måndag 30 maj 2011

Sofiero slott

I dag tog vi en slottstur. Sofiero slott lockar massor med turister när Rhododendronen blommar.
Vi har kommit vid fel tid de andra gångerna vi varit där.



Endast ett fåtal rum var möblerade.

I de övriga rummen var det konstutställning.

Restaurang och cafeé ligger med utsikt över den vackra parken och Öresund. Vår lunch intogs där idag.

Var man än tittade stod det blommor i massor, ja det var så otroligt fint.



Nu är vi på väg till Slottsbutiken. Det blev inget köp där, men kul att titta in.




På vissa ställen gick man under de enorma Rhododendronbuskarna.

Överallt fanns det små stigar och trappor, man kom alla blommor väldigt nära.

Kameran fick jobba för högtryck idag.




Alla blommor var inte utslagna riktigt, den här bjässen slår nog ut om ett par dagar.

Folk som står och tittar ner i den enorma ravinen som är full med blommor.

En annan del av Sofiero, vi är på väg till nyttoträdgården.



Vinhuset med jättefina vinstockar.

Vattenspel i den stora fruktträdgården.

Sista bilden får bli på azaleorna innan vi lämnar Sofiero.

Kronprinsessan Margareta som skapade hela härligheten 1905-20. Vilken kvinna.

Efter att ha promenerat runt i parken tre timmar var det skönt att sätta sig i bilen och tuffa hemåt.

14 kommentarer:

  1. Om jag fick låna den där trädgårdsmästaren, som sköter om det där komplexet, ett tag så kanske det skulle bli något av min "trädgård" också. Lite sent påtänkt kanske, den får nog fortsätta att vara en del av lägdan.
    Vilket eldorado för en trädgårdsälskande fotograf som du!

    SvaraRadera
  2. *stönar av vällust*

    *suckar av hänförelse*

    *antar en grönaktig färg i ansiktet - avundsjukan igen*

    Åååååååh ... dit vill jag också få komma! Jag såg ett tv-program en gång om Sofieros trädgård och blev helt betagen. Alla dessa rhododendron och azaleor; så enorma, så frodiga. Och som vanligt gläder du mig - oss - med fantastiska bilder av hela härligheten! Det är nästan så jag förlåter dig för att du fick frottera dig med John och Tareq häromdagen ;o)

    SvaraRadera
  3. Ja du Cici, honom skulle jag också velat låna. Men jag är glad för det jag har, för att få sådana enorma Rhododendron krävs enorma mängder kalkfri torvjord. Här hos mig har vi enorma mängder kalkig lerjord. Lika bra att skippa sådana projekt.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Hej Nina, stöna gjorde jag hela tiden när vi gick runt i parken, det var så ofattbart, dessa enorma mängder azaleor och rhododendron i alla färger.
    Tyvärr kan man inte återge det till fullo på bild.
    På tal om John Taylor, jag ska gå till honom en dag för konsultation ha ha, ja ifråga om trädgård såklart :)
    Han var inte ovillig att ta emot mig, det ska bli intressant.
    Nu ska jag ut, vi har 22 grader så här på förmiddagen, inte illa. Det blir lite pyssel med tomaterna och de nysatta murgrönorna, de ska bindas upp.
    Vi skall ev handla nyfångad fisk idag, hoppas jag.
    Ha det bra du glade "snickare" mm.
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Nää! Ska du få träffa John igen, och på tumis dessutom?! Nog har jag vetat att livet är fullt av orättvisor, men någon jä-la måtta får det väl ändå vara???

    Skämt åsido, vad roligt att han är så tillgänglig, den gode engelsmannen. Av honom kan du säkerligen få många bra tips och råd! Och du, jag gör faktiskt mitt bästa att glädas med dig och inte förtvina av avund ;o)

    Ha nu en fin dag du också och hoppas ni får tag på smaskig, färsk fisk!

    SvaraRadera
  6. Åh, så vackert! Det var flera år sedan vi var på Sofiero, det är nog dags nu...
    Efter vårt senaste besök där, fortsatte vi en bit till norrut, till Krapperups slott, där finns också en fantastisk slottspark, till gänglig för allmänheten. Rekommenderas varmt!
    tack för inspirerande bilder!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Hej igen Nina, kan tala om att han mindes att vi filmade honom och mig för att skicka till dig.
    Han hälsade till sin "beundrarinna" på Åland, han tyckte det var en kul grej.
    Jag fick tag i jättefina spättafileér, mums.
    Just nu har vi 25 i skuggan på vår gård, puh.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Monica, ja där är hejdlöst vackert.
    Vi har varit på Krapperup, hade ett inlägg därifrån förra året.
    Jag minns de hade en fantastisk damm längre ner i trädgården med jätte stora fiskar i.
    Visst är det härligt idag?
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  9. Oooo Monkan
    What wonterful photos!!!
    Is very beautiful park,is a paradise!!!
    Thank you so much for so nice walk!!
    Many greetings

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Har aldrig besökt Skåne eller Malmötrakten!
    Men eftersom du visar SÅ underbara bilder från din trakt, så är önskeresan bokad i fantasin! Hoppas den blir verklighet en dag :0)
    Sofiero är ett av ställen som säkert får besök ... fantastiskt!
    TACK för alla bilder du visar!
    Ha en finfin kväll!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  11. Fantastisk hage og slott. De kongelige har vært, og er priveligerte, når man ser hvilken rikdom de omgir seg med, men pent for øyet til oss utenforstående:)
    Ha en fin dag Monkan:)
    Berit.

    SvaraRadera
  12. Tack Magda, ja det är underbart i den sköna parken vår förre konung tillbringade sina somrar bland alla de fina blommorna.
    Ha en fin dag
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Tack Vivan, ja det finns mycket vackert här nere i södra Sverige, Sofiero är ett av de ställena, men den parken skall man besöka precis när alla Rhododendromen blommar.
    Ni har säkert väldigt fina platser där du bor, dit upp skulle jag gärna spendera några veckor.
    Kanske vi kommer så långt, vem vet :)
    Ha en skön sommardag
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Javisst är det så Berit, så har det alltid varit.
    Det är tur att vi får se och uppleva lite av prakten.
    Vi har full sommar här nu, skall ut och sola en stund och avnjuta en fika med nybakat kaffebröd

    SvaraRadera