söndag 14 november 2010

Strandhs julutställning

Barnbarnet som utbildar sig till florist ville ha med mig till Strandhs floristskola där eleverna hade julutställning. Naturligtvis följde jag med, är själv road av blommor och pyssel med dem.

Den fina skolan ligger en liten bit utanför Malmö. Vädret var väl inte det bästa, det regnade och allt såg så dystert ut.

Vi började i butiken,

Jag fick hålla hårt om plånboken, här hade jag kunnat handla hur mycket som helst.


Lite nya ideer fick jag i allafall. Runda oasis klädda med mossa och vit ljung, virade med silvertråd, det var jättefint.

Nu kommer bilder i från själva utställningen,










Det var inte lätt att fotografera där, det var så mörkt.

Några hantverkare hade ställt ut sina alster på andra våningen, färgglatt och härligt. Jag är ganska trött på vitt och svart som varit i ropet länge nu.





Här i elevernas matsal hade man pyntat borden fint. Det serverades kaffe och våfflor, det kunde man inte hoppa över.



Överallt var det fina blommor.

Tiden går fort när man har roligt, dags att återvända hem med nya ideer och det inhandlade materialet

God kväll alla ha en skön kväll

12 kommentarer:

  1. WOW!!!!!!!!!!!!
    Vilken helt underbar atmosfär!!!
    Så ljuvliga bilder du bjuder på. Tack snälla för detta =)

    Ha en underbar afton

    kram från bella

    SvaraRadera
  2. Tack Bella, gissa ifall det var svårt att välja ut bilder idag, jag hade tagit så många fina, men man kan ju inte ha med allt
    Ha en själv en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Hei Monkan,
    Dette må være et eldorado av et sted for å finne inspirasjon. Så mye vakkert, og sterke farger, som jeg er så glad i. Selve bygget ser også interessant ut.
    Takk for at du deler alt dette vakre med oss:)
    Ha en fin kveld, og en fin uke:)
    Klemmer fra Berit.

    SvaraRadera
  4. Oj så mycket fint man kan göra av blommor och frukt. Tur att det räcker ibland med att ögonen får njuta, annars kan börsen bli mager innan man far hem.

    SvaraRadera
  5. Hej! Har just återkommit efter en "gås-helg" i Stockholm och hinner inte kommentera alla inlägg men dina är så fina! Promenaden genom Malmö - allt känns igen, mysigt - Ikea, där var vi också härom dagen - och blomsterutställningen - allt som vanligt, så vackert presenterat!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Ååå ... så mycket vackert att titta på ... Förstår verkligen att dina knogar vitnade av greppet om plånboken ;o) Julia måste bara ääälska att få gå på den skolan! Det skulle jag göra.

    Idag är det vardag på Madeira igen, så vi ska ta oss till den omtalade marknaden i den östra delen av Funchal. Jag hoppas jag får många fina bilder därifrån :oD

    Vädret är blåsigare än igår men t.v. skiner solen. Fast lika fort kan det bli regn, det är det som charmen med den här ön.

    SvaraRadera
  7. Hej Berit, där fick jag massor med inspiration.
    Jag köpte en del saker som jag skall ha när det är dags med julpyntet och adventskransar.
    Visst är det härligt med färg,det lyser upp nu i det gråa trista vädret vi har.
    Håller med att byggnaderna är fina.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Cici, ja det gällde att hålla hårt om börsen, men något vill man ju ändå handla.
    Det var en underbart fin utställning, och jag njöt verkligen
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Tack Monica för att du orka kommentera. Gås med krås, det går inte av för hackor det.
    Det är kul när man känner igen sig i någon blogg, det har hänt en och annan gång jag har läst om ställen vi har varit.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej N, hoppas du har det riktigt skönt.
    Gårdagens utställning var underbar, sååå mycket fina blommor. Nu har jag börjat köpa nya att sätta i de tomma fönsterkarmarna, vi har nästan tomt hela sommaren och hösten, det räcker att sköta trädgården ute då.
    Ska ni åka den kända slädturen ner för gatorna i Funchal?

    SvaraRadera
  11. Njä, jag tror vi avstår från slädåkningen. Varken jag eller ressällskapet är särskilt förtjusta i höjder, och en kälktur nerför de branta backarna känns måttligt lockande. Det räcker utmärkt med att i dem ;o)

    SvaraRadera
  12. Hallå där, FEGIS, ner kommer man alltid ha ha.

    SvaraRadera