tisdag 16 november 2010

Hus och åter hus plus lite annat

Hit till Panduro hobby styrde jag kosan idag i hopp om att handla lite prylar inför advent. Typiskt, inte en enda av de tilltänkta prylarna fanns.
Det var skönt väder, så det blev en lång tur i stan med kameran i högsta hugg.

Jag gick mot Hansakompaniet, det som förut var NK, då passerade jag det här fina gamla huset,
En gång restaurang Malmborgen, men idag Elysee,

Hansakompaniet är Malmö tjusigaste varuhus, med många fina butiker. Här är det roligt att ströva runt.

Julen börjar att göra sig påmind, det skyltas och smyckas överallt i stan.


Det är sällan man lyfter blicken uppåt. Det finns så många vackra hus med fina detaljer och vackra fönster.

Otroligt vackra, till skillnad mot dagens slätstrukna.


Gamla hotell Kramer, där har många Malmöbor förlustat sig.


S:t Petri kyrka, till vänster residenset där landshövdning Göran Tunhammar huserar, samt en liten skymt av rådhuset.

Nu är vi på Lilla Torg, här ligger det många gamla fina hus.



Form Design Center, jag missar aldrig deras utställningar. Där kan man också fika i stillsam miljö och samtidigt läsa olika facktidningar.

Bilderna tagna inifrån Form Design Center.,



Jag fortsätter att titta på husen,

Man var väldigt glad för tinnar och torn förr har jag förstått.


Kom förbi när de precis hade hängt färdigt alla paketen i julträdet.


Vilket enormt arbete man lade ner förr på utsmyckningar,




Jag gick en sväng på Gamla Väster, där finns en del butiker som jag gillar.

Det här är en av dem, här har jag handlat en del fina konsthantverk.


De små gatorna är så charmiga, med alla de små och stora husen i en enda röra.




Här inne ligger ett Ekologiskt kafé, inne på gården är det jätte fint.

Kronprinsen var vårt högsta hus ända till Turning Torso byggdes. Huset är klätt med blå mosaik, mörk nederst som blir ljusare ju längre upp man kommer.
Här låg tidigare Husarkasernen, ett gammalt kavalleriregmente.
Nu börjar det skymma, dags att gå hem.

Önskar god kväll med en bild ifrån kanalen i Malmö

20 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder och vackra hus, byggnader. Håller med om att det byggs alltför tråkiga, fula fasader numera.

    SvaraRadera
  2. Tack 4U2, välkommen till min blogg.
    Lite mer fantasi kan man önska.
    Allt är antingen i glas, eller det nya, de hemska svarta fasaderna.
    Välkommen tillbaka
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Hej igen Monkan!
    På den promenaden skulle jag varit med!
    Älskar gamla utsmyckade hus med tinnar och torn!
    Säkert skulle jag bara stå där och gapa ;)
    Härliga bilder att få se, tack!

    Fortsatt fina promenader!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  4. Hej Vform, Ja tänk vad de kunde bygga fint förr. de flesta husen är från tidigt 1900-talet. Om man tänker med den tidens verktyg och maskiner jämfört med dagens, så visst var de duktiga.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Tack för din kommentar hos mig, nu blir jag en svans till dig. Vill gärna se fler vackra byggnationer.

    SvaraRadera
  6. Hei Monkan,
    Så fine de gamle byggene var, og blir sittende og undres over dagens byggeskikk. Det er ikke like fint, og så minimalistisk, og det er ikke helt min stil.
    Det svære treet med julepakker var utrolig kreativt og fint.
    Takk for titten, og ha en riktig fin kveld:)
    Berit.

    SvaraRadera
  7. Så trevligt att ha dig som ny följare, jag hoppas att du gillar min blogg framöver, det blir mycket olika inlägg.
    Välkommen
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Oj, så många fina hus! Och bilder! Förstår att du också gillar att titta på hus. Och precis som du säger, man måste lyfta på huvet lite för att se hur tjusiga de äldre husen är!
    Hulda

    SvaraRadera
  9. Hej Berit, tyvärr har det rivits en massa fina hus i Malmö då på sextio-talet, men en del har fått stå kvar.
    Vi har rest en del i Europa,i vissa länder är man mycket mer aktsam om det gamla än vad vi är.
    Hoppas du har det bra däruppe:)
    Nu ska jag snart gå på kören och sjunga,
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tjingeling Hulda, ja jag älskar alla möjliga byggnder av äldre datum och dess historia, ett och annat modernt också för den delen.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Tack för den guidade turen genom Malmö. Har bara varit i din stad en gång för hundra år sen och då såg jag inte en bråkdel av det du visar idag!
    Sen är jag så impad över floristutställningen du visar bilder från i ett tidigare inlägg. Så fantastiskt vackert allt var! Och tänk, du får en egen liten florist i ditt barnbarn:)

    Ha det bra.
    Kram Eva-Mari som just fått ny hostmedicin av tant doktorn.

    SvaraRadera
  12. Gamla hus är roliga att titta på med alla sin fina detaljer, men "Bolia.com"-huset var en egendomlig skapelse, måste jag säga.

    Julträdet kanske är något att ta efter, men om man ska hänga upp paket i ett träd måste man nog lacka dom först så att dom klarar vintervindarna.

    SvaraRadera
  13. Hej Eva-Mari, tack för kommentaren.
    Jo du barnbarnet brukar öva sina färdigheter med blomster här hemma hos oss när vi ska ha gäster.
    Till helgen ska hon göra en höstdukning till mig.
    Sedan skall hon och jag göra juldekorationer ihop, närmre jul.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hej Cici, jag håller med om Boliahuset, det är många vinklar och stilar på en och samma byggnad. Kanske skulle jag tagit fotot ifrån en annan vinkel,för jag gillar trots allt det där huset som tronar på Stortorget.
    Julträdet är en ganska ny företeelse, kul.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder på Malmös fina gamla hus!
    Synd bara att man rev så många kring Caroli kyrka...

    Bodil

    SvaraRadera
  16. Tack Bodil, jag håller med dig, Caroli City är ingen höjdare.
    God natt
    Monkan

    SvaraRadera
  17. GODMORGON OCH TACK! härligt att få följa med dig på denna promenad vad precis vad om fick mig att gnugga sömnen ur ögonen..!

    SvaraRadera
  18. Oj, oj, oj, så många fantastiska byggnader ni har i Malmö! Man blir ju matt bara av att se dem på bild ... Arkitektur var sannerligen något helt annat förr.

    Form Design Center låter som ett farligt ställe. Fin bild på de läckra skålarna i fönstret! Och det där julträdet med upphängda paket, vilket kul idé!

    Panduro är en butik jag gärna såg att vi hade i Mariehamn också. F.n. finns det ett par affärer som säljer pysselmaterial, bl.a. ur Panduros sortiment, men de lagerhållna varorna är fåtaliga.

    Nu är det dags att få kläder på sig och ta sig ner till frukost. Magen kurrar, som den tenderar att göra om jag ätit middag alltför sent dagen före.

    Ha en fin dag, vännen!

    SvaraRadera
  19. Hej Susanne, det var längesedan, kul att du tittade in. Tack så hemskt mycket gör kommentaren
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  20. Ja N, det finns en hel del fina hus i Malmö.
    På panduro hobby kan jag gå länge, den ena idén efter den andra ploppar upp, men det är sååå dyrt så de flesta ideerna får man lägga på hyllan.
    Den första Panduroaffären kom till ca 1960, den såg inte mycket ut för världen.
    Jag har varit iväg och sjungit nu på förmiddagen, nu ska "bihanget" och jag iväg till vår gårdsbutik
    Ha det bra och hälsa P i från oss
    Monkan

    SvaraRadera