måndag 29 november 2010

Snö, snö i massor till advent

Det var längesedan vi hade snö till första advent. Alla krukorna blev fyllda med snö istället för granris. Kanske försvinner snön snart igen och då blir det ris på altanen som vanligt.

Köpte tyg till gardiner på IKEA för litet sedan, fick för mig att göra tofsar att pryda dem med.
10 stycken knopade jag ihop till mina två gardinkappor.
Så här blev det färdiga resultatet.

Utanför ligger snön tjock på vårat möblemang på gården, fint tycker jag. Konstigt ändå, för grannens pil har inte fällt sina löv ännu.

Julia mitt barnbarn ville ta mig med på julskyltningen i stan. Där uppe var det inte så vitt, allt hade saltats och sopats bort. Lite tråkigt, en stor del av stämmningen försvinner ju då.

Marschallgranen hålls tänd, det bytas marschaller ideligen. Det var riktigt ruggigt väder, både Julia och jag frös. Butikerna var öppna, där var det många som värmde sig.


På Gustav Adolfs torg står det ännu fler marschaller, detta är bara en liten del av det hela.


Pepparkakor till alla snälla barn, ja även till alla snälla vovvar delade tomteparet ut igår.


Nu har mörkret lägrat sig över Malmö, vi går mot den allra finaste delen av innerstaden, Lilla Torg, här är det riktig julstämmning. Det är också här man finner många fina specialbutiker och utställningar.

Detta är en av de mysigaste, här har alla barn stått och trånat. Den enda butiken i stan där man kan köpa riktigt "gammeldags" julgrejor, vackra julkort, knäckstrutar, handgjorda tomtar mm,,,

Ett par bilder därifrån,



Dalahästen får vara med på bild, jag är frälst i Dalahästar av alla slag.

Nu hade Julia och jag fått nog, vi hade druckit glögg och pepparkakor, mumsat på mörk tryffel
handlat i fina tebutiken, varit inne på Hansacompaniet och gjort av med litet pengar där, nu blev vi hämtade av C, skönt.

Väl hemma igen tändes det första ljuset

Ljusstakarna och halmstjärnorna tändes i fönstren, visst är det mysigt.


Detta skulle naturligtvis jag bloggat om igår, men så blev det inte.
Bättre sent en aldrig :)

16 kommentarer:

  1. Visst är det ju mysigt med lite snö till advent? Bara det inte vore så förbenat kallt samtidigt :o/

    Dina nya julgardiner blev väldigt lyckade och de röda tofsarna var en kul idé! På tal om tofsar skulle man kunna tro att Hollywoodlyxfrun Maria Montazami har varit på rundresa på Madeira. Överallt såldes det tofsar av allehanda format och utföranden, somliga riktigt snygga, andra rena missfostren. Väninnan köpte med sig tre stycken av olika storlekar, men jag memorerade utförandet för att eventuellt göra egna ;o)

    Härligt juliga bilder bjuder du på i alla fall, som gör att dagen känns lite lättare :oD Och alldeles nyss kom förresten mitt växthus, så nu blir det svårt att tåla sig till våren ... *tummar på fröpåsarna*

    SvaraRadera
  2. Tack N, jo det fint med snö, men just nu blåser det ute och det är inte skönt. Så idag blir det ingen promenad brrrrr.
    C sade: Du kan nog vänta dig kommentarer angående tofsar och Maria M :), men faktum var så tänkte jag inte på henne förren jag satt och tillverkade dem. Jag gillar tofsar, har det på flera av mina kuddar.
    Jag förstår att det kliar i fingrarna, men det dröjer väl några mänader innan man kan tänka frösådd :)
    Nu ska jag knopa ihop små änglar.... kommer på bloggen
    Ha det bäst, som du brukar säga :)
    Monkan
    Jag blev helnöjd med gardinerna.

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Bara att se dina utemöbler under all snö, pynt, stan där du bor, allt så mysigt, utstrålar värme.

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det fint! Men varför så himla mycket snö? Och varför fortsätter det att snöa? Vi har så det räcker för denna vinter... Kylan är ju inte så besvärlig eftersom jag har bra vinterkläder, går åt när man ska vara ute med vovsingen i ur och skur. Men jag längtar till våren...
    Hulda

    SvaraRadera
  5. Visst är det otroligt mycket snö för att vara slutet av november. Mysigt, men väldigt jobbigt också. Att cykla t ex är inte så lätt... Ja, ja, det är i alla fall julstämning som aldrig förr här i Malmö i år!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Monkan!
    Åh...så mysigt ni haft det "på Stan"!
    Att ta sig tid med att bara gå omkring och inandas julstämningen, gör sitt till att allt inte känns så stressigt!
    Härliga bilder du visar!
    Tack för att jag fick vara med ... ;)
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  7. Tack 4U2, ja när snön ligger så fint är det vackert.
    Roligt att du gillar stan, men det var fint i går när mörkret kom.

    SvaraRadera
  8. Ja Hulda, jag tycker också att räcker med snö nu.
    Så fort julen är över, då brukar drömmarna om våren slå till.
    Men det är en stund tills dess
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Cykla skulle inte jag våga göra i det besvärliga vädret.
    Det är roligt för barna att det kommit snö, de är inte så vana vid det här nere.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Vform, jag försöker att ta det lugnt och inte bli stressad. Det var rätt så mysigt att gå omkring i stan igår, bara njuta och titta på allt.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hei Monkan,
    Først og fremst, tusen takk for hyggelig kommentar i min blogg.
    Ser dere har fått snø, og jeg synes ikke det er lenge siden du viste bilder av blomster fra din hage. Været skifter fort.
    Koslige bilder du viser her, og det er nok mer julepyntet i Malmø enn her på Steinkjer.
    Gamlebyen ser spennende ut med sine butikker og bygg.
    Julegardin har du fått opp på kjøkkenet, og den ble så fin.
    Har pyntet litt her hjemme i helga, og mere skal det bli etterhvert. Her har det ikke kommet mere snø, men kulden holder seg, og i kveld er det 17 minusgrader her. Godt å være inne.
    Ha en riktig fin kveld og ei god uke.
    Klemmer fra Berit.

    SvaraRadera
  12. Oja, Lilla Torg är verkligen som att ta ett
    steg tillbaka i tiden.
    Vad fina dina gardiner blev med tofsar! Det
    piffar verkligen upp det hela. Det gäller
    bara att ha lite fantasi - sägs det. Jag vet
    inte vad det är för nåt, men vissa blir visst
    begåvade med det. :)
    Ha det gott

    SvaraRadera
  13. Tack Berit, det var bara en vecka sedan jag kunde plocka de sista rosorna i trädgården, men sedan kom vintern med fart och fläng.
    Ja den gamla delen av Malmö är väldigt fin med många fina gamla hus.
    Jag blev nöjd med mina gardiner, enkla och fräscha.
    Det kommer litet pynt nu efterhand, barnbarnen kommer hit längre fram och skall hjälpa till.
    Ja du Berit så där kallt som 17 grader har vi Gud ske lov inte, här är det endast 3-4 minus.
    Jag önskar dig en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hej Camilla, tack för din kommentar.
    Lilla Torg andas historia, tur att det har bevarats för eftervärlden.
    Alla de som betydde något för Malmös tillkomst har ju bott och levat där i gamla staden.
    Det blev ganska fint med tofsarna, de kan jag ta av efter jul, så kan gardinerna hänga uppe lite längre.
    Ha det gott i snön
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig och mysig promenad genom stan du bjuder på! Jag titta extra noga på julfönstret med de gammeldags grejorna. Dalahästen var väl för häftig med tomtarna som pysslar om den. Men vilket jobb med alla marschaller att bytas ut när dom brunnit ner.
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  16. Tack Anelias. Ja de julfönstren är så mysiga, då skulle du se inne i butiken, trångt, med 1000 grejor packade överallt i hyllor och skåp.
    Marschallerna ute på stan tänds av folk ifrån olika föreningar, och en del ungdomar.

    SvaraRadera