tisdag 9 november 2010

Promenad i mitt närområde

Det var längesedan jag var aktiv på min blogg, men det har sina olika skäl. Man är inte på topp alltid, men jag tror att jag fått gnistan tillbaka.
Bilderna som jag lagt ut skulle egentligen varit utlagda i söndags, men när jag höll på med dem fick vi besök. Mitt barnbarn kom och hälsade på, det är faktiskt viktigare att ägna tiden åt henne än bloggen.
Igår blev det inte heller något bloggande, då var det stor inköpsrunda med C, vi var tvungna att fylla på förråden.

Något som jag inte brukar hoppa över är min dagliga 1-timmes promenad. Som ni ser var vädret kanon i söndags. Husen på bilden ovan ligger bara några minuter ifrån där jag bor.

Limhamn fick bliva målet idag, den genuina gamla miljön där det en gång bodde många fiskare. Det finns inte två likadana hus, trädgårdarna är pyttesmå men charmiga.

Limhamns torg med församlingshuset i bakgrunden.


På Högerudsgatan var jag som barn vissa helger och hälsade på släkten. Där serverades alltid den mest fantastiska mat, och inte minst sill i alla olika former som sig bör här i Limhamn.


Det är så roligt att inte alla hus har blivit omgjorda, detta har sett likadant ut i alla år, som jag kan minnas i allafall.


Det här speciella teglet finns på många hus, jag tror det kallas Limhamnstegel. Gillar det.


Gamla gatan, ett passande namn på den här lilla gatan.

Detta huset är ett av mina favoriter, de är så vackert , varsamt renoverat. Det ligger på Järnvägsgatan i Limhamn.

Huset har vackra fönster och fina smådetaljer.


Mitt över gatan är det glada färger som gäller. Så är det överlag i hela Limhamn, det är väl det som gör Limhamn lite speciellt.


Nu har jag kommit ut på Limhamnsvägen, det börjar att skymma så smått. Dagarna har blivit väldigt korta, det gäller att komma ut tidigt på förmiddagen i fall man skall hinna ta foton i någorlunda dagsljus.

Soldattorpet, det har jag gått förbi "tusen" gånger,

idag var det öppet. Naturligtvis var jag tvungen att gå in och titta.

För den som är intresserad en liten information.

Finrummet som det kanske såg ut då det begav sig.

Järnspisen, en sådan skulle jag gärna vilja ha i mitt kök, fast i lite modernare stuk.


Men det här längtar nog ingen efter, vilken jobb att inte ha vatten inne, allra helst på vintern.
I den vasken tvättade man sin tvätt och sig själv, rensade fisk och diskade mm.
Det var också en fotoutställning på torpet, foton från gamla tider, intressant.
Nu ligger solen lågt, jag har tio minuter hem, promenerar på Geijersgatan,

där ligger en hel del stora hus med stora trädgårdar. Kvällsolen lös så fint på träden.

Så är jag nästan hemma, har precis gått över Linnegatan, och det är några minuter kvar att gå.
Där hemma väntar kvällsfikan.
Det var det hela för idag
Monkan

23 kommentarer:

  1. Hei Monkan,
    Så trivelig å se bilder i fra det området der du bor.
    Likte de små husene svært godt, for ikke å snakke om "soldattorpet". Gammelt hus med sjel.
    Som du sier, det er ikke like enkelt å ta bilder ute akkurat nå pga. lite dagslys.
    Her hos meg har det blitt vinter med kulde og snø. Vakkert, men kaldt.
    Ha en fortsatt fin dag.
    Klemmer fra meg:)

    Berit.

    SvaraRadera
  2. Tack för alla bilder på fina hus!! Är ju lite förtjust i hus, av alla de slag.
    Hulda

    SvaraRadera
  3. Ännu en promenad tillsammans med dig - härligt.
    Jättefina bilder.
    Vi bloggare är olika. En del skriver varje dag och som hos dig blir det lite upphåll då och då.
    Jag skriver när jag har tid och har lust.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Underbara hus och miljöer igen :-) Jag gillar huset på Järnvägsgatan och de mindre husen med små trädgårdar, lite engelskt stuk över dom. Hoppas att allt är bra med dig/er!

    SvaraRadera
  5. Hej Berit det var ett tag sedan, kul att du kommenterade, jag har inte varit aktiv själv på ett tag. Men hoppas jag kommer igång nu.
    Ännu har vi inte fått någon snö vilket jag är glad över.
    Jag skall titta på dina bilder imorgon.
    Ha det bra hälsar
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Hulda, ja jag vet att du gillar hus, det gör jag också. Helst äldre hus med lite fina detaljer.
    Tack för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Viola, jag har varit ur form ett tag, därför har bloggeriet legat nere. Men nu skall jag försöka komma igång igen.
    Jag har alltid kameran i fickan när jag är ute, ibland blir det bilder och ibland inga. Egentligen är det bara att trycka av, det är ju kul att visa hur vi har det i vår stadsdel.
    Tack snälla för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Venus, det var ett tag sedan, nu är det rätt så okej med mig.
    Jag gillar samma hus som du, i det huset har filmaren Jan Troell bott i. Han är uppvuxen i Limhamn.
    Tack för kommentaren
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hejsan!
    Hoppas du fortsätter och bjuder på fina bilder och promenader från "din del" av världen!
    Verkligen intressant läsning och vilka fina bilder!
    Tänkte mig, hur det skulle se ut på min egen timmes-promenad här ute på landsbygden :)
    Kanske kameran får hänga med ...
    Fortsatt fin vecka ... i snön (?)
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  10. Hej Vivan, tack så mycket för din kommentar.
    Du det finns mer än vad man tror att fota och skriva om än man tror. I bland dyker det upp något alldeles oväntat, då är det bra att kameran med.
    Min blogg är ju mer en bildblogg än dagbok så det gäller att vara på hugget med kameran.
    Vi har ingen snö, här är det 6 plusgrader, en och annan ros blommar fortfarande där ute :)
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Tack för promenaden med dig genom ett vackert område! För två dar sen åkte jag faktiskt bil över bron och genom Limhamn så därför är det extra roligt att se dina foton.
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  12. Nej, man är inte alltid på topp, det ska gudarna veta...
    Men dina bilder är alltid på topp! Så fina bilder från Limhamn du visar! Det är verkligen en helt idyllisk stad i staden! Jag får alltid lust att åka dit och titta själv, när jag ser dina bilder!
    Såå vackert med den nedåtgående solen!
    Må väl, önskar jag dig!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  13. Vad kul att få se soldattorpet. Jag har tänkt så många gånger att besöka det. Nu får det snart bli av!

    Kram!

    SvaraRadera
  14. Hej Petra, ja det vi har så nära, det glömmer man ofta bort.
    Det ska vara julmys den 5 dec, då kommer konditor Widell dit och gör marsipanfigurer mm.
    Barnen brukar tycka det är kul
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Hej Monica, ja livet är en berg och dalbana, men nu är livet på väg uppåt igen. :)
    Så roligt att du gillar Limhamn, där finns fortfarande mycket idyll kvar.
    Jag går ju där dagligen, så man blir lite "himmablind"
    Ha det bra i det regniga vädret.
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Anelias, jag hoppas din färd över bron blev vad du önskade. Visst är den fin?
    Tack för kommentaren,
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Tackar och bockar för sällskapet genom ditt samhälle. Så mycekt vackra hus det finns.

    Hoppas det är bra med dig i alla fall.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  18. Takk for turen i ein koselig liten by.
    Ha ein fin kveld.

    SvaraRadera
  19. Det är så vackert med gamla hus. Nuförtiden
    tycks hus inte ha så mycket charm mer. Riktigt
    läckert med så färgglada hus. Förr bodde jag i ett hus från 1899. Det var lågt i tak och
    inget som kallades standardmått direkt. Dock
    var det charmigt till tusen. Det jag bor i nu
    är från 1964 - inte ens en tiondel så charmigt.
    Men mannen som fick mig hit är desto mer
    charmig. :)
    Sköt om dig

    SvaraRadera
  20. Tack Synnöve, jo nu känns det ganska bra med mig.
    Så roligt du gillar vår lilla vrå i det nu så stora Malmö.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  21. Tack Ruth så kul att du tittade in på min blogg, ja visst är det fint i Limhamn.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  22. Hej Camilla, det är ju viktigt att den man bor ihop med är charmig, livet blir ju väldigt mycket lättare och roligare.
    Vi bor också i ett hus som är ifrån 58, nästan 60-tal, men vi trivs jättebra
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  23. Hej, sökte efter bilder från Limhamn och fann dina fina foto från Limhamn med omnejd. Ser att du även besökt vår fotoutställning på Limhamns Museum. Vi har även ett digitalt
    bildarkiv med både nya och gamla bilder. Funderar på om du kanske kan tänka dig att bidra med några av dina bilder till vårt bildarkiv som även nås via vår hemsida? Vänligen hör av dig
    isåfall.
    Med vänlig hälsning
    Kjell Larsson
    Limhamns Museum

    SvaraRadera