott men som du säger, men havsfisk är ändå godare. Jag förstår att det är tunnsått med den varan där uppe :)

    Svanfamiljen var mycket vaksam, de fräste så fort jag kom för nära med kameran.
    Fotot som jag tagit på dem är lite förstorat och klippt.
    Kram Monkan

    SvaraRadera