fredag 19 november 2010

Inneväder med bak och pyssel

På vägen mot vår gårdsbutik i Gessie låg det stora högar med sockerbetor som ännu inte kommit till bruket. Dessa är skyddade med halmbalar.

Här i den lilla gårdsbutiken handlar vi världens finaste ägg, potatis och honung. Ibland lite grönsaker och nybakat bröd som är bakat på gården.



I dag passade det att baka lite, för ute var det snöblask, absolut inget väder som lockade till promenad.

Först ut en vanlig sockerkaka som skall avnjutas ikväll.

Sedan blev det en omgång vanliga kanelsnäckor.

Nu var jag så bra igång, så det blev bakning nästan hela dagen. Satte en bulldeg, med russin och hackade nötter.

Två mjuka pepparkakor, två mjuka banankakor och kesobullar, så härligt att stoppa i den tomma brödfrysen.

Vi har haft rensning i boxen i dag, de sista lingonen blev kokta,

fyra burkar blev det, men tyvärr räcker inte det till nästa skörd.


Nu på kvällskvisten tog jag fram lite pärlor och trädde två armband och gjorde ett halsband.

Det bruna armbandet är bärnsten, lite kul för ingen sten är den andre lik.
Ja det var det hela för idag
Trevlig helg alla

18 kommentarer:

  1. Ja det var då inte litet som du hunnit med! Vilken energi du har! Underbara smycken och fantastiska bakverk! Härliga bilder på din blogg!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Hei Monkan,
    Jeg blir så imponert over hvor dyktig du er til å bake. Alt ser så godt ut. Jeg baker ikke så mye, men litt skal det bli til jul. Har en svigermor som er dyktig til å bake gode kaker, og som er så snill og deler med oss andre i familien.
    Her holder jeg på med ulike juleforberedelser. I kveld har jeg startet med å lage julekalender, som skal til noen barn i familien. Ellers har vi hatt mye fin, men kaldt vær siste dagene.
    Ønsker deg og dine en riktig god helg, og synes det alltid er så trivelig å se innom bloggen din.
    Klemmer fra Berit.

    SvaraRadera
  3. Jösses, flicka, så du hållit på! Min latmask som just börjat växa sig riktigt fet och frodig drabbades plötsligt av akut anorexi och hemlängtan. Jag har plockat några vulkaniska stenar på stranden här som jag är nååågot sugen på att få fixa till smycken. Men jag packade ju inte ner tänger, tråd eller annat inför resan :o/

    Vi hittade en affär för några dagar sedan som säljer pärlor och annat för smycketillverkning i parti och minut. Jag stod länge, länge och klämde på turkoser i olika storlekar, men sen blev jag snål och köpte inte en enda. Nu när jag ser dina bilder är jag övertygad om att jag måste dit igen före vi reser hem! Så är det bara, och inget att snacka om.

    Ha det fint hälsar en som kommer att komma hem till såväl tomt kylskåp som tom frys. Det första jag får lov att göra på torsdag nästa vecka är att fara iväg och handla. Kul? Föga.

    SvaraRadera
  4. Tack snälla Anelias, just nu har jag fått energin tillbaka, det är en roligt tid vi har framför oss, med mycket pyssel och knåp.
    Baka har jag gjort ända sedan jag var riktigt ung,jag gillar det mycket.
    Roligt att du gillar mina bilder, fotografera är ett av mina stora intressen.
    Trevlig kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Tack snälla Berit, Baka har jag alltid hållt på med, för det mesta blir det bra och gott, men ibland misslyckas jag.
    Jag har också börjat att planera lite julpyssel, kalender slipper jag göra iallafall. Vi har inga så små barn längre.
    Men jag skall sy nya julgardiner nu i veckan, sedan blir det mycket pyssel med blomster och kransar.
    Så roligt att du tycker det är trevligt på bloggen min, det gläder mig.
    Trevlig kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Nina, ja som du ser har livet börja återvända här hos mig. Jag har inte bakat på väldigt länge, men idag var det riktigt roligt.
    Skall ha hem barn och barnbarn till helgen på höstmiddag, de förväntar sig nog en bulle till kaffet :)
    Jag såg något väldigt snyggt på en utställning, stenar som var virade med silvertråd, hängda i tunna lädersnören. Har tänkt göra sådana framöver.
    Tycker du ska köpa hem turkoser, det är så snyggt.
    Ha det bra önskar vi
    C och jag

    SvaraRadera
  7. Kära hjärtanes vilken energi du har!
    Man får ångest bara man läser om det.
    Jag hade den energin förr och hoppas
    fortfarande att den ska komma tillbaka
    från sin "semester". Det är verkligen
    kul att baka. Fast jag vill vara ostörd
    då, och det funkar inte i detta huset.
    Jag får helt enkelt skicka iväg familjen
    på en weekend, så jag kan baka. :)
    Ha det gott ute i snön idag.

    SvaraRadera
  8. Tack Camilla. ja det är bäst att passa på när lusten finns.
    jag vill helst också vara ensam med baket. Men ibland kommer barnbarnen och "hjälper" till, det är kul det också.
    Snön är borta nu, skönt gillar inte snöblask.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Som jag sagt tidigare, man ska inte titta på dina underbara matbilder när man är lite småsugen ;-) Bärnstensarmbandet är helt UNDERBART!! Lagar du till försäljning? Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Tack Venus, bärnsten är jättevackert, vissa genomskinliga andra alldeles gula och vissa nästan helsvarta, det gör materialet väldigt levande.
    Nej jag gör inte för någon försäljning, kanske en och annan gåva.
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Idag var det en ren pina att se din blogg, jag dräglar än.

    SvaraRadera
  12. Men vilken bakdag! Så mycket bakar jag aldrig!! Och vilka fina smycken! Det turkosa armbandet är jag!! Kanske ska önska mig ett liknande i julklapp...
    Hulda

    SvaraRadera
  13. Oj, vad du hinner med! Själv tycker jag att jag precis hinner gå upp och äta frukost, så är det dags att gå och lägga sig igen. Det kan möjligen bero på att dagarna är så korta det här tiden på året.

    SvaraRadera
  14. Ha ha, 4U2, synd du inte bor lite närmre, då hade vi kunnat fika utav det hembakta.
    Monkan

    SvaraRadera
  15. När jag bakar så gör jag det ordentlig när man ändå har alla grejorna framme. Här i vårat hus är det strykande åtgång på det hembakta när barn och barnbarn kommer och hälsar på.
    Det är lätt att göra de där armbanden, det fixar du själv på en halvtimme Hulda, dessutom ett roligt pyssel.
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Cici, jag var uppe ganska tidigt, då hinner man en hel del.
    Nu är det supertråkigt väder här nere hos oss. Begriper inte hur det ska bli Adventsstämmning till helgen ifall det fortsätter och regnar.
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Bjud inte mig bara så där, du vet inte om jag plötsligt dyker upp och vill ha hembakta bullar - skrattar.
    Jag försöker iaf skapa lite och just nu är det stickning. Det blir si och så men det skall nog bli bra så småningom.

    SvaraRadera