lördag 13 november 2010

Besök på IKEA, Höstmarknad i Andreaskyrkan

Fredagen med jättetråkigt väder var en perfekt dag att ta en tur ut till det stora varuhuset IKEA. Det var första gången jag var där utan att behöva trängas med folk.

Vi hade egentligen inget som stod på inköpslistan mer än ljus. Deras ljus i stearin är både billiga och bra.

Röda och silvriga kulor i massor, lite tråkigt, jag tycker om de gamla fina glaskulorna som hängde i granen förr.

Allt var påfyllt, det var späckat med grejor överallt. Det har ju sagts att julförsäljningen skall slå alla rekord i år. Hur de nu kan veta det.

På tygavdelningen hittade jag ett väldigt fräscht tyg som skall bli nya julgardiner. Skall göra egna dekorationer att sätta i dem. Kommer i senare inlägg.
Med massor av ljus och tyg och lite annat smått grejs åkte vi hem och höll kväll.
Idag lördag åkte jag hemifrån tidigt, hade lovat att hjälpa till på Slottstadens församlings höstmarknad.
Vi var 50 frivilliga som hade ställt upp idag, det är en fantastisk fin gemenskap och alla är glada.

Duktiga församlingsbor hade skänkt en massa olika hemgjorda marmelader, sylter, senap, leverpastejer mm. Nästan allt blev sålt.

Detta är mina kompisar, vi tre stod för kaffe och kakförsäljningen, det var full rulle hela tiden.


" Ja, vad ska jag nu ha", det fanns många sorter att välja på, ibland blev det för svårt ha ha.

Bästa att kolla extra noga.

Det var gott om folk vid lottstånden och julsakerna.

Jag hade turen med mig idag, vann två mycket fina badlakan.
Efter sex timmar var benen ganska trötta. Nu sitter jag här och väntar hem mina barnbarn som skall vara hos oss ikväll, vi ska ha en myskväll med dem.
Det var det hela för idag
God kväll

6 kommentarer:

  1. Hejsan

    Attan att man missade detta. Jobbat hela dagen ju. Gamla minnen från scout tiden dyker upp...älskar marknader.

    SvaraRadera
  2. ÅH, det var synd, det är så mysigt där.
    Ha det bra
    Mamma

    SvaraRadera
  3. Hei Monkan,
    Så trivelige bilder du har lagt ut. Ikea er noe for seg selv. Var en tur på Ikea ved Trondheim i høst, og der er det masse til å bli inspirert av.
    Koslige bilder fra julemarkedet. Julestemningen begynner å nærme seg, og jeg liker førjulstiden med ulike forberedelser.
    Ha en riktig fin lørdagskveld.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Klart jag tittar in hos bästa bloggbruden! Några hundra mil vatten är ju inget hinder i den digtiala rymden ;o)

    Skoj att du råkar blogga om julgrejor från IKEA just idag. Alldeles i närheten av vårt hotell finns en ny och fin galleria. Där öppnade de sin julskyltning idag, och då menar jag JUL. Jösses ... Det glimmar, glittrar, blinkar och blippar och är så mycket jul att man blir matt. I högtalarna spelas julmusik och söta, unga portugisiskor klädda i röda klockade kjolar, röda caper och med tomtemössor käckt på svaj är tillsatta att roa barnen. Och det här lär ändå vara småpotatis jämfört med hur det blir när den RIKTIGA jultiden börjar.

    Längs alla större gator är trädstammarna lindade med ljusslingor och det hänger juldekorationer precis överallt, färdiga för att få strömmen påslagen när det är dags. Tyvärr reser vi härifrån innan det händer, för det skulle onekligen vara en upplevelse. Jag ger mig attan på att man den tiden på året kan se Funchal från yttre rymden!

    Idag tar vi tidig kväll. Vädret har under dagen inte inbjudit till mycket utomhusvistelse men jag är ändå trött. Kanske är det först idag som den långa resan hunnit ifatt mig?

    Ha en mysig kväll med familjen!

    SvaraRadera
  5. Tack Berit, du får förlåta att jag ej hunnit svara förrän nu, men jag har inte varit hemma på hela dagen.
    Julmarknader gillar jag mycket, det är så mysigt.
    Du får ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej N, det är lite svårt att föreställa sig jul där på Maderia. Tror inte jag skulle komma i stämning där nere i värmen.
    Så synd du inte får se ljusspektaklet.
    Hoppas du har bra
    Monkan

    SvaraRadera