torsdag 11 november 2010

Gråmulen shoppingrunda

Typiskt att det skulle bli ett sådant trist väder precis idag, hade bestämt med min arbetskompis och hennes lille son att gå på stan och shoppa och fika. Men skam den som ger sig.

Pildammarna ser väldigt öde ut, här brukar det vara ganska mycket änder, men idag endast en massa måsar.

Nu är det inte många löv kvar på träden. Jag tycker det är så trist, längtar redan till våren.

Julen närmar sig med stormsteg, i min favorit blomsterbutik hängde det jättefina adventskransar.

Det är roligt med nya ideer, gillar de här jättemycket.


Detta är min och kompisens gamla arbetsplats, då, en av stans finaste skobutik, idag outletbutik.

Det kändes konstigt att gå omkring i virrvarret. Prylar till tusen av alla de slag staplade överallt.
Men billigt var det.

Nu promenerar vi mot en del av stan som man sällan är i,


förbi parkeringshuset Anna, som är en förfärlig byggnad. Här är det tillåtet att utöva sina konster i graffiti.

Detta är gamla Kaptensgatan, numera cykel- och gågata som leder till


Malmö Stadshus.

Här ligger också en av Malmös gamla saluhallar, numera matbutik. ( Netto)


Här på Monbijouskolan gick jag en gång för längesedan och lärde mig att laga mat och baka.
Det var en rolig tid med trevliga skolkamrater. Lite fastnade som jag har haft nytta av genom åren.
Nu har vi kommit fram till Mormors Café, dags för lite fika innan vi ska gå den långa vägen tillbaka.
Chiabatta med kyckling blev dagens macka, smakade gott efter den långa promenaden i det ruskiga vädret.

Och, vad får jag då?

Det blev spagetti med sås till killen, nersköljt med en slurk vatten.


Mätta och belåtna går vi hemåt, men

en butik som man inte ska missa är det franska bageriet som ligger i närheten av Triangeln.

Bröden är supergoda, det finns många olika sorter att välja på.


Jag köpte två med mig hem, båda surdegsbröd, det ena med aprikoser, det andra svarta med aktivt kol, russin och anis. De är så goda, det behövs inget pålägg utan bara smör.
Det blev en skön och trevlig dag trots dåligt väder.
Nu önskar jag god kväll.

6 kommentarer:

  1. Hei Monkan,
    En riktig god morgen til deg.
    Så mange spennende og varierte bilder du har tatt igjen.
    Ser ut som dere har en mengde flotte gamle bygg i Malmø. Likte så godt den gamle saluhallen, som nå er matbutikk.
    Din gamle skole var også et flott bygg.
    Ser det nærmer seg jul på bildene, og adventskransene var så fine.
    Her har det så smått blitt jul i butikkene, og var på en liten handletur i går. Mye fint å se.
    Nå blir det morgenkaffe her på meg.
    Ønsker deg en trivelig dag, og ei riktig god helg.
    Håper du har blitt frisk og rask igjen.
    Varm klem fra Berit.

    SvaraRadera
  2. Tack för turen genom Malmö. Gillade den gamla saluhallen. Vilken byggnad.

    Det franska bageriet så spännande ut. Där skulle jag gärna tillbringa några timmar för att botanisera i olika bröd. Det svarta blev jag väldigt nyfiken på.
    Var det gott?

    Ingen snö har du i alla fall.
    Här har den kommit nu. Det blåser och snöar ute nu när jag ser ut. Mysigt att vara inne och jag är glad att maken INTE ska ut på vägarna med trailern. Inte i detta väder.
    Ha en fin fredag nu.
    kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  3. Hej Berit, ja det finns en del äldre byggnader kvar efter rivningsraseriet på 60-talet.
    Tyvärr fungerar ingen av våra saluhallar till det de var ämnade åt. Minns när jag var med min mamma och handlade i dem på 50-talet, det är nostalgi nu.
    Jag har bråda dagar för tillfället, men vi syns
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Hej Synnöve, tack för kommentaren. Det svarta brödet är SUPER.
    Ännu så länge faller det bara regndroppar hos oss, men det får gärna komma snö närmre jul.
    Ha det så bra i snön
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Halloj, vännen! Gud, så konstigt det känns att sitta här mitt i Atlanten och ändå kunna läsa din blogg ... Fast bredbandsanslutningen är mäkta instabil, så det går lite knackigt :o/

    Du, vilka helt underbara dörrkransar du visar på bild! När jag väl är hemma från det här äventyret är det ju faktiskt hög tid att börja tänka på sådana. Kanske skulle man ta och sno lite idéer härifrån din blogg?

    Bröd med aktivt kol?! Det är nog första gången jag hört talas om något sånt. Måste väl vara den ultimata reskosten för den som brukar få magsjuka på sina utlandsresor ;o) Men kan det verkligen vara gott..?

    Här går vädret lite upp och ner, precis som det ska på Madeira. Ena stunden skiner solen från klarblå himmel, minuterna senare skvätter det av finaste fint duggregn. Omväxling förnöjer!

    Ha det fint och hälsa den andra halvan! :o)

    SvaraRadera
  6. Hej N, så roligt att du tog dig tid att titta in hos mig.
    Hoppas du har det jätteskönt.
    Du är inte ensam om att stjäla ideer, det är precis vad jag också skall göra, det var därför jag tog bilderna på de fina kransarna.
    Det svarta brödet är supergott, vi har inhandlat det flera gånger nu, det går åt som smör, alla gillar det.
    Nu kommer mina barnbarn hit och skall fira lördag med mig och C, det är så mysigt.
    Ha det fortsatt gott där borta, jag tänker på dig allt som oftas
    Monkan

    SvaraRadera