måndag 25 oktober 2010

På shoppingtur

Nu har jag gått 4 km och är nästan framme vid biblioteket.


Den här knepiga statyn har jag inte lagt märke till förut. Staffan Nihlsten har gjort den (2007).

I den stora fönsterfasaden speglar sig träden i från parken, sitter man därinne i stora lässalen har man en jättefin utsikt.

Här möter gammalt nytt, sammankopplingen med det gamla biblioteket är ganska så häftig.


Här kommer några bilder ifrån parken utanför bibblan,




Det var ett härligt solväder att promenera i idag.

Jag tog en avstickare till gamla begravningsplatsens Minneslund, vi har några nära som ligger där.

Här är det välskött och fint.

Nu är jag mitt uppe i stan, fortfarande sitter folk på uteserveringarna, de ger inte upp i första taget. Men jag tycker att 8 grader är lite för kyligt för att sitta ute och fika.

Jag har nu shoppat det jag skulle ha, nya jeans, och har vänt näsan hemåt. Måste säga att jag var ganska så trött i benen vid det här laget.

Här passerar jag ett hus som är högaktuellt för tillfället, Malmö gamla polishus. Här inne jobbas det för fullt med det som händer här nu, beskjutningarna av våra invandrare. Hoppas de tar fast den eller de som håller på, innan något riktigt allvarligt händer.

Fersens väg, mot Slottsgatan. Höstblommorna lyser upp utanför butiken.

Något som jag observerat när jag är ute och går är alla skyltar, överallt står det skyltar av alla de slag. Ibland sätter de upp dem så himla knäppt, till exempel vid något sevärt. Det är förfulande.
På gatan ovan står det likadana med jämna mellanrum, fult.

Nu är jag nästan hemma, ska passera ytterligare en park, Rönneholmsparken. En populär park att sola och leka i.

Boken hade härliga färger på bladen.

Mitt i parken ligger Rönneholms herrgård byggd 1798, som byggdes av Malmöborgmästaren Carl Magnus Nordlindh. Familjen använde herrgården som sommarvistelse.

Som på så många andra ställen i stan har även Rönneholmsparkens träd blivit utsatta för sjukdomar, jag tror de här är lämnade för fåglarnas skull.


Roliga former har de och gott om springor där småkryp kan ta sig in.


Nu har jag bara en liten bit kvar. När jag kommer hem blir det att plocka fram symaskinen, alla byxor jag köper är alldeles för långa.
Ha en skön kväll alla
Monkan

16 kommentarer:

  1. Godmorgon i stugan!

    Ett sånt härligt promenadväder du hade :o) Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas: Vilka fantastiska parker ni har där i Malmö!

    Mindre fantastiskt är detta skjutande, som det rapporteras om mer eller mindre dagligen i nyheterna. Vad är det med människor idag?! Varför kan vi inte bara leva i allra största sämja med varandra och ge varandra utrymme för våra särarter..? Jag hoppas, precis som du, att polisen med det snaraste får tag på denna vettvilling - och så hoppas jag innerligen att det bara är en galning som är i farten. Tyvärr har ju sådana har incidenter något av en lavineffekt med sig; har en börjat är flera snara att haka på.

    Du har samma problem med byxor som jag, hör jag. Det hör till verkliga undantag från det normala att jag lyckas hitta jeans som har rätt längd från början. Ingen blev lyckligare än jag den dag sytrådstillverkarna äntligen utökade sitt sortiment med samma grova, gula tråd som jeanssömmar sys av.

    För övrigt kan jag berätta att småfåglarna har tagit upp kampen med kråkfåglarna om en plats vid min matare! Nu vimlar det av talgoxar och annat. Inte för att jag missunnar kajor, kråkor och skator maten, men det är ju i första hand småttingarna jag vill hjälpa i vinter.

    Vi hörs!

    SvaraRadera
  2. Hej N, igår var det en super fin dag. Vet du, jag gick 8 km så gissa om jag sovit gott i natt.

    Jag har sådan där gul tråd, men igår köpte jag svarta jeans och de var sydda med svart tråd.
    För övrigt gjorde jag inte ett dugg nyttigt. C håller på att bränna över våra bilder, både gamla och nya på skivor. Vi måste tömma våra datorer så det blir mer utrymme.

    Det som händer i Malmö trodde inte jag i min vildaste fantasi skulle drabba oss Malmöbor.
    Olika gängbråk mm. har ju pågått länge, men det här är sjukt.

    Vi har också ganska många fåglar nu, vi har börjat så nätt att mata, ännu finns det lite att hämta för dem där ute, och kylan har inte slagit till ännu.

    Även idag skiner solen, så det kanske blir lite gjort där ute, kratta lite löv från gräset är ju inte fel.

    Vi synes och höres

    SvaraRadera
  3. Oj! Det var en rejäl promenad, hördu. Det tar jag som ett tydligt bevis på att din hälsporre inte besvärar dig mera :oD

    Även här är det ett fantastiskt väder idag, så jag ska nog följa ditt exempel från igår och ta mig en ordentligt runda.

    Här på gården finns det en del lövkrattning att ta itu med om man känner för det, men jag funderar på att lyssna på John (Taylor, förstås) och lämna det mesta liggande över vintern. Sen kan jag "städa" när våren kommer istället.

    Igår sådde jag förresten ut av dina stockrosor på lite olika platser i trädgården. Håll tummarna för att de gror med vårvärmen!

    SvaraRadera
  4. Härlig promenad genom ett soligt Malmö!
    Roligt att se och höra något positivt om stan, till skillnad mot allt man läser i tidningarna!
    Ha en bra dag i dag också!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Hej igen N,det onda i hälsporren kommer i mellanåt, men har man rätt skor går det bra att promenera.
    Jag krattar aldrig löv i rabatterna, det är ju både skydd och gödning.
    Jag hoppas det tar sig dina fröer, annars så finns det som du vet fler att hämta härifrån :)
    hejsan svejsan :)

    SvaraRadera
  6. Hej Monica, ja det är inte roligt att slå upp tidningen på mornarna, Malmö har hamnat i ett tråkigt fokus, vår fina gamla stad. Det är väldigt ledsamt.
    Men som tur är finns det fortfarande en del att glädjas åt, våra fina omgivningar som jag gärnar utnyttjar och många trevliga människor och vänner som man måste värna om.
    Ha en skön dag i det fina vädret
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hei Monkan,
    Takk for trivelig kommentar i min blogg. Her i Midt-Norge er det mørketid og regnvær, så da legger jeg ut noen sommerbilder, og blir i godt humør av det. Ser alltid fram mot at solen snur i desember, og vet at det blir lysere dager igjen i slutten av januar. I mellomtiden får man pysle med sine hobbier, og hygge seg med det:)
    Fine bilder fra Malmø her. Synes parkene er så flotte.
    Stort bibliotek har dere også. Vårt blir svært lite i forhold. Er der jevnt og trutt og låner bøker, synes det er hyggelig å lese.
    Ellers så er det fryktelig det som skjer i Malmø for tiden angående pistolmannen de ikke får tak i. Vi følger med på nyhetene hver dag, og håper det nærmer seg et gjennombrudd i etterforskningen.
    Nå skal jeg fortsette dagen her hjemme med ulike huslige syssler.
    Ønsker deg en flott dag videre.

    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  8. Hej Berit, tack för din kommentar.
    Ja visst är det fruktansvärt med allt som händer här i vår stad, jag hoppas verkligen att det löser sig snart.
    Jag är ofta på biblioteket, både för att låna bra böcker, men jag går ofta dit och läser olika tidningar.
    Nu är klockan mycket så jag säger god natt
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Det blev en riktig långpromenad! Fast fin var den. Långa byxor, tråkigt. Mina byxor är alltid för stora i midjan, så jag får sy insnitt. Tur att man inte deppar ihop för det.
    Usch ja, hade inte förstått att du bodde i Malmö. Ganksa jobbigt just nu... och stackars olyckliga männsika som skjuter, han mår nog skitdåligt av något skäl. Hoppas verkligen det rer upp sig snart.
    Hulda

    SvaraRadera
  10. Ja Hulda, en lite längre än vad jag brukar. Men det var så skönt efteråt.
    Nu har jag varit flitig och lagt upp mina jeans, inte det roligaste precis.

    Såg på tv igår, då handlade hela programmet Efterlyst just om det som händer här i Malmö. Jag hoppas också att det blir slut på tokigheterna snart.
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Haloj härliga bilder från ett härligt Skåne :) vi hade snö men den är borta vi har inga löv kvar på träden.... annars är det höst här med men vintern knackar nog på snart ...

    SvaraRadera
  12. Hej och tack Susanne, det är lite skillnad här och där, men vi har också höst fast det är 10 plusgrader.
    Ha en skön söndag
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Statyer och byggnader i all ära, men roligast är nog ändå de gamla trädstammarna!

    Vad gäller långbyxor så tycker jag nog inte att det är längden det är fel på utan midje- och höftmåtten. Vore dom mera mänskliga behövde man inte köpa byxor som var för långa.

    SvaraRadera
  14. Vilka underbara höstbilder du delger oss. Jag gillar dina promenader och utflykter.
    Vi kvinnor är tålmodiga. Att höftmått och benlängd inte stämmer överens är vi vana vid. Vi lägger upp och syr in. Kan det inte göras kläder som passar oss? Om vi köpstrejkar - vad händer då?
    Ha en bra vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  15. Nu har jag varit inne och tittat på dina fantastiska höstbilder igen! Jag visade för min kollega också och vi tror att om det fanns en tävling om den finaste höstbilden så hade du vunnit.

    SvaraRadera
  16. Tack Petra, vad glad jag blev.
    Hösten är ju tacksam att fotografera med alla de fina färgerna.
    Nu har det gått ett tag sedan jag var ute med kameran, men det kommer kanske en fin dag framöver.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera